سجاد مردانی: مدال طلای گرنداسلم شروعی تازه برای من است، مسیرم را هدفمند ترسیم کردم

به گزارش لیسو، دارنده مدال طلای دومین دوره مسابقات تکواندو گرنداسلم گفت: کسب مدال طلای دومین دوره مسابقات گرنداسلم 2018 آغاز یک مسیر تازه برای من است.

سجاد مردانی: مدال طلای گرنداسلم شروعی تازه برای من است، مسیرم را هدفمند ترسیم کردم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران ، در روزهای گذشته دومین دوره مسابقات تکواندو گرنداسلم در چین برگزار گردید و سجاد مردانی، کاپیتان تیم ملی تکواندو ایران در تداوم روند خوب دو تورنمنت اخیر خود و کسب دو مدال برنز در دو مرحله خاتمهی مسابقات گرندپری در گرنداسلم صاحب طلا و جایزه 49 هزار دلاری مسابقات شد.

این اتفاق در حالی رقم خورد که نقدها زیادی در یک سال اخیر از عملکرد مردانی انجام شده بود. کاپیتان تیم ملی تکواندو در گفت و گوی تفصیلی و متفاوت با خبرنگار ورزشی خبرنگاران ، ضمن شرح در خصوص دلایل سکوتش، کسب مدال ارزشمند گرند اسلم را تازه شروع کار خود بیان کرد. مردانی همچنین با اگاهی از تغییر نگرش و مسیر خود صحبت نموده که در زیر می خوانید.

خبرنگاران: در ابتدای مصاحبه از دلایل سکوت سال های اخیر و حتی عدم فعالیت در شبکه اجتماعی برخلاف سایر ورزشکاران صحبت کن؟

احساس می کنم این مقطع زمانی، مقطع پرداختن به خودم بود تا روی برخی دگرگونی ها برنامه ریزی و تفکر داشته باشم. ورزش قهرمانی دنیای بزرگی است که بعدها حرف های زیادی در خصوص آن خواهم داشت، اما یک جایی باید برای حرکت کردن دوباره و شکوفا شدن با خودم خلوت بیشتری می کردم. در مسیر ورزش قهرمانی، بالا و پایین زیاد است. مصدومیت ، افت کردن و رو شدن دست یک ورزشکار بعد از کسب چندین مدال وجود دارد، اما یک ورزشکار شاید در مقطعی احساس کند برای بقا، باید تغییرات و دگرگونی هایی را انجام بدهد. به دلیل اینکه از شرایطم راضی هستم همین روند را ادامه می دهم و بیشتر سرگرم کارهایم خواهم بود. در خصوص حضور و فعالیت در دنیای مجازی نیز تفکرات خود را دارم. خصوصیات اخلاقی من اینگونه است که بیشتر دوست دارم کار خود را انجام دهم تا بگویم در حال اجرا دادن چه کاری هستم و لزومی نمی بینم بخواهم در خصوص همه تفکراتی که دارم شرح دهم و بیشتر دوست دارم عمل کنم.

خبرنگاران: با توجه به این شرایط درباره تفکرات و شرایط خودت در یک سال اخیر شرح بده.

با توجه به سوابق و هدفگذاری که در این چند سال داشتم، امسال هم کار خود را هدفمند شروع کردم. با توجه به اینکه دو سال و نیم تا المپیک زمان باقی مانده بود و با استفاده از تجربیات و دیدگاه های حضورم در المپیک 2016، برنامه های خود را هدفگذاری کردم. هدف من در امسال تجدید قوا بود و روی این مسئله برنامه ریزی نموده بودم. بعد از تغییر سیستم فنی تیم ملی تکواندو در ابتدای امسال و در مسیر مسابقات قهرمانی آسیا دچار چالش های جانبی شدم و این چالش ها برای حضور در بازی های آسیایی، گرندپری مسکو و گرندپری چین تایپه همراه من بود. در این ماه ها یکسری ناملایمت و قضاوت های مقطعی عجولانه هم وجود داشت که خدا را شکر این فصل را نیز پشت سر گذاشتم. بعد از مسابقات گرندپری چین تایپه کم کم از چالش خارج شدم و توانستم شرایط را جوری برای خود مهیا کنم که در تمرینات به شرایط آرمانی نزدیک شوم.

خبرنگاران: نتیجه نزدیک شدن به شرایط آرمانی نیز نتایج خوب سه تورنمنت اخیر است.

خدا را شکر نتیجه این اتفاق عملکرد خوب و کسب مدال برنز در مسابقات گرندپری منچستر بود. بعد از این مسابقات با توجه به ضرب خوردگی و پارگی که در ناحیه عضله چهارسر ران داشتم و تا شروع مسابقات فینال گرندپری زمان کوتاهی وجود داشت، باز هم تمرین خوبی داشتم و در فینال گرندپری نیز باز هم به شرایط مدنظر خود نزدیک تر و به مدال برنز رسیدم. بعد از مسابقات فینال گرندپری متوجه شدم در مسیر درستی قرار گرفتم و هدایت های فریبرز عسکری، سرمربی تیم ملی تکواندو نیز تاثیر خوبی روی عملکردم داشت تا در آخرین و سنگین ترین مسابقات سال و در حضور برترین های دنیا با عملکرد خوبم به یک جمع بندی مناسب رسیدم. به امید خدا در سال جدید و پیش رو نیز با همدلی، همیاری و برنامه ریزی دقیق کادرفنی و به دور از مسائل جانبی، تمرکزمان را روی اهداف اصلی خود قرار بدهیم. در اولین گام نیز مسابقات قهرمانی دنیا در منچستر را در پیش خواهیم داشت که از امتیاز و اهمیت خاصی برخوردار است. امیدوارم شرایط در ادامه سال آینده نیز به گونه ای باشد که در خاتمه سال 98 چهار سهمیه المپیک را برای کشورمان کسب کنیم.

خبرنگاران: از چه زمانی احساس کردی احتیاج به این تغییر در تفکرات و دگرگونی در رفتار مبارزاتی ات وجود دارد ؟

سال گذشته و با توجه به روند سینوسی آرامی که داشتم به این تصمیم رسیدم. برخی مواقع خیلی ها تنها نتیجه را می بینند، اما من همیشه کوشش کردم مسیر، راه و عملکرد خود را ببینم. سال گذشته از لحاظ ایده آل هایی که داشتم در شرایط متوسطی بودم و تصمیم گرفتم سال 97 را با تفکرات جدید شروع کنم. سال گذشته در مجموع برای من سال ساکنی بود و احساس کردم باید یک قدم بزرگ بردارم. اگر می خواستم با همان ریتم، انرژی، شور و اشتیاق و انگیزه سه سال منتهی به المپیک 2020 را سپری کنم، قطعا با همان شرایط نیز به المپیک می رسیدم. به همین خاطر تصمیم گرفتم با توجه به زمان دو سال و نیمی که در پیش دارم تغییراتی در رفتار ، شعور، سبک و دیدگاه های مبازاتی خود داشته باشم و این روند را در پیش گرفتم.

این روند می توانست از ابتدای سال بهتر هم پیش برود اما با توجه به چالش هایی که برای من پیش آمد درگیرهایی نیز با آنها داشتم. این در حالی بود که قبل از اینکه این حرف ها و قضاوت ها مطرح گردد، به این نتیجه رسیده بودم باید در امسال بهتر شوم و تجدید قوا داشته باشم. اوایل این چالش ها باعث شد روند کندتر پیش برود، اما در شش ماه دوم سال شرایط بهتر شد و روند جدید خود را پیدا کردم.

خبرنگاران: حضور مداوم در مسابقات سالیان اخیر گرندپری و آشنایی رقبا با سبک مبارزات تو نیز در این موضوع بی تاثیر نبوده و به نظر می رسد اگاهانه مسیر جدید خود را انتخاب کردی.

قطعا همینطور است. شرایط ورزش دنیا در حال حاضر به گونه ای شده که باید با زمان پیش رفت. همانگونه که من کار می کنم، رقیبانم نیز در حال کوشش هستند و همین موضوع کار را سخت تر می نماید تا یک ورزشکار مدام در حال حرکت رو به جلو و تغییر سبک مبارزات خود باشد. بحث رفتار مسابقه و بحث های روانی و تکنیکی در حال حاضر باید به گونه ای باشد که مدام در حال پوست انداختن و آداپته شدن بود. امسال نیز برای من زمان این تغییرات بود و باید این تغییر را در خود می دیدم. بدون رودربایستی شرایط رفتاری، روانی و تکنیکی من در مسابقات برای حریفان عادی شده بود و باید به خاطر اینکه مثل قبل مقابل حریفانم برتر باشم در نحوه مبارزاتم دگرگونی ایجاد می کردم. حتی باید در بحث رفتار بازی و شناخت روحی و روانی حریفانم این دگرگونی را پیگیری می کردم تا بتوانم به شرایطی که دوست دارم دست پیدا کنم.

خبرنگاران: به نظر می رسد اوج تغییرات سجاد مردانی در مسابقات گرنداسلم رقم خورد. حتی در دیدار خاتمهی با وجود مبارزه با نفر دوم رنکینگ و دارنده یک مدال طلا و سه نقره مسابقات گرندپری سال 2018 از کره جنوبی هیچ استرسی در عملکردت وجود نداشت و با آرامش بیشتری مبارزه می کردی.

دلیل این موضوع روندی بود که در پیش گرفته بودم و در امسال نیز دنبال همین هدف بودم. بیشتر از اینکه در مسابقات امسال به دنبال کسب مدال باشم به دنبال رسیدن به روندی بودم، که در پیش گرفته بودم. بعد از مسابقات فینال گرندپری در فجیره و کسب مدال برنز باز هم از خودم به طور کامل راضی نبودم و عملکردم به طور کامل به دلم ننشسته بود. این در حالی بود که هدفگذاری من این بود در خاتمه مسابقات امسال با تجدید قوا، یک آدم جدید در مبارزات باشم. هدف من تنها این نبود روی سکو بروم و به هر نحوی از مسابقات مدال کسب کنم بلکه به دنبال این بودم مبارزات راحتی داشته باشم و در مسابقات اهداف انگیزشی، شور و اشتیاق ، آرامش، راحتی، تکنیک، تاکتیک و تایمینگ در بازی ام وجود داشته باشد. اتفاقی که در گرنداسلم چین بالاخره افتاد.

خبرنگاران: در راند چهارم دیدار خاتمهی مسابقات گرنداسلم احتیاج به کسب امتیاز داشتی تا این دیدار را واگذار نکنی، اما باز هم با آرامش مبارزه می کردی. چقدر از کسب امتیاز در ثانیه های خاتمهی مطمئن بودی؟

مطمئن بودم که امتیاز را کسب خواهم کرد و دلیل این اطمینان شناخت از کیو دون این کره ای بود که به خوبی او را بررسی نموده بودم. به خاطر همین شناخت ورزشکاران از یکدیگر اعتقاد دارم باید هر چند وقت یک بار در عملکرد یک ورزشکار دگرگونی ایجاد گردد. قطعا سال آینده یک سال تکمیلی برای من خواهد بود.

خبرنگاران: در یک سال اخیر نقدها زیادی نسبت به عملکردت وجود داشت اما با این وجود باز هم بعد از مسابقات گرنداسلم شاهد هیچ واکنشی به منتقدان از سوی تو نبودیم.

شاید برای خیلی ها این مسابقات بزرگ بود اما من با این تفکر در این رویداد حاضر شدم که هدفگذاری خود را محقق کنم. شاید خیلی ها از پول این مسابقات و مدال آن صحبت نمایند اما گرنداسلم چین برای من یک مسابقه مانند سایر مسابقات در مسیر ترسیم شده ام بود و بعد از خاتمه مسابقات نیز پرونده اش بسته شد. اگر اسم این مسابقات گرنداسلم نبود، اما همین حریفان بزرگ در آن حضور داشتند شک نکنید که در آن شرکت می کردم. بدون هیچ جنبه دیگری از یک مسابقه، دوست داشتم در آخرین تورنمنت سال با عملکردم نتیجه هدفگذاری، تغییر مسیر و پوست انداختن خود را ببینم و از رسیدن به هدفگذاری خود لذت ببرم.

اعتقاد دارم یک ورزشکار اگر بخواهد با رفتار، مصاحبه و اعمالش جواب منتقدان را بدهد به خودش ظلم نموده است. برای من دنبال کردن اهدافم، به قدری مستم می نماید که دیگری احتیاجی به رفتارهای اضافی ندارد. مدال طلای گرنداسلم تازه شروع یک مسیر دیگر برای من است. خوشحالی من عمیقا در این مسابقات زمانی رقم خورد که به خواسته های حرفه ای ترسیم نموده در امسال رسیدم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 131

به "سجاد مردانی: مدال طلای گرنداسلم شروعی تازه برای من است، مسیرم را هدفمند ترسیم کردم" امتیاز دهید

1 کاربر به "سجاد مردانی: مدال طلای گرنداسلم شروعی تازه برای من است، مسیرم را هدفمند ترسیم کردم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سجاد مردانی: مدال طلای گرنداسلم شروعی تازه برای من است، مسیرم را هدفمند ترسیم کردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید