یک شرکت چینی، پیشگام فناوری نوینی شده است که می تواند منجر به انتخاب جنین های باهوش تر توسط والدین گردد

به گزارش لیسو، برآورد می گردد که ضریب هوشی به میزان 50 تا 80 درصد ژنتیکی باشد، در بیشتر موارد ضریب هوشی فرزندان یک پدر و مادر، به میزان 13 واحد از میانگین ضریب هوشی خودششان بیشتر یا کمتر است. در این میان دو تا سه درصد فرزندان یک پدر و مادر می توانند به میزان چشمگیری از خودشان باهوش تر باشند.

یک شرکت چینی، پیشگام فناوری نوینی شده است که می تواند منجر به انتخاب جنین های باهوش تر توسط والدین گردد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

یک شرکت چینی به نام BGI که مقرن آن در شهر شنژن است، واحدی دارد که در زمینه ژنتیک قوای شناختی مغز کار می نماید، این واحد از ژن های مسبب هوش نقشه برداری می نماید.

مقامات خود شرکت تا حالا منکر استفاده از دستاوردهای این شرکت، توسط بخش های جانبی دیگر شرکت شده اند، اما می گردد تصور کرد که دست کم به صورت تئوریک، اگر از نتایج این تحقیق استفاده گردد، بتوان جنین های انسان را آزمایش کرد یا لقاح آزمایشگاهی و داخل لوله آزمایش انجام داد و آنگاه باهوش ترین جنین را برگزید و فقط به این جنین اجازه رضد در داخل رحم مادر را داد!

چنین چیزی در نگاه اول می تواند نویدبخش باشد، اما تصور کنید که یک برنامه دولتی و همه گیر برای حمایت از چنین چیزی وجود داشته باشد، گرچه این واحد ژنتیک شرکت BGI دادن نتایج تحقیق خود را به دولت رده نموده است، اما اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهند کار این شرکت در آینده بسیار توسعه پیدا خواهد نمود و یکی از این برنامه ها، نقشه برداری کامل از ژن های یک میلیون نفر خواهد بود.

واقعا چه چیزی می تواند جلوی پدر و مادرهایی را بگیرد که بخواهند از چند ده رویان در مراحل اولیه زندگی، باهوش ترین را انتخاب نمایند؟ والدینی که حاضرند برای فرستادن بچه ها خود به مدارس خصوصی و دانشگاه های معتبر چند هزار دلاری خرج نمایند، بی شک هزینه های گزاف این انتخاب را هم خواهند پرداخت.

البته غربال کردن جنین ها پیش از این هم سابقه داشته باشت، منتها با هدف دیگر: یک شرکت خصوصی در نیوجرسی آمریکا به والدین امکان می داد که پیش از رشد جنین در رحم، آنها را از نظر امکان ابتلا به بیماری های ژنتیکی آنالیز نمایند.

شاید در بازتاب خبری پژوهش های این شرکت چینی، اندکی بزرگ نمایی شده باشد، اما تبعات اخلاقی چنین اقدام محتملی بسیار سؤال برانگیز خواهند بود:

- آیا جامعه ای باهوش تر، لزوما جامعه بهتری خواهد بود؟

- آیا جامعه به افرادی با هوش متوسط، درست به اندازه آدم های باهوش زیاد احتیاج ندارد؟

- آیا آدم های باهوش تر، آدم های کارآمدتری هستند؟

- هوش یک اصطلاح کلی است، آیا زمانی خواهیم توانست عوامل ژنتیکی هوش ریاضی، هنری، موسیقیایی، ورزشی را هم شناسایی کنیم؟!

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 381

به "یک شرکت چینی، پیشگام فناوری نوینی شده است که می تواند منجر به انتخاب جنین های باهوش تر توسط والدین گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شرکت چینی، پیشگام فناوری نوینی شده است که می تواند منجر به انتخاب جنین های باهوش تر توسط والدین گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید