حوضخانه تاریخی رستم بیگ مهاباد به نگارخانه تبدیل می گردد

به گزارش لیسو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، حوضخانه تاریخی رستم بیگ مهاباد به نگارخانه تبدیل می گردد.

حوضخانه تاریخی رستم بیگ مهاباد به نگارخانه تبدیل می گردد

ناصر صدفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اظهار کرد: کارهای بازسازی و بازسازی حوضخانه تاریخی رستم بیگ در سال 1395 به وسیله میراث فرهنگی صورت گرفته بود اما برای حفاظت بیشتر از این بنا و بعلاوه استفاده بهینه از آن با همکاری شهرداری مهاباد با محوطه سازی این حوضخانه به نگارخانه تبدیل می گردد.

وی با اشاره به اینکه حوضخانه رستم بیگ مهاباد به شماره 7383 و در سال 1381 در لیست آثار ملی قرار گرفته، اضافه کرد: طرح محوطه سازی آن با نظارت فنی و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی با اعتبار شهرداری از محل بودجه فرهنگی انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: آب این حوضخانه به وسیله قنات (در زبان محلی کاریز) از منطقه ها بالا دستی مهاباد تامین می گردد و هنوز هم با وجود ساخت و سازهای متعدد در اطراف این بنا باز هم آب در داخل حوضخانه جریان دارد.

وی ادامه داد: در این حوضخانه حوضی به طول 3.54 متر، عرض 2.5 متر و عمق 40 سانتیمتر وجود دارد که آب به وسیله یک کانال وارد حوض میشد و در اطراف حوض کانالی کوچک به عرض 12 سانتیمتر وجود دارد که سرریز آب حوض را جمع آوری و به خارج از بنا منتقل میکرد.

صدفی تاکید نمود: این بنا در 2 ضلع شرقی و غربی 2 طاق و طاقچه دارد و سقف گنبدی شکل آن با آجر ساخته شده بود که چهار نورگیر درکنارها و یک نورگیر مدور در وسط روشنایی حوضخانه را تامین می نماید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در قالب تفاهم نامه شهرداری و میراث فرهنگی مهاباد که سه سال اعتبار دارد و این مدت قابل تمدید است، آثار تاریخی حوضخانه ها، مقبره بداق سلطان، مقبره شعرا و تپه باستانی باغ شایگان بازسازی و به گذر فرهنگی تبدیل می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 آذر 1401 بروزرسانی: 7 آذر 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2124

به "حوضخانه تاریخی رستم بیگ مهاباد به نگارخانه تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوضخانه تاریخی رستم بیگ مهاباد به نگارخانه تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید