ضرورت توجه به معماری قم در گذر زمان

به گزارش لیسو، خبرنگاران/قم معمار سرشناس ایتالیایی با اشاره به اهمیت فراوری یک اطلس تصویری از شکل معماری قم در گذر زمان، فراوری اثر در حریم حرم را گامی مثبت در این زمینه دانست.

ضرورت توجه به معماری قم در گذر زمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران، پرفسور جیوانی اسپالا معمار و استاد دانشگاه معماری شهری ایتالیا در نشست علمی چیستی معماری اسلامی در مدرسه اسلامی هنر گفت: مباحث تطبیقی در معماری عنصر بسیار مهمی است که می تواند به غنای معماری یک فرهنگ یاری کند؛ فرهنگ ها همچون مردم هر کشور می توانند مهاجرت نمایند و به همین دلیل است که این چنین با یکدیگر نزدیک شده اند.

وی اضافه نمود: یک سری مشابهت ها و نزدیکی هایی با فرهنگ ها با حفظ هویت های لازم وجود دارد؛ من عاشق معماری انتزاعی هستم و در معماری اصفهان انتزاع مبدل به نماد می گردد و به همین دلیل همه را شیفته خود نموده است، همین مساله عامل شگفت انگیز بودن این معماری است.

اسپنلا بیان نمود: در جهانیی که تمام نمادهای اصیل به نمادهای مادی مبدل شده است به عنوان یک رسالت انسانی واجب می دانم که در کشورهای مختلف رازهایی که در معماری های مختلف است را فرابگیرم و مردم جهان را علیه تهاجم فرهنگی متوجه کنم؛ در مورد معماری و تحول معماری اسلامی باید سیر تاریخ تحول معماری را به خوبی شناخت و بعد به سراغ پدیده های فرهنگی و بیرونی رفت تا بتوان متوجه دلایل این تغییرات شد.

وی گفت: هنر، زبان و منطق و مساله ای که ویژه همه فرهنگ ها و ملل و تمدن ها است قطعا زبانی برای صلح و همدلی است زیرا باید ملت ها باید از فرهنگ همدیگر اطلاع پیدا نمایند و از این طریق با هم مبادله فرهنگی نمایند. در این زمینه باید تبادل دانشجو بین کشورهای مختلف انجام گردد تا با فرهنگ های همدیگر آشنا شوند و دولت های ایران و ایتالیا نیز باید در زمینه خلق، مرمت و تحصیل دروس معماری با یکدیگر همکاری نمایند.

اسپنلا بیان نمود: پیشنهاد من ناظر به تحقیقات نیست. آنچه بیشتر مد نظر داریم مباحث عملی است؛ در همین زمینه باید اطلس بزرگ معماری اسلامی و رومی با همکاری یکدیگر فراوری گردد؛ در ایتالیا به دلیل مباحث مادی و تجاری بسیاری از آثار تاریخی خود را از بین بردیم به همین دلیل ایرانی ها باید به داد میراث عظیم فرهنگی خود برسند و اجازه ندهند که چنین مساله ای رخ دهد.

وی توضیح داد: بدون یک نقشه دقیق از شهر و ایجاد یک اطلس و شناسنامه دقیق یک شهر مثل قم نمی توان به خوبی نقشه توسعه شهر فرهنگی را ترسیم کرد؛ به همین خاطر می توان با یک برنامه ریزی دقیق از ایجاد ساختمان های مدرن در حریم ساختمان های سنتی و فرهنگی جلوگیری گردد؛ چیزی که امروز در بسیاری از شهرهای متمدن مثل قم دیده می گردد.

این معمار ایتالیایی پس از بیان توضیحات محمد ابراهیم فقیه زاده رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم در مورد فراوری اثرفاخر عکس قم در گذر زمان(حریم حرم) گفت: بسیار مسرور شدم از اینکه نهادی چون جهاددانشگاهی است در قم چنین کاری را رقم زده است زیرا بسیار مهم است که تاریخ معماری یک شهر از گذشته تا به امروز با شکل و ترسیم دقیق مکانها و ابعاد آن و چگونگی تغییر معماری در طول زمان بیان گردد تا تعیین گردد که چگونه شهرها در یک بازه زمانی تعیین تغییر نموده اند.

در این ملاقات، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم به تشریح فعالیت های این واحد در مورد پاسداشت معماری ایرانی اسلامی و انتشار اثر فاخر حریم حرم و کوشک جنت آباد پرداخت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 651

به "ضرورت توجه به معماری قم در گذر زمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به معماری قم در گذر زمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید