فناوری هایی که از برنامه آپولو به زندگی مردم راه پیدا کردند

به گزارش لیسو، انجام ماموریت بزرگی همچون سفر به ماه، آن هم در دهه 1960 میلادی، نیازمند توسعه تکنولوژی هایی بود که در آن موقع در دسترس نبودند. بسیاری از مسائل ناشناخته بود. متخصصان حتی نمی دانستند در زمان فرود سفینه بر سطح ماه و برخورد پایه ها با خاک ماه چه اتفاقی خواهد افتاد. از این جهت شاید برنامه آپولو را بتوان سخت ترین ماموریت فضایی تاریخ دانست.

فناوری هایی که از برنامه آپولو به زندگی مردم راه پیدا کردند

با این حال با کوشش چهارصد هزار نفر برنامه آپولو به نتیجه رسید و در طول این برنامه فضایی 12 نفر بر سطح ماه فرود آمدند. متخصصان برای رسیدن به این موفقیت بزرگ از پس چالش های بزرگی برآمدند. فناوری هایی ابداع شد که تا آن موقع مشابه آن ها وجود نداشت. فناوری هایی که بعضی از آن ها به زندگی روزمره ما نیز راه پیدا نموده اند.

کنترل پرواز دیجیتال

کنترل پرواز دیجیتال تا زمان انجام برنامه آپولو چیزی ناشناخته بود. زمانی که برنامه آپولو شروع شد خلبان ها هواپیما را به صورت مکانیکی کنترل می کردند. شاید اکنون عجیب به نظر برسد اما در آن موقع کابل ها و میله هایی به بخش ها و ابزارهای مختلف هواپیما متصل بودند و با یاری آن ها کنترل هواپیما انجام می شد.

اما ناسا برای کاهش خطاهای انسانی و افزایش دقت راهنمایی پرواز تصمیم گرفت تا روش دیگری را برای این کار طراحی کند. این سیستم دستورات ورودی خلبان را به سیگنال های الکتریکی تبدیل و آن ها را به کامپیوتر راهنمایی آپولو منتقل می کرد. علاوه بر دستورات خلبان اطلاعاتی نیز از سنسور های مختلف به کامپیوتر می رسید. در نهایت کامپیوتر با پردازش اطلاعات راه رسیدن به خروجی مورد نظر را پیدا می کرد. با یاری این سیستم دیجیتال کامپیوتر می توانست از نرم افزارهای پیجیده و حجم زیادی از اطلاعات برای رسیدن به نتیجه بهتر بهره بگیرد.

پس از برنامه آپولو ناسا و شرکت های دیگر سال ها کوشش کردند تا با بهینه سازی این سیستم از آن در هواپیماها استفاده نمایند. سیستمی که امروزه به اتفاقی رایج و عادی تبدیل شده و حتی به خودروها نیز راه پیدا نموده است. به طور مثال در سیستم کروز کنترل خودرو نیز از این فناوری استفاده می گردد.

سلامت غذا

مسمومیت غذایی یک فضانورد در برنامه مهمی مانند آپولو می توانست یکی از عجیب ترین و تلخ ترین اتفاقات ممکن باشد. ناسا برای جلوگیری کامل از این اتفاق کوشش زیادی کرد. متخصصان باید مطمئن می شدند که غذای فضانوردان به هیچ عنوان باعث مسمومیت یا بیماری آن ها نخواهد شد.

ناسا برای این کار از شرکت Pillsbury یاری گرفت. با درخواست ناسا این شرکت روش هایی را برای کنترل کیفیت غذا در نظر گرفت که تا پیش از آن استفاده نمی شد. شرکت Pillsbury علاوه بر کنترل محصولات غذایی سیستمی را طراحی کرد تا با یاری آن کیفیت تمام مراحل تهیه غذا کنترل گردد؛ از مواد اولیه گرفته تا افرادی که در تهیه غذا نقش داشتند.

این سیستم برای برنامه آپولو طراحی شده بود اما پس از آن دولت آمریکا از شرکت های تهیه مواد غذایی، مثل گوشت، غذاهای دریایی و آبمیوه، خواست تا برای کنترل کیفیت محصولات شان از این روش استفاده نمایند. روش های جدیدتری که بر پایه روش مورد استفاده در برنامه آپولو طراحی شده اند نیز امروزه در صنعت غذا به یاری متخصصان کنترل کیفیت می آیند.

این دو مورد از مهم ترین دستاوردهای برنامه آپولو بودند که از یک سفر فضایی به زندگی روزمره مردم راه پیدا کردند. ساخت سمعک هایی با قابلیت شارژ مجدد و سیستم های محافظت ساختمان و سازه از زلزله نیز بر پایه فناوری هایی توسعه پیدا نموده اند که استارت اولیه آن ها در برنامه آپولو انجام شده است.

سرریزهای فناوری فضایی خواه ناخواه وارد زندگی ما می شوند. بدون شک مردم دنیا بخشی از زندگی فناورانه امروز خود را مدیون برنامه های فضایی هستند.

عکس کاور: باز آلدرین در حال قدم زدن در ماه.

Credits: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 251

به "فناوری هایی که از برنامه آپولو به زندگی مردم راه پیدا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری هایی که از برنامه آپولو به زندگی مردم راه پیدا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید