توسعه دهنده نرم افزار یا software developer کیست و چه وظایفی دارد؟

به گزارش لیسو، در دنیای مدرن بعضی از مشاغل با اینکه تاثیر مستقیم در پیشرفت تکنولوژی و خدمات دارند، به حد کافی شناخته نشده اند. به نظر می رسد افرادی که در حوزه سخت افزاری فعالیت دارند، بیشتر حس می شوند. به هر حال این نرم افزارها هستند که ارتباطات را گسترده تر نموده اند و روز به روز لذت زندگی راحت را بیشتر می نمایند. شما تا چه حد با توسعه دهنده نرم افزار و وظایف آن آشنا هستید؟ برای اینکه چگونگی ساخت نرم افزارهای نو و عوامل پشت پرده آن را بشناسید، باید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

توسعه دهنده نرم افزار یا software developer کیست و چه وظایفی دارد؟

توسعه دهنده نرم افزار کیست؟

کمتر کسی در دنیای امروز وجود دارد که در تلفن همراه خود چند گیم برای تفریح نصب ننموده باشد. شاید شما هم با بعضی از برنامه های کاربردی نظیر برنامه ریزی، مدیریت مالی و ... کار نموده اید. تمام این برنامه هایی که می شناسید و بسیاری از نرم افزارهای نوی که خواهید شناخت به وسیله developerها طراحی و ایجاد شده اند.

توسعه دهنده نرم افزار ، فردی است که ایده خلق اپلیکیشن های نو را در کامپیوتر و تلفن همراه ارائه می دهد. این افراد تنها در این حوزه فعالیت ندارند و در زمینه آماده سازی بستر مناسب برای برنامه ها نیز نقش موثری ایفا می نمایند.

بعضی افراد در فکر خود در پی تفاوت های برنامه نویس و دولوپر هستند. بهتر است این گره را از فکر آنها زودتر باز کنیم چرا که برنامه نویس نام قدیمی این حرفه است و هیچ تفاوتی باهم ندارند. شاید بازی با واژه ها تنها برای افراد تنبل و بی انگیزه مجذوب کننده باشد؛ اگر شما به این حرفه علاقه مندید مطمئن باشید که انتخاب خوبی نموده اید و مسیر حرکت را پیدا کنید.

مهارت های توسعه دهنده نرم افزار

بسیاری از جوانان تمایل دارند تا شغل مناسبی انتخاب نمایند تا در آینده بتوانند خدمتی به جامعه داشته باشند. با توجه به اینکه به مرور زمان بیشتر فعالیت ها به نرم افزار ختم می شوند، فعال بودن به عنوان توسعه دهنده نرم افزار می تواند عالی باشد. حتما این سوال را در فکر خود دارید که یک توسعه­دهنده، چه مهارت­هایی باید داشته باشد و آیا شما این مهارت ها را دارید یا مسیر را اشتباهی آمده اید؟

برای اطلاعات بیشتر، اینجا را مطالعه کنید.

قدرت حل مساله

اگر از کودکی به حل مسائل ریاضی علاقه داشتید و در این مورد توانمند بودید، در توسعه نرم افزار نیز می توانید عملکرد خوبی داشته باشید. حل یک مساله مهم ترین ویژگی است که یک برنامه نویس باید آن را داشته باشد. نرم افزارهایی که طراحی می شوند همگی به نوعی برای حل مسائل کاربران ایجاد شده اند. برای حل یک مساله باید مسائل کوچکتر دیگر را شناسایی کرد و گام به گام پیش رفت. یک توسعه دهنده نرم افزار باید در حل مسائل ایده های نوی داشته باشد.

خود آموزی

افرادی که در رشته نرم افزار تحصیل نموده اند، می دانند که هیچ چیزی مهم تر از خودآموزی نیست. در زندگی باید همواره این مهارت را تمرین کرد و همواره در حال آموزش بود. آموزش در هیچ زمانی از زندگی متوقف نخواهد شد و این مهارت برای متخصصین نرم افزار دوچندان اهمیت دارد.

نام گذاری

زمانی که شما می خواهید مسئله ای را حل کنید، باید برای داده های خود نام گذاری درستی داشته باشید. در کدنویسی، این ویژگی از اهمیت زیادی برخوردار است. آیا در حال بازی یک گیم به این مسئله فکر نموده اید که چندیم معادله به هم چسبیده است و نام های مختلفی در کنار هم قرار گرفته اند تا شما از بازی لذت ببرید.

ارتباط با متخصصین

اگر می خواهید متخصصین توسعه دهنده نرم افزار را بیشتر بشناسید، باید ارتباط خودتان را با این افراد بیشتر کنید. با مدیران پروژه های بزرگ و کوچک آشنا شوید و خودتان را درگیر مسائل کنید تا راه پیشرفت برای شما باز گردد. توقف نشانه مرگ استعداد است، حتی اگر آب نیز متوقف گردد به مرداب تبدیل خواهد شد.

وظایف توسعه دهنده نرم افزار

به طور کلی، حوزه کاری این حرفه را می توان به دو دسته توسعه نرم افزارهای کاربردی و توسعه بستر فعالیت نرم­افزارها تقسیم کرد. به این ترتیب وظایف دولوپرها را باید با توجه به این حوزه ها دسته بندی کرد تا اطلاعات جامعی به شما ارائه نموده باشیم. تا حدودی وظایف این افراد در هر دو حوزه فصل مشترک زیادی دارند و ما به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

ساخت محصولات نو با توسعه دهنده نرم افزار

با شناسایی احتیاج کاربران مختلف توسعه دهنده نرم افزار می تواند برنامه نوی را تعریف و وارد جامعه کند. یکی از وظایف مهم دولوپرها این است که با دانش بالا، خلاقیت و کار گروهی بتوانند برای برطرف احتیاجهای کاربران برنامه های نوی ایجاد نمایند و در ادامه آن را توسعه دهند. بیش از 20 سال پیش برنامه نویسی C+، جاوا، جاوا اسکریپت و ... تعریف شده اند و با این همه پیشرفت هنوز کاربرد دارند. علت این امر توسعه ها و آپدیت هایی است که در طول سال های گذشته صورت گرفته است.

تست نرم افزار

یکی دیگر از وظایف توسعه دهندگان نرم افزار این است که قدرت تست و آزمایش برنامه نو را داشته باشند و بتوانند باگ های آن را شناسایی نمایند. با این کار مسائل آن رو می گردد و برنامه مفیدتری به کاربران تحویل داده می گردد.

ارتقاء نرم افزارهای موجود

بسیاری از برنامه ها در زمان ورود خود به بازار محبوب و مقبول شده اند. برای اینکه این برنامه ها در گذشت زمان از بین نروند باید اصلاحاتی روی آنها انجام گردد. توسعه دهنده وظیفه دارد با استفاده از کدهای خاص این اصلاحات را انجام دهد تا علاقه مندان به برنامه مورد نظر همچنان از آن استفاده نمایند. بدون شک مثال های زیادی در فکر شما تداعی شده است.

پشتیبانی و نگهداری

از وظایف مهم توسعه دهنده نرم افزار این است که برنامه ها و نرم افزارها را به حد عالی پشتیبانی و نگهداری نمایند. این مورد در حوزه توسعه بستر فعالیت نرم افزارها بیشتر حس می گردد؛ چرا که با ایجاد مسائل جزئی ممکن است بسیاری از برنامه ها دچار مشکل شوند.

ارائه مدل برای کدنویس ها

شاید برایتان جالب باشد که کدنویس ها نقشه راه را از توسعه دهندگان برنامه ها می گیرند. ترسیم نقشه، تهیه پیش نویس، ایجاد فلوچارت و ... از وظایف دولوپر است که راه را برای کدنویس هموار کند و چراغ راهی برای او باشد.

جمع بندی

این روزها استفاده از تلفن همراه به یک امر ضروری تبدیل شده است و علت آن وجود اپلیکیشن های مختلف می باشد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارد. تمام این برنامه ها به وسیله توسعه دهنده نرم افزار طراحی شده اند که در این مطلب با این افراد بیشتر آشنا شدید.

بدون هیچ تردیدی دولوپرها مهم ترین نقش را در آنلاین شدن خدمات و افزایش رفاه مردم ایفا نموده اند. از مهارت های این متخصصین می توان به قدرت حل مسئله، خودآموزی، نام گذاری و ارتباطات قوی اشاره نمود. وظایف اصلی توسعه دهندگان نرم افزار را در متن آوردیم.

منبع: انتخاب
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2151

به "توسعه دهنده نرم افزار یا software developer کیست و چه وظایفی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه دهنده نرم افزار یا software developer کیست و چه وظایفی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید