هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

به گزارش لیسو، در زندگی آپارتمان نشینی یکی از مسائلی که در بین مستاجر و صاحب خانه باعث بروز اختلاف می شود ، قضیه پرداخت هزینه ها است . با وجود اینکه راه حل این مسئله در قانون پیش بینی شده است و مفاد آن در قولنامه ها و قرار دادهای املاک ذکر می شود ، معمولا طرفین قرارداد از جزئیات قانون مالک و مستاجر بی اطلاع هستند یا توجهی به حقوق یکدیگر نمی کنند ؛ به همین دلیل اگر چیزی یا جایی از آپارتمان دچار عیب شود بر سر پرداخت هزینه تعمیر و بازسازی چه تعمیرات جزئی خانه و چه تعمیرات کلی و تاسیسات ، اختلاف و درگیری به وجود می آید . در این مقاله به این سوال خواهیم پرداخت که تقبل پرداخت هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر .

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

قانون تملک آپارتمان ها در مورد پرداخت هزینه های تعمیراتی چه می گوید ؟

طبق قوانین موجود آنچه مربوط به تملک آپارتمان ها می گردد ، قانون بطور صریح به این موضوع پرداخته است . طبق ماده 486 قانون مدنی و آنچه در قانون تملک آپارتمان ها آمده است موجر موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد . اگر در طول مدت اجاره مسئله ای برای ملک یا تاسیسات آن به وجود آید ، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت آن هستند .

در تفسیر هزینه های جزئی و کلی همیشه بین مالک و مستاجر اختلاف نظر وجود دارد . در مورد کلی یا جزئی بودن هزینه ها طرفین باید اطلاعات خود را از طریق رجوع به قانون بالا ببرند . در قانون بازسازی و تعمیرات اساسی و ضروری آپارتمان بر عهده مالک گذاشته است و هزینه تعمیرات جزئی خانه با مستاجر است .

با توجه به مطالب گفته شده ، حالا می خواهیم بدانیم کارکرد جک درب پارکینگ در ساختمان چیست و وجود اشکال در آن ، آیا به کارکرد کلی درب پارکینگ تاثیر منفی می گذارد یا خیر ؟

درب پارکینگ چه کاربردی دارد ؟

برای رفت و آمد سریع و آسان خودرو ها در یک مجتمع مسکونی ، اقدام به نصب درب پارکینگ می کنند . درب پارکینگ دارای تعدادی تجهیزات مکانیکی است که بطور هماهنگ با یکدیگر کار می کنند . جک در درب پارکینگ قطعه مهم و اساسی بشمار می رود . جک درب پارکینگ یک دستگاه موتوردار است که درب پارکینگ را باز و بسته کرده و از طریق کلید هایی که روی دیوار پارکینگ قرار دارند ، کنترل می گردد . البته اغلب جک های پارکینگ دارای ریموت کنترل هستند و با استفاده از آن ها می توان درب پارکینگ را از فاصله کمی باز و بسته کرد .

درب پارکینگ از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

1- فنر های متصل شده به در

کل وظیفه باز و بسته کردن درب پارکینگ بر عهده موتور جک پارکینگ نمی باشد بلکه فنر های متصل به درب نیز در باز و بسته کردن درب ، به موتور جک کمک می کنند . بعبارتی تمام نیروی لازم برای باز کردن درب سنگین پارکینگ از طریق موتور جک پارکینگ تأمین نمی گردد بلکه فنرهای متصل به در نیز به آن کمک می کنند تا فشار کمتری به موتور و جک وارد گردد . طراحی کلی جک پارکینگ به این صورت است که فنرهای پیچشی ، گشتاوری به یک میله وارد می کنند و آن میله نیز از طریق کابل های موازنه ، نیرو را به درب پارکینگ منتقل می کند .

2- موتور الکتریکی

برای باز و بسته کردن درب پارکینگ موتور الکتریکی زیاد درگیر این قضیه نمی گردد بلکه موتور الکتریکی فقط نیروی کمی برای مشخص مقدار باز یا بسته شدن درب پارکینگ به آن اعمال می کند . در اغلب موارد ، جک درب پارکینگ آن را بسته نگه می دارد و نیازی به قفل نیست . هزینه تعمیر جک پارکینگ نسبتا زیاد است و اگر معیوب گردد می تواند خطراتی جدی به همراه داشته باشد . بنابراین بهتر است که از آن به خوبی نگهداری کنید تا دچار مشکل نگردد . تعمیر جک درب پارکینگ کاری کاملا تخصصی است و هرگز خودتان این کار را انجام ندهید .

جک درب پارکینگ به چند دسته تقسیم بندی می گردد ؟ و هزینه تعمیر آن چقدر است ؟

با توجه به اینکه انواع مختلفی از جک درب پارکینگ در بازار وجود دارد روش تعمیر آنها نیز با یکدیگر فرق می کند و هر کدام از آنها روش تعمیر متفاوتی دارند .با توجه به تنوع جک درب پارکینگ هزینه تعمیر هریک از آنها فرق می کند . بنابراین بد نیست که با انواع جک های درب پارکینگ آشنا شوید تا صحبت در رابطه با هزینه تعمیر جک درب پارکینگ را شروع کنیم .

  1. نوع زنجیر دار جک پارکینگ که از طریق یک زنجیر به موتور الکتریکی وصل می گردد.
  2. نوع تسمه دار جک پارکینگ که از طریق یک تسمه به موتور الکتریکی وصل می گردد.
  3. نوع پیچ دار آن که جک از طریق یک پیچ بلند به موتور الکتریکی وصل می گردد .
  4. نوع چرخ دنده ای که برای باز و بسته کردن درب پارکینگ از یک مکانیسم خاص پیروی می کند . از جک پارکینگی چرخ دنده ای که موتور درون خود جک قرار گرفته است و از چرخ دنده و زنجیر ثابت برای باز و بسته کردن درب استفاده می کند .
  5. نوع دیگری از جک ها وجود دارد که از یک میله و فنر تشکیل شده است . جک میله ای که در دو سمت یک فنر پیچشی روی دیوار نصب می گردد .

درب پارکینگ بزرگ ترین قطعه متحرک در منزل شما است و روزانه چندین بار باز و بسته می گردد . تمام قطعات آن منجمله جک ، در طول روز فعالیت زیادی دارد . برای اینکه درب پارکینگ شما سال ها روان برای شما کار کند ، باید مطابق برنامه زمانی منظمی تمام قطعات آنرا بازدید و در صورت نیاز آنها را سرویس کنید . مطابق با یک برنامه مشخص درب پارکینگ باید سرویس کاری گردد زیرا با توجه به گران بودن قطعات تشکیل دهنده آن ، در صورت ایجاد اشکال جدی هزینه های بالایی را برای تعمیر در بر خواهد داشت . سرویس نکردن درب پارکینگ سبب می گردد که پس از مدتی سر و صدای زیادی داشته باشد ، به موتور آن فشار وارد گردد و قطعات آن شروع به فرسوده شدن کنند که می تواند خیلی خطرناک باشد . تعمیر جک درب پارکینگ نیز می تواند خیلی بالا باشد . در زیر چند نکته به شما آموزش می دهیم که در صورت رعایت آن ها ، تا مدت ها نیازی به تعمیر جک درب پارکینگ نخواهید داشت .

1- بررسی حرکت درب پارکینگ

حرکت درب پارکینگ باید روان و بدون گیر باشد تا در موقع باز و بسته کردن مسئله ای برایش پیش نیاید . جک درب پارکینگ را وارسی کرده و به صداهای آن گوش کنید . حرکت درب پارکینگ باید روان و بدون گیر کردن باشد . به علاوه جک پارکینگ باید تا جای امکان بی صدا عمل کند و اگر صدای آن تغییر کرده ، احتمالا مسئله ای دارد . تقارن قطعات دو سمت سیستم مثل کابل ها و فنرها هم باید برقرار باشد .

2- درب پارکینگ باید تراز باشد

در هنگام نصب درب پارکینگ باید از لحاظ تراز بودن آن مطمئن شوید زیرا تراز نبودن درب می تواند مسائل جدی تری را بوجود بیاورد . در بررسی های اولیه توجه کنید که درب پارکینگ به خوبی تراز باشد. برای این کار میتوانید از وسایل مخصوص تراز یا اپلیکیشن های مخصوص موبایل که در تراز کردن کاربرد دارد استفاده کنید . اگر درب پارکینگ به خوبی تراز نشده باشد ، فشار زیادی به جک پارکینگ وارد می گردد و اگر مالک ساختمان باشید باید پس از مدتی باید هزینه تعمیر جک پارکینگ را متقبل شوید .

3- تعویض غلطک های درب پارکینگ

غلطک های درب پارکینگ در انواع مختلفی وجود دارد . هم غلطک های فلزی داریم و هم پلاستیکی این غلطک ها حداقل سالی دو بار نیاز به تعویض دارند . غلطک های خورده و شکسته باید سریعا تعویض شوند . این کار را خودتان نیز می توانید انجام دهید . هر از چندگاهی با یک آچار بکس ، غلطک ها و دیگر قطعات متحرک درب پارکینگ را سفت کنید تا ایمنی درب حفظ گردد .

4- بخش های متحرک روغن کاری گردد

بخش های متحرک درب پارکینگ باید بصورت مستمر روغن کاری گردد زیرا این بخش ها بطور دوامدار در حال تحرک هستند و عدم روغن کاری می تواند باعث ایجاد اصطکاک مخرب بین قطعات گردد . روغن کاری جزء ساده ترین کارهایی است که می توان بعنوان سرویس دوره ای در نظر گرفت . برای این کار می توانید از اسپری سیلیکون یا گریس سفید استفاده کنید . روغن کاری تا حد زیادی نیاز به تعمیر جک درب پارکینگ را کاهش می دهد.

5- بررسی کابل ها ، زنجیر ها و تسمه ها

قطعاتی مثل کابل ها، زنجیر ها یا تسمه ها با توجه به خواصی که دارند بیشتر در معرض فرسایش و فرسودگی می شوند . بهتر است این قطعات را زود به زود وارسی کنید و اگر آسیب دیده و فرسوده هستند باید حتما از یک متخصص بخواهید آن ها را تعویض کند . این کار برای حفظ ایمنی شما بسیار مهم است .

6- کارکرد درب پارکینگ

بررسی کنید و از لحاظ سازوکار ایمنی برگشت اتوماتیک درب مطمئن شوید .

7- ریل ها

بصورت مرتب تمیز شوند . یکی از اقدامات ساده و مؤثری که می تواند هزینه تعمیر جک پارکینگ را کاهش دهد ، تمیز کردن مرتب ریل ها است .

آیا نوع جک در هزینه های تعمیر تاثیر دارد ؟

با توجه به مطالب گفته شده ، در بازار انواع مختلفی از جک ها وجود دارد که در درب پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرند . هریک از این جک ها با توجه به مقدار کارایی و قدرتی که دارند دارای هزینه های مختلفی هستند . اولین عاملی که در هزینه تعمیر جک درب نقش دارد ، نوع جک است . هر چه جک قوی تر و درب پارکینگ سنگین ترباشد ، هزینه تعمیر آن بیشتر خواهد بود . زمانی که جک شروع به سر و صدا می کند ، نیازمند تعمیراست و هرچه زودتر تعمیر جک درب پارکینگ را انجام دهید ، هزینه آن برای شما کمتر خواهد بود . اگر جک پارکینگ تنها نیاز به بالانس کردن یا تعویض غطلک ها ، کابل ها ، تسمه ها یا زنجیر ها داشته باشد ، تعمیر آن هزینه بالایی نخواهد داشت ولی اگر موتور یا خود ساختار مکانیکی داخل جک معیوب باشد ، هزینه های سنگینی روی دست شما می گذارد.

حال به سوالی که در این مقاله میخواستیم به آن بپردازیم بر میگردیم ، آنهم این است که در صورت بروز خرابی و اشکال برای جک درب پارکینگ ، هزینه های تعمیراتی از طریق مالک پرداخت می گردد یا از طریق مستاجر ؟

در پاسخ باید گفت که در صورت عدم سرویس کاری مناسب خیلی زود جک درب پارکینگ معیوب می گردد و وظیفه این سرویس کاری بر عهده مدیریت ساختمان می باشد ولی در زمینه پرداخت هزینه های تعمیراتی ، حالتهای مختلفی وجود دارد که به آنها می پردازیم . در شهرها خیلی از ساختمان ها در اختیار مستأجرین است و بسکمک از ساختمان ها دارای جک پارکینگ هستند که در صورت عدم سرویس کردن مناسب خیلی زود معیوب می گردد و حتی اگر سرویس کردن را به صورت منظم و درست انجام دهید ، به مرور زمان ایراداتی در جک ایجاد می گردد که نیاز به تعمیر دارد . در بیشتر موارد هزینه تعمیر جک پارکینگ با مالک است . البته در صورت استفاده نادرست از جک پارکینگ ، هزینه تعمیر به عهده مستأجر است . اگر مشخص گردد کدام مستأجر از درب پارکینگ به طور نامناسبی استفاده کرده ، کل هزینه تعمیر جک دربها ، بر عهده اوست و در غیر این صورت هزینه بین کل مستأجرینی که از جک پارکینگ استفاده می کنند ، تقسیم می گردد.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که گفته شد هزینه های جک پارکینگ با مستاجرین می باشد در صورتی که موجر خانه را بصورت کاملا سالم تحویل داده باشد. البته این که موجر سالم تحویل دهد ولی جنس جک از نوعی باشد که در مدت کوتاهی خراب می گردد ، در چنین مسئله ای به نظر می رسد باید قانون به نفع مستاجر رای دهد و موجر مسئول هزینه جک درب باشد. زیرا که وی از جنس ناکارامد برای درب خانه استفاده کرده است ولی این به نظر کارشناسی نیاز دارد و باید مطابق نظر کارشناس عمل گردد.

مطالب پیشنهادی:

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

منبع: هومتیک
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2063

به "هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید