شهر شکی در کشور آذربایجان، شاهراه جاده ابریشم

به گزارش لیسو، آذربایجان یکی از کشورهای همسایه ایران است که با پایتختی باکو، در شمال غربی کشورمان قرار گرفته. مانند ایران از کشورهای حاشیه دریاچه خزر به شمار می آید و علاوه بر کشورمان با کشورهای ارمنستان، ترکیه، گرجستان و روسیه هم مرز است. برای آشنایی با این کشور، می توانید به مقاله جاذبه های شهر باکو مراجعه کنید. جمهوری آذربایجان مانند ایران، در راستا جاده ابریشم قرار گرفته و از سال 2001 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. در ادامه این مطلب، مجله خبرنگاران به معرفی شهر شکی در کشور آذربایجان می پردازد. مکانی برای تمدد اعصاب که نمی دانستید تا این حد به کشورمان نزدیک است! پس در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید.

شهر شکی در کشور آذربایجان، شاهراه جاده ابریشم

شهر شکی، از جاذبه های دیدنی کشور آذربایجان

پیش از این که آذربایجان به خاطر وجود نفت شهرت پیدا کند، سرزمین ابریشم و ادویه بود. به عنوان یک نقطه کلیدی که اروپا را به آسیا متصل می کرد، قرار دریافت در مجاورت دریاچه خزر، وجود کوه های قفقاز در اطرافش، یک شاهراه مهم در جاده ابریشم به حساب می آمد. در قرن 19 میلادی، شکی (Sheki) در راستا جاده ابریشم به واسطه شمال غربی آذربایجان، یک مرکز مهم تولید ابریشم به شمار می رفت.

امروزه، شهر شکی در کشور آذربایجان از مهم ترین جاذبه های این کشور با به حساب می آید و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. دیدنی های زیادی در این شهر نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

در مسافرخانه های کنار جاده ای و کاروانسراهای تاریخی اقامت کنید

در دوران قدیم، تاجرانی که از راستا جاده ابریشم گذر می کردند تا به تفلیس یا باکو برسند در میانه راه شب را در یکی از پنج کاروانسرای این منطقه توقف می کردند. این مسافرخانه ها که همگی در امتداد راستا جاده ابریشم قرار دارند، در سال 2018 رکورد 2.8 میلیون گردشگر را ثبت کردند. کاروانسراهایی که گردشگران با قدم زدن و استراحت در آن می توانند فضای قرن هجدهمی را از نزدیک لمس و احساس کنند. اتاق های میهمان ها در طبقات اول قرار دارند و مبلمان استفاده شده در آن ها به شوروی سابق باز می شود. شما برای رزرو هتل در آذربایجان می توانید به وب سایت ما نیز مراجعه کنید.

کاروانسراهای شهر شکی، ارزان و دیدنی

در این کاروانسراها، قیمت اتاق ها از 30 منات (تقریبا برابر 18 دلار) آغاز می شود و می توان گفت برای تجربه تاریخ، هزینه بسیار اندکی باشد. سقف های طاقدار که از آجر ساخته شده اند و وجود پنجره های کوچک، این امکان را برای ساکنین فراهم می آوردند تا در طول تابستان طاقت فرسا در اتاق های خنک بنشینند و استراحت کنند؛ چراکه با این معماری خاص، پیشینیان بدون نیاز به تهویه مطبوع می توانستند داخل خانه ها را خنک نگه دارند.

البته اگر قصد داشته باشید تا اقامتگاه شیک تری را انتخاب کنید، امکانات لازم کاملا برای شما مهیا شده است. همچنین، باغ-رستوران بزرگی نیز در این مجموعه وجود دارد که افراد می توانند از فضای لذت ببرند و یک فنجان چای بنوشند.

کاخ تابستانی شکی، از جاذبه های دیدنی آذربایجان!

چند قدم بالاتر از تپه، جالب ترین جاذبه توریستی شکی واقع شده است. کاخ تابستانی شکی که به خان های شکی تعلق داشت و محل حکومت قفقازها بین سال های 1743 و 1819 میلادی بود. در قرن 18 میلادی این بنای حیرت انگیز به دو قسمت درونی و بیرونی تقسیم شد. چوب روس، شیشه های فرانسوی، سرامیک عثمانی و آیینه کاری های ایرانی همگی در این کاخ با هم در ساخت این قصر به کار رفته اند تا کاخ تابستانی شهر شکی در کشور آذربایجان یک شاهکار دلپذیر، زیبا، متنقارن و منحصر به فرد باشد. نمای این قصر زیبا از موزاییک ها و شیشه های رنگی که شبکه های چوبی به کار رفته اند ساخته شده است که در تولید آن ها هیچ نوع چسب یا میخ و بستی به کار نرفته است!

در فضای داخلی آن، شش اتاق وجود دارد که دیوارهای هر کدام پوشیده از نقاشی های دیواری با نقوش گل، جانوران، نبرد ها و صحنه های شکار است. در قرن 19 میلادی، با حمله روسیه حکومت خاندان حاکم به پایان رسید اما این کاخ زیبا و باغ های زیبایش همچنان برجا هستند و آنقدر دوام آورده اند تا بازدیدکنندگان بتوانند از دیدن شکوه و عظمت آن ها به حیرت بیوفتند. شما برای رزرو تور باکو می توانید به وب سایت ما مراجعه نمایید.

شهر شکی در کشور آذربایجان، تنوع فرهنگ و قومیت ها

از آن جا که شهر شکی در راستا جاده ابریشم یک شاهراه حیاتی به شمار می آمده است، طبعا سابقه ای طولانی از تنوع مذهبی را با انواع مساجد و کلیساها یدک می کشد. در شمال این شهر، کلیسای کیش واقع شده است. مغازه های سوغاتی فروشی نیز در خیابان های اصلی شهر شکی قرار گرفته اند و می توانید از آن ها چیزهایی مثل: سرامیک، سماور و روسری خریداری کنید. روسری ها در این میان از اهمیت بیشتری برخوردارند چراکه امضای جاده ابریشم را بر خود دارند: ابریشم.

با غذاهای محلی شهر شکی در کشور آذربایجان آشنا شوید

پیتی، خورشت گوشتی است که با نان خورده می شود. اگرچه این غذا کاملا محلیِ شکی است اما نوعی حلوا هم در این منطقه مصرف فراوانی دارد که از شکر و مغزهای مختلف آجیل تهیه می شود و مبدا آن روستای علی احمد است. محلی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی مردمانش، کنار جاده به مسافران نان تاندیر می فروختند و مسافران گرسنه در کناری متوقف می شدند تا همراه نان تازه، چای داغ بنوشند و خستگی در کنند. برای آشنایی با غذاهای آذربایجان مقاله ما را مطالعه کنید. از سال 2017، با معرفی ویزای آسان و جدید آذربایجان برای سه روز می توانید به قفقاز سفر کنید.

نکات کاربردی در سفر به شهر شکی در کشور آذربایجان

  • شکی شهر کوچکی است اما به دلیل اقبال توریست ها، در آن رستوران ها و کافه های زیادی وجود دارد.
  • همچنین در این شهر، عابربانک های زیادی وجود دارد که کارت های اعتباری بین المللی را قبول می کند و شما به راحتی و بدون مشکل می توانید از آن ها پول نقد دریافت کنید.
  • در کاخ تابستانی، دفتر راهنمای گردشگری قرار گرفته که می تواند بسیار کاربردی باشد. در این دفتر کارمندان می توانند انگلیسی صحبت کنند و جوابگوی سوالات شما باشند.
  • تاکسی ها در شکی موجود هستند و برای مسافت های دور می توانید از آن ها استفاده کنید. مثلا اگر تصمیم داشته باشید تا ایستگاه اتوبوس برسید، می توانید از تاکسی استفاده کنید. در غیر این صورت، پیشنهاد ما این است که در این شهر کوچک پیاده تردد کنید.
  • می توانید از شکی به تبلیسی و شهرهای دیگر آذربایجان هم سفر کنید. برای این کار می توانید از سرویس اتوبوسرانی آذربایجان استفاده کنید.
  • از آن جا که شکی در نزدیکی پایتخت آذربایجان قرار گرفته است، می توانید به این شهر سر بزنید و از پایتخت آذربایجان نیز دیدن کنید.

در این مطلب، ما به معرفی شهر شکی در کشور آذربایجان پرداختیم. شهری که در نزدیکی باکو، پایتخت آذربایجان قرار گرفته است؛ به دلیل قرارگیری در راستا جاده ابریشم از شهرهای مهم آذربایجان به حساب می آید و هرساله میلیون ها گردشگر از آن بازدید به عمل می آورند. همچنین، برای سفر به آذربایجان می توانید بلیط هواپیمای باکو را از وب سایت خبرنگاران خریداری کنید. آیا شما تا به حال به شهر شکی سفر کرده اید؟ تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 593

به "شهر شکی در کشور آذربایجان، شاهراه جاده ابریشم" امتیاز دهید

1 کاربر به "شهر شکی در کشور آذربایجان، شاهراه جاده ابریشم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر شکی در کشور آذربایجان، شاهراه جاده ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید