ساندونوسکی بانیا؛ باشکوه ترین حمام و سونای قدیمی مسکو

به گزارش لیسو، همه چیز با یک داستان عاشقانه شروع شد؛ در زمان امپراطوری کاترین کبیر، سیلا ساندونف بازیگر معروف تئاتر دربار سلطنتی عاشق بازیگری دیگر به نام الیزابت اورانوا شد. متأسفانه عشق مشترک آن ها به وسیله صدر اعظم روسیه شاهزاده الکساندر آندریویچ بزبوردوکو که الیزابت را به اسم معشوقه اش می خواست تهدید شد. این عشاق پنهانی خوش شانس با مداخله خود کاترین کبیر نجات پیدا کردند و او خودش به ازدواجشان برکت داد و حتی به اسم هدیه به الیزابت الماس هایی بخشید.

ساندونوسکی بانیا؛ باشکوه ترین حمام و سونای قدیمی مسکو

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

این دو زوج از سنت پترزبورگ به مسکو رفتند و سیلا که هوش تجاری خوبی داشت تصمیم گرفت پول همسرش را در ساختن یک حمام عظیم و باشکوه خرج کند. این حرکت هوشمندانه بود زیرا آتش سوزی سال 1737 بیشتر حمام های شهر را ویران نموده بود. ساندونوسکی بانیا اولین حمام سنگی مسکو بود که درهایش را در سال 1808 به روی عموم گشود و با مبلمان شیک و وان های نقره ای باشکوهش مشتریان را شگفت زده می کرد. بعلاوه سیلا ساندونف اولین کسی بود که بخش های زنانه و مردانه را در حمام ها جدا کرد.

در دهه 1890 ساندونی مورد بازسازی اساسی واقع شد. وارث میلیونر این خانواده، ورا فیرسانوا (Vera Firsanova) و همسرش تصمیم گرفتند این حمام متروکه را به یک کاخ حمام تبدیل نمایند. همسر او سال های زیادی را به سفر کردن در کشورهای مختلف و مطالعه سنت های حمام آن ها سپری کرد و از معماری تا تکنولوژی آن ها را یاد گرفت. او با عظیم ترین پروژه بانیای تاریخ روسیه به مسکو بازگشت و یکی از برترین معماران ونیزی آن موقع را هم برای این کار دعوت کرد تا در اجرایی کردن طرح کمکش کند.

ساخت این حمام در سال 1896 به انتها رسید و بانیای بازسازی شده نه تنها به لحاظ بصری خیره نماینده بود که از لحاظ تکنولوژی هم یک شگفتی به حساب می آمد. طراحی داخلی این کاخ سه طبقه با ترکیبی از عناصر باروکی، روکوکویی، گوتیکی، کلاسیک و سبک صنعتی تزئین شده است. برای اطمینان حاصل کردن از اینکه به مقدار کافی آب وجود دارد، یک مجرای آب برای حمام ساختند و فیلترهایی گران در آن کار گذاشتند. ساندونی تازه خدماتش را هم به ثروتمندان و هم به افراد کم عایدی ارائه داده و اتاق های مقرون به صرفه تر به همان مقدار اتاق های گران قیمت تمیز هستند.

ساندونوسکی بانیا از سه جنگ، یک انقلاب و چندین تغییرات دولتی جان سالم به در برد و هنوز هم تماشایی ترین حمام روسیه به جای مانده است. دیوارهای این حمام یادآور پوشکین، چخوف و خواننده اپرا شالیاپین (Shalyapin) هستند. این خواننده عادت داشت به اینجا تزار بانیا بگوید و اخیراً ستارگانی مانند جان تراولتا و نائومی چامپبل هم به آن سر زده اند. امروزه این حمام از سه دپارتمان مردانه و دو دپارتمان زنانه، اتاق های خصوصی و یک مرکز آبدرمانی تشکیل شده است که برای تجربه حمام روسی و یک تجربه زیبایی شناسانه بصری ایده آل هستند.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1717

به "ساندونوسکی بانیا؛ باشکوه ترین حمام و سونای قدیمی مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساندونوسکی بانیا؛ باشکوه ترین حمام و سونای قدیمی مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید