دروازه شوش با حفظ سلامت و اصالت بازسازی می گردد

به گزارش لیسو، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، عاطفه رشنوئی روز چهارشنبه ششم اسفندماه 99، اظهار کرد: دروازه شوش در جبهه جنوب غربی حصار میانی شهر دورانتاش واقع شده است که با توجه به ماهیت خشتی و گلی، به دلیل بارندگی های فصلی دچار فرسایش و ریزش اندود بدنه شده بود.

دروازه شوش با حفظ سلامت و اصالت بازسازی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او با تأکید بر این که حفاظت در محوطه میراث جهانی بر پایه مبانی و اصول علمی حفاظت و بازسازی و با پشتیبانی روش­ های سنتی انجام می گردد، افزود: دروازه جنوب غربی حصار میانی شهر که براساس نام گذاری رومن گیرشمن، دروازه شوش نام دارد، در چندین نوبت شاهد بازسازی­ های اساسی بوده است که در سال­ های اخیر بارندگی­ های شدید، لزوم حفاظت از این بنا را بیش از پیش نموده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اشاره به این که دروازه شوش مانند دیگر فضاهای معماری به جای مانده شهر دورانتاش از دوره ایلام، ساختار گلین دارد که ساختاری شکننده و آسیب پذیر است، مطرح نمود: اهمیت و صندلی دروازه، ماهیت گلین و آسیب پذیری ساختار آن، ضرورت نگهداری از این اثر باارزش را دوچندان می نماید.

او در ادامه افزود: حفاظت ساختارهای مختلف محوطه ­های میراث فرهنگی باید با مصالح بوم آورد و حفظ سلامت و اصالت اثر انجام گردد، از این رو در بازسازی این دروازه، حفاظت روشمند از سلامت با حفظ اصالت اثر از اولین اولویت­ ها بوده است.

رشنوئی اعلام کرد: حفاظت و نگهداری، موضوعی مستمر و تکرارشونده است و پایگاه با پایش های متوالی و متناوب از آثار محوطه دورانتاش این موضوع را مدیریت نموده و با اولویت بندی، امکان سنجی و مدیریت زمان و اعتبار، به اهداف خود دست یافته است تا بتواند سلامت اثر را حفظ کند.

او در ادامه بر لزوم آموزش به نیروی­ انسانی بومی تأکید کرد و گفت: در بازسازی دروازه شوش از نیروهای جوان روستاهای اطراف چغازنبیل دعوت شده در اجرای این امر حضور داشته باشند تا علاوه بر آشنایی با روش­ های بازسازی و نگهداری از این شهر باستانی، به اهمیت صیانت از آن بیش از پیش پی ببرند و نقش فعال تری به عنوان جامعه محلی در نگهداری از آن داشته باشند، امیدواریم در آینده شاهد ظهور استادکاران دقیق و باسوادی از میان این جوانان باشیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه ضمن اظهار امیدواری برای اجرای انواع روش ­های پایش در راستای شناخت و تشخیص به موقع هرگونه تغییرات در ساختارهای مختلف شهر، افزود: علاوه بر دروازه شوش، ساختارهای مختلفی با مصالح و ماهیت ­های متنوع در سطح شهر وجود دارد که نیازمند بازسازی ­های کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت و مستمر است.

او یادآور شد: طرح بازسازی هر یک از این ساختارها در مراحل مختلف مطالعاتی تا اجرا در حال اجرا است که امیدواریم در آینده ای نزدیک با ابلاغ اعتبارات مکفی و لازم شاهد اجرای برنامه­ های مستمر بازسازی و حفاظت، در بازه­ های زمانی منظم و مناسب باشیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1418

به "دروازه شوش با حفظ سلامت و اصالت بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروازه شوش با حفظ سلامت و اصالت بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید