میدانید تفاوت بین HDMI و DVI در چیست؟

به گزارش لیسو، امروزه برای اتصال پخش کننده ها به نمایشگر حتی ارتباط بی سیم WiFi نیز به کار گرفته میشود اما همچنان کارایی لازم را ندارد و همچنان کابل ها میتوانند بهترین تصویر را منتقل نمایند  HDMI و DVI از بهترین انواع اتصال برای انتقال صوت و تصویر هستند اما تفاوت آنها در چیست؟

میدانید تفاوت بین HDMI و DVI در چیست؟

آیا شما هم با فراوانی کابل‌ها و کانکتورهای ویدئویی که امروزه در بازار وجود دارد گیج شده‌اید؟ پس بگذارید نگاهی به دو کابل و کانکتور برتر ویدئویی برتر این روزها یعنی HDMI و DVI داشته باشیم و ببینیم چه تفاوت عمده‌یی میان این دو وجود دارد.

یک دهه پیش وصل کردن یک وسیله جانبی به تلویزیون بسیار ساده‌تر بود، خصوصاً که تنها وسیله جانبی موجود دستگاه‌های VCR بودند. تلویزیون‌های ما ابعاد کوچکتری داشتند، کیفیت تصویر یقیناً بسیار پائین‌تر بود اما در طرف دیگر دنیا هم بسیار ساده‌تر از امروز بود. این روزها به ندرت پیش می‌آید که به یک فروشگاه لوازم صوتی و تصویری وارد شوید خریدی انجام دهید و بعد فروشنده شما را با اصرار تحت فشار نگذارد که بایستی یک کابل مثلاً HDMI چند ده هزار تومانی نیز برای اتصال آن ابزار به تلویزیون خود تهیه نمائید. لذا فکر می‌کنم بد نیست اطلاعات کافی و مفیدی در مورد دو تا از مهم‌ترین کابلها و کانکتور‌های دیجیتال امروزی یعنی HDMI و DVI به دست بیاوریم.

چرا اصلا کابل؟

راستش خود من هم خیلی دوست دارم تا صدا و تصویر را بدون کابل و روی هوا به روی صفحه نمایشگرم منتقل نمایم، هر چند پیشرفت‌هایی در مورد این آرزوی من حاصل گشته اما هنوز این پیشرفت‌ها آنقدر نبوده که برای عموم امکان پذیر و مقرون به صرفه باشد پس کابل‌ها هنوز بهترین گزینه‌یی هستند که در اختیار داریم و هنوز هیچ چاره دیگری نیست. به صورت کلی هنوز بایستی کانکتور‌های با پین‌های نر و ماده که در یک طرف بر روی کابل و در طرف دیگر بر روی نمایشگر و یا ابزار جانبی ما قرار دارند را به هم اتصال دهیم تا نهایتا صدا و تصویر از مبدا به مقصد انتقال یابد.

چرا از کابل‌های کامپوزیت یا VGA استفاده نکنیم؟

نسل سنتی کابل‌های ویدئویی از قبیل VGA یا کامپوزیت تنها قادر به انتقال سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ هستند. این کابل‌ها برای نمایشگرهای CRT بهترین گزینه بودند و هستند ولی برای LCD های مدرن امروزی گزینه مناسبی نیستند. هر چند امروز هنوز بسیاری از LCD TV ها و مانیتورهای کامپیوترها به ورودی VGA یا کامپوزیت مجهز هستند اما بهترین کارایی را با DVI و یا HDMI به شما ارائه می‌نمایند.

برخی از کارت‌های ویدئویی جدید یا ابزارهای پخش ویدئو مثل اپل تی‌وی دیگر حتی خروجی کامپوزیت یا VGA را دارا نیستند و این امر می‌تواند آینده پیش روی ما را واضح تر نماید و اگر در نهایت امروز کامپیوتر و مانیتور شما با VGA به خوبی پاسخگوی شما باشند بد نیست بخواهید بدانید کدام کابل دیجیتال مناسب تجهیزات ویدئویی آینده می‌باشد.

تفاوت بین کابل‌های دیجیتال در چیست؟

امروزه HDMI و DVI دو کانکتور دیجیتال اصلی مورد استفاده بر روی کامپیوترها و ابزارهای سرگرمی محسوب می‌شوند. DisplayPort نیز کانکتور جدیدی است که بر روی برخی از کامپیوتر‌ها و ابزارهای جدیدتر ارائه شده است و البته هر کدام از این سه کانکتور‌ گونه‌های مختلف دیگری با عناوین میکرو و مینی دارا هستند. کمی گیج کننده شد نه؟ پس فکر کنم بد نیست بدانیم اینها را چگونه از یکدیگر تشخیص دهیم:

DVI

DVI یکی از رایج‌ترین کابل‌های ویدئویی و پورت‌هایی است که این روز‌ها می‌توانید بر روی دسکتاپ‌ها و یا مانیتور‌های LCD بیابید. از نظر ظاهری این پورت و کابل تا حدودی شبیه به کانکتور‌های VGA هستند اما دارای 24 پین می‌باشند و از سیگنال‌های آنالوگ نیز همانند دیجیتال پشتیبانی به عمل می‌آورند. DVI می‌تواند ویدئو‌های با رزلوشن 1920 در 1200 HD را از ابزار مورد نظر به نمایشگر انتقال دهد و با استفاده از یک اتصال دوتایی DVI یا در اصطلاح dual-link DVI این رزلوشن به 2560 در 1600 پیکسل نیز خواهد رسید. برخی از پورت‌ها و کابل‌های DVI ممکن است تعداد پین کمتری نسبت به آنچه ذکر شد دارا باشند علتش این است که آنها برای ابزارهایی با رزلوشن پائین‌تر طراحی شده‌اند لذا حین خرید این مسئله را مد نظر داشته باشید. مسلماً اگر پورت و کابل شما 24 پینی باشند شما در بهره‌گیری از حداکثر رزلوشن مسئله‌یی نخواهید داشت. اما بزرگترین اشکال وارده به DVI عدم پشتیبانی از رمزنگاری HDCP به صورت پیش‌فرض است، بنابراین اگر سخت افزار شما فقط خروجی DVI دارد ممکن است قادر به پخش ویدئو‌های بلو ری تمام HD و سایر محتویات به صورت HD نباشد.

با یک مبدل دیجیتال کوچک می‌توانید یک پورت خروجی DVI را به یک پورت ورودی HDMI متصل نمائید یا برعکسش، تا ارتباط تصویری بین ابزار ویدئویی و نمایشگرتان برقرا شود. البته با این شیوه نیاز به یک کابل جدا برای انتقال صوت دارید چون DVI قابلیت و توانائی انتقال صوت را دارا نیست، ناگفته نماند برای اتصال DVI به VGA و بر عکس نیز مبدل وجود دارد و اینکار به سادگی هر چه تمام تر امکان پذیر است.

HDMI

HDMI پورت و کابل پیش‌فرض بر روی بسیاری از HDTVهای جدید، پخش کننده‌های بلو ری، اپل تی‌وی، بسیاری از کامپیوتر‌های جدید و کارت‌های گرافیکی و ابزارهای متنوع ویدئویی دیگر است. استفاده از این کابل‌ها و پورت‌ها بسیار آسان است و متصل کردنشان به یکدیگر از نظر سادگی همانند متصل کردن ابزارهای USB به پورت مربوطه است و خطر خمیدگی پین‌ها در آنها کاملاً از بین رفته. کابل‌های HDMI می توانند صدا و تصویر را به صورت همزمان بر روی خود عبور دهند و به کابل مجزایی برای انتقال صدا نیاز نیست و این کابل‌ها قادر هستند تا محتوای HD با رزلوشن 1920 در 1200 را به همراه 8 کانال صوتی ارائه نمایند. همچنین از شیوه رمزنگاری HDCP نیز پشیتبانی به عمل می‌آورند و برای هر منظوری تنها یک کابل HDMI نیاز است تا مثلا کامپیوتر یا ابزار ویدئویی خود را به تلویزیون یا مانیتور متصل نمائید.

DisplayPort

DisplayPort کانکتور ویدئویی جدیدی است که بر روی ابزارهای مدرن‌تر و جدید‌تر خصوصا لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌شود و هدف از طراحی و ارائه‌اش تکرار موفقیت DVI و VGA بر روی کامپیوترها است، اما می‌توان گفت هنوز به اندازه DVI و HDMI پذیرفته نشده است. هر چند ناگفته نماند این پورت بر روی مک‌های جدید تعداد زیادی از کامپیوتر‌های Dell ، HP و Lenovo در حال عرضه شدن است و عملکردش نیز بسیار شبیه HDMI است، محتوای تصویری و صوتی HD بر روی یک کابل واحد منتقل می‌شود و رزلوشن خروجی 1920 در 1080 به همراه 8 کانال صوتی است.

نکته مثبت این پورت پشیتبانیش از HDCP است و اینکه می‌توانید آن را با استفاده از یک مبدل دیجیتال به پورت‌های DVI و HDMI متصل نمائید. نکته منفیش هم در اینجاست که مانیتور‌ها و تلویزیون‌های اندکی در بازار با پورت ورودی DisplayPort وجود دارند لذا در اکثر مواقع وقتی مثلا می‌خواهید لپ‌تاپ خود را به یک نمایشگر بزرگتر متصل کنید مجبورید از مبدل کمک بگیرید.

آیا من یک کابل گران قیمت نیاز دارم؟

راستش را بخواهید خیلی ساده و عامیانه بگویم کابل‌های ویدئویی دیجیتال این روزها یکی از دم دست‌ترین ابزارهایی هستند که فروشندگان با استفاده از آنها گوش مشتری خود را می‌برند! شاید دیده باشید که قیمت برخی از کابل‌های HDMI به چند ده هزار تومان یا حتی خیلی بیشتر هم می‌رسد ولی آیا واقعا شما نیاز به یک کابل پر زرق و برق گران دارید تا بتوانید بهترین تجربه HD زندگی خود را به دست آورید؟

پاسخ منفی است. اگر به دوران نوارهای ویدئو یا VHS و تلویزیون‌های آنالوگ برگردیم خرید یک کابل با کیفیت بالا و گران‌قیمت واقعا به معنای به دست آوردن یک تصویر صاف و شفاف بود اما در مورد صوت و تصویر دیجیتال کابل کابل است و نیازی به هزینه‌های بالا نیست. در اصل عملکرد این کابل‌ها چیزی مشابه کابل‌های اترنت یا سایر کابل‌های کامپیوتری است و یک کابل ارزان با قیمت چند هزار تومانی همان تصویر و صدایی را بر روی نمایشگر 49 اینچی هیولا مانند شما ارائه می‌دهد که یک کابل چند ده هزار تومانی به اصطلاح استاندارد قرار است ارائه دهد و در کابل ارزان هیچ سیگنالی از دست نخواهد رفت. پس هر وقت خواستید کابل HDMI بخرید هزینه کلانی نیاز نیست تا انجام بدهید و چرب زبانی‌های فروشنده را هم مورد توجه قرار ندهید.

بسیار خوب کدام کابل دیجیتال نهایتا بهترین گزینه است؟

به عقیده شخصیم HDMI کابل و کانکتوری است که فعلا گزینه برتر محسوب می‌شود زیرا کانکتور پیش‌فرض عمده بر روی بسیاری از سخت‌افزارها و نمایشگرهای امروزی است، با شیوه رمزنگاری HDCP سازگار است و می‌تواند صوت و تصویر را بر روی یک کابل واحد انتقال دهد. لذا به آن می‌توانید به عنوان کانکتور و کابل استاندارد حال حاضر نگاه کنید.

اما اگر همین امروز ابزاری دارید که از DVI یا VGA استفاده می‌برد و به خوبی هم کار می‌کند نیازی نیست که نسبت برای تعویض آن عجله کنید. ممکن است با استفاده از کابل‌های دیجیتال به کیفیت بهتری دست یابید اما این تفاوت کیفیت زمانی محسوس خواهد بود که تصویر نهایی را بخواهید بر روی یک مانیتور یا تلویزیون نسبتا بزرگ مشاهده نمائید. فراموش نکنید کمپانی‌های بزرگ همه سعی خود را می‌کنند تا به ما تلقین نمایند که از تکنولوژی عقب هستیم و بایستی برای محصولات جدید هزینه کنیم.

انتشار: 18 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 3

به "میدانید تفاوت بین HDMI و DVI در چیست؟" امتیاز دهید

108 کاربر به "میدانید تفاوت بین HDMI و DVI در چیست؟" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدانید تفاوت بین HDMI و DVI در چیست؟"

4 دیدگاه

صادقی 27 مهر 1399

سپاسگذارم ازلطف وراهنمایی هایتان .ایکاش حداکثر مسافتی که هرکدام ازاین کابلها ( HDMI , DVI , و VGA ) میتوانند تصویر و صوت را منتقل کنند می فرمودید؟ وایکاش دیگر کابلهای ارزان قیمتی که میتوانند بدون مشکل همین کار راانجام دهند نام میبردید؟ بطورمثال شایدکابل اترنت شماره ....هم مناسب باشدوارزانترولی ماکه تخصص نداریم نمی دانیم. درکل هیچ کس دنبال پرداخت هزینه وپول اضافه وبی ثمر یا کم ثمرنیست . ودیگراینکه بنظرم Hdmi ویا کابلهای دیگرهم تعدادرشته های متفاوتی بایکدیگر دارند ولی مانمی دانیم برای انتقال فیلم از لپ تاب یک اتاق بر روی تلویزیون اصلی داخل پذیرایی حداقل تعداد رشته های کابل چقدرمیتواندباشد؟ ممنون ازشما

پاسخ به صادقی

alireza 14 فروردین 1399

با این همه تفاسیر آیا کابل dvi کیفت تصویر بهتری دارد یا خیر هیچ فرقی بین vga ندارد ممنون میشم جواب بدین

پاسخ به alireza

sin 26 مرداد 1400

طبق تحقیقاتی که من کردم dvi (dual-link) کیفیت بهتری داره و دو کابل vga و dvi (single-link) کیفیت یکسانی دارن و از قبلی که گفتم پایینتر هستن

پاسخ به sin

HB 15 اسفند 1399

قطعا DVI
DVI نسل دیجیتال هست ولی VGA و آنالوگ
البته اگر هم دستگاه ویدیویی یا گرافیکی و هم مانیتور داشته باشن پورتش رو
چون اگر بخواید با مبدل استفاده کنید، باز کیفیت مثل VGA میشه
DVI طوریه که اصلا سایه نمیفته رو تصویر

پاسخ به HB
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید