خبرنگاران ناامیدی جمهوری&zwnjخواهان از گزینشگران؛ ادامه مناقشه در کنگره

به گزارش لیسو، نیویورک- خبرنگاران- انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری آمریکا که در 13 آبان انجام شد، از روز دوشنبه وارد مرحله جدیدی می گردد تا گزینشگران هر ایالت، به نامزد رئیس جمهوری رای دهند اما این خاتمه ماجرای انتخاباتی نخواهد بود.

خبرنگاران ناامیدی جمهوری&zwnjخواهان از گزینشگران؛ ادامه مناقشه در کنگره

به گزارش خبرنگاران، فرایند انتخابات آمریکا همچنان ادامه دارد و در فرایند قانونی دیگر، امروز دوشنبه نشست گزینشگران در هر ایالت برگزار می گردد تا نتیجه قطعی الکترال ها را معین نمایند.

هر ایالت به استثنای ماین و نبراسکا، متناسب با تعداد اعضای مجلس نمایندگان و همچنین 2 سناتور خود، رای الکترال دارد. اگرچه گفته می گردد این اقدام برای متوازن ساختن قدرت ایالت های ضعیف با ایالت های قوی و همچنین تاثیر کنگره بر انتخابات صورت گرفته است اما به طور یقین، تاثیر مثبتی بر آرای اکثریتی نخواهد داشت که بیشترین رای را به یک نامزد داده اند.

برای پیروزی در انتخابات، کسب حداقل 270 رای الکترال ضروری است. بر اساس رویه معمول، هر نامزدی که بیشترین رای را در ایالت به دست آورد، تمام آرای الکترال به سبد او ریخته می گردد. با این حساب، جو بایدن نامزد حزب دموکرات تا کنون 306 رای و دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی و نامزد حزب جمهوری خواه، 232 رای الکترال را از آن خود نموده اند.

با این حال، 2 بار در سال های اخیر، یکی در سال 2000 و دیگری در سال 2016، رخ داد که بعضی از گزینشگران بر خلاف آرای اکثریت ایالتی، در نشست الکترال رای دادند و باعث شدند رقیب با وجود داشتن رجحان آرای مردمی ببازد. این افراد به عنوان گزینشگران بی ایمان یا بی وفا شناخته می شوند چرا که به رای اکثریت پشت نموده اند.

اکنون این نشست به ویژه با توجه به کوشش فراوان ترامپ و کارزار انتخاباتی او، بسیار مورد توجه قرار گرفته است که آیا باز هم در گزینشگران، این رویه نقض می گردد و به ترامپ رای می دهند یا خیر.

نشست گزینشگران در یک مکان برگزار نمی گردد. انتخاب نمایندگان هر ایالت و گزینشگران منطقه کلمبیا در محلی از پیش معین شده توسط قانونگذارشان، معمولا پایتخت ایالت، با هم ملاقات می نمایند.

انتخابات با فناوری پایین است. رای دهندگان با رای کاغذی نظرشان را اعلام می نمایند به گونه ای که یک رای برای رئیس جمهوری و یک رای برای معاون رئیس جمهوری است. آرا شمرده می شوند و گزینشگران، 6 تاییدیه را با نتایج امضا می نمایند. هر گواهی با گواهی فرماندار که جزئیات مجموع آرای ایالت را ضمیمه می نماید، جفت می گردد.

سپس این 6 نسخه برای افراد مختلفی که قانون معین نموده است به وسیله پست و مهمترین نسخه برای رئیس سنا، معاون اول رئیس جمهوری ارسال می گردد.

در 6 ژانویه، اعضای مجلس نمایندگان و سنا در قالب کنگره آمریکا به ریاست معاون اول رئیس جمهوری (در حال حاضر مایک پنس) تشکیل جلسه می دهند، پاکت نامه های مربوط به هر ایالت و ناحیه کلمبیا باز شده و آرا به ترتیب الفبا شمارش می گردد و تطابق داده خواهد شد.

اگر حداقل یک عضو از هر مجلس با بعضی آرای گزینشگران به صورت کتبی مخالفت کند، مجلس نمایندگان و سنا به طور جداگانه برای بحث و گفت وگو در این زمینه تشکیل جلسه می دهند.

هر دو مجلس باید رای گیری نمایند تا اعتراض مطرح شده مورد پذیرش قرار گیرد، یعنی هم سنا و هم مجلس نمایندگان باید اعتراض را وارد بدانند. حال در شرایط فعلی که مجلس نمایندگان در اختیار اکثریت دموکرات ها قرار گرفته است، هیچ گاه این رویه قانونی پیروز نخواهد شد آرای ایالت یا ایالت هایی را باطل کند و در نهایت هرآنچه را که ایالت ها معین نموده اند، محاسبه خواهد شد.

پس از این، یک مرحله باقی می ماند و آن افتتاحیه ریاست جمهوری در 20 ژانویه است.

اما دونالد ترامپ که تا کنون از پذیرش نتایج امتناع نموده و همچنان به دنبال طرح دعاوی حقوقی برای متقلبانه خواندن انتخابات دارد، بازی را تمام شده نمی داند.

با اینکه دیوان عالی آمریکا دادخواست تگزاس برای ابطال نتایج چهار ایالت جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را رد کرد که از سوی ترامپ، 17ایالت جمهوری خواه و 106 عضو مجلس نمایندگان حمایت می شد؛ ترامپ همچنان به طرح دعاوی ادامه می دهد، جمهوری خواستار با حمایت از این شکایت ها، در کنگره آمریکا اعتراض خواهند کرد و فشار را به حدی بالا خواهند برد که مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری برای اعلام پیروز انتخابات، در شرایط دشواری قرار گیرد.

اظهارات موریس بروکس نماینده آلاسکا در روز یکشنبه در خصوص به چالش کشیدن نتایج انتخاباتی ایالت های آریزونا، پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا و ویسکانسین تاییدی بر این فرضیه است که جمهوری خواستار از دیوان عالی و همچنین نشست گزینشگران ناامید شده اند و تنها میدان باقی مانده را صحنه کنگره می دانند.

از این رو، باید ادامه انتخابات را در 6 ژانویه (17 دی ماه) پیگیری کرد تا برنده نهایی از زبان معاون اول ترامپ اعلام گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1333

به "خبرنگاران ناامیدی جمهوری&zwnjخواهان از گزینشگران؛ ادامه مناقشه در کنگره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ناامیدی جمهوری&zwnjخواهان از گزینشگران؛ ادامه مناقشه در کنگره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید