مصاحبه، روحانی برجسته هندی: تمام ادیان هند به تصویب قانون تبعیض مذهبی معترض هستند

به گزارش لیسو، روحانی برجسته هندی ضمن اعلام مخالفت با الحاقیه قانون شهروندی از طرح ملی ثبت نام شهروندان که توسط دولت هند تصویب شده تاکید نمود، تمام ادیان در هند نیز به تصویب این قانون تبعیض مذهبی معترض هستند.

مصاحبه، روحانی برجسته هندی: تمام ادیان هند به تصویب قانون تبعیض مذهبی معترض هستند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران؛ تصویب قانونی توسط دولت هند که طبق آن تمام مهاجران خارجی به شرط مسلمان نبودن تابعیت هندی دریافت می نمایند باعث خشم و اعتراض مسلمانان و دیگر ادیان شده است. این قانون که به ظاهر فقط علیه مسلمانان است در اصل نقطه آغاز حرکت دولت هند علیه سایر ادیان نیز خواهد بود. سید سبط حیدر زیدی روحانی فعال و برجسته هندی است که اعتقاد دارد این قانون از سوی تمام ادیان رد شده است.

متن کامل مصاحبه خبرنگاران را با این روحانی برجسته به شرح زیر است:

خبرنگاران: ضمن سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید لطفا در مورد جمعیت مسلمانان هند و پراکندگی آنها در نقاط مختلف کشور شرح بدهید. چند درصد مسلمانان هند شیعه و چند درصد از آنها سنی هستند؟

سید سبط حیدر زیدی: طبق اعلام منابع دولتی از جمعیت یک میلیارد و 350 میلیون نفری هند حدود 15 درصد را مسلمانان تشکیل می دهند. یعنی حدود 200 میلیون یا مقداری بیشتر مسلمان در هند زندگی می نمایند البته این ادعای منابع دولتی است و قطعا درست نیست زیرا سیاست تمام سیاستمداران دنیا این است که اقلیت ها را ضعیف نشان دهند تا حقوق و صندلی مناسبی نداشته باشند. رسانه ها و منابع آزاد معتقدند که هند تا 400 میلیون نفر جمعیت مسلمان دارد. اگر ما هر دوی این را اشتباه بدانیم باید تصور کنیم که هند تقریبا 300 میلیون نفر مسلمان دارد.

از این جمعیت تقریبا یک ششم آنها یعنی حدود 50 میلیون نفر شیعه هستند و بقیه جمعیت از مسلمانان اهل تسنن هستند. البته اگر آمار دولت را درست بدانیم جمعیت شیعیان حدود 35 یا 40 میلیون نفر می گردد. در هیچ ایالتی غیر از کشمیر جمعیت مسلمانان از 50 درصد کل جمعیت ایالت بیشتر نیست ولی این تعداد در کشمیر بیش از 80 درصد است البته این طبیعی است و آنها در ایالت های مختلف پراکنده هستند. یعنی نه ایالتی وجود دارد که در آن مسلمان وجود نداشته باشد و نه ایالتی هست که تعداد مسلمانان از 50 درصد بیشتر باشد.

خبرنگاران: احزاب فعال سیاسی مسلمان چه اندازه در مجلس های ایالتی و مجلس ملی کشور تاثیر گذار هستند و چه تعداد نماینده مستقل دارند؟

سید سبط حیدر زیدی: بعد از استقلال هند (1947) هیچ حزب اسلامی فراگیری در سطح ملی نداریم زیرا طبق قانون اساسی هند هر حزبی که قصد فعالیت داشته باشد ابتدا باید در یک ایالت فعال گردد، و اگر این حزب پیروز شد در آن ایالت حداقل 5 یا 6 نماینده در مجلس ایالتی داشته باشد می تواند در دیگر ایالت ها نیز فعالیت کند. در حال حاضر حدود 7 حزب سیاسی بزرگ اسلامی در هند داریم ولی تمام این ها ایالتی هستند و ملی نیستند مثلا در کشمیر یا حیدرآباد و... داریم ولی هیچ کدام از این احزاب نتوانستند یک حزب ملی باشند.

بر همین اساس از همین ایالت ها تعدادی مسلمان به مجلس ملی راه پیدا می نمایند بیشترین تعداد نمایندگان مسلمان در هند مربوط به سال 1980 که حدود 80 مسلمان در مجلس حضور داشتند این یک اتفاق بی سابقه در تاریخ هند است. البته باید تاکید گردد که تعداد کل نمایندگان مجلس ملی هند 555 نفر است. متاسفانه این تعداد دائما در حال کم شدن است و در مجلس فعلی تنها 20 مسلمان حضور دارند.

دلیل کاهش قدرت سیاسی مسلمانان سیاست هندوهای هند است که به نحوی طراحی شده که هر کجا احتمال بدهند مسلمانی در انتخابات پیروز می گردد با فعالیت های مختلف باعث پیروزی یک هندو مذهب می شوند تا جمعیت مسلمانان در مجلس زیاد نگردد.

نکته دیگر این است که از این 20 نفر نیز تعداد قابل توجهی نمایندگان خود احزاب هندو مذهب هستند زیرا آنها این مسلمانان را برای وزارتخانه هایی مانند وزارت اقلیت ها و.. نیاز دارند!

خبرنگاران: طی یک سال اخیر و از زمان آغاز به کار دور دوم حکومت نارندرا مودی، مسلمانان هندی با رخدادهای زیادی روبرو بوده اند. پس از مساله کشمیر و مسجد بابری تصویب قانون جدید که حرف از اعطای تابعیت به شرط مسلمان نبودن می زند. آیا سیاست هند نسبت به مسلمانان تغییر نموده و دولت قصد تحت فشار قرار دادن آنها را دارد؟

سید سبط حیدر زیدی: کاملا واضح و معین است از گاندی و حزب کنگره گرفته تا حدود 35 حزب فعال دیگری که در هند وجود دارند به جمهوریت و دموکراسی در کشور اعتقاد دارند، و در قانون اساسی هند این ذکر شده که کشور متعلق به رنگ و نژاد و مذهب و نسل خاصی نیست و متعلق به تمام مردم هند است و آنها در تمام حقوق شهفرایندی با هم مساوی هستند.

در بین تمام احزاب گروه پشت پرده ای وجود دارد که بازی گردان بسیاری از اتفاقات است به نام آر اس اس، این گروه حدود 94 سال پیش در ایالت اتراپردیش تشکیل شد و هدف اصلی آن این بود که ما هند را بعد از هزار سال به اصالت هندوی آن برخواهیم گردانیم. اعتقاد آنها این است که دیگر مذاهب یا باید از هند خارج شوند و یا معتقدان به آن آئین ها شهفرایندان درجه دوم شوند. آنها حق حضور در دولت را ندارند و نمی توانند پست های سیاسی ممتاز یا حتی درجه دوم و سوم را داشته باشند. این گروه معتقد است که غیر هندوها حتی اجازه رای دادن هم نباید داشته باشند و عملاتبدیل به حیواناتی شوند که در هند زندگی می نمایند.

آر اس اس قدرت زیادی دارد و تشکل هایی دارد که در هر زمینه ای فعال است، شاخه سیاسی این گروه عظیم حزب بی جی پی نام دارد (بهارتیه جنتا پارتی) یا همان حزب حاکم کنونی هند. این حزب بخش سیاسی آر اس اس است و البته این گروه از فرهنگ گرفته تا آموزش و اقتصاد هند نقش اساسی و محوری بازی می نماید و احزاب دیگری را مدیریت می نماید.

آر اس اس حتی قوای نظامی و قضایی را نیز در هند به دست دارد و از این طریق سلطه خود بر هند را تقویت نموده است، از زمان به کار آمدن حزب حاکم تغییر روینمودها کاملا معین شد. نظر این حزب نه تنها نسبت به مسلمانان منفی است بلکه به تمام اقلیت های مذهبی نیز دید منفی دارد. حزب بی جی پی حتی هندو ها را به چند شاخه مختلف تقسیم می نماید و قدرت را منحصر به آنها می نماید.

این حزب آرام آرام در حال اجرای کامل این سیاست است و از مسلمانان آغاز نموده ولی به تدریج خواهیم دید که علیه سیک مذهبان و... نیز اقدام صورت خواهد گرفت.

خبرنگاران: واکنش مسلمانان و به خصوص شیعیان نسبت به این تصمیم چیست؟ توجه به این مساله لازم است که سیاست های آقای مودی با تساهلی که بینانگذاران هند مانند گاندی داشته اند تفاوت دارد اینطور فکر نمی کنید؟

سید سبط حیدر زیدی: سیاست های مودی کاملا با سیاست های بینانگذاران هند مانند گاندی تفاوت دارد زیرا گاندی معتقد به جمهوریت مطلق هند بود و در قانون اساسی هند آمده که هیچ مذهب و نژادی بر دیگری امتیازی ندارد و همه باهم مساوی هستند. ولی در سیاست های مودی این مشاهده نمی گردد زیرا او تابع افکار آر اس اس است. او حتی بین گروه های مختلف هندو نیز تفاوت قائل می گردد و هندوهای طبقات پائین (که به آنها دلیت می گویند) نیز حق حضور و مشارکت در حکومت را ندارند.

در مورد شیعیان باید بگویم که متاسفانه طی این هفتاد سال همواره مقابل اهل سنت قرار داشتند و مخالفت با برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان از سوی مشرکین و دیگر ادیان دیده نمی شد. البته این مخالفت از سوی بعضی گروه های اهل سنت هند وجود داشته است.

البته باتوجه به اینکه اهل سنت اکثریت مسلمانان هندی را تشکیل می دهند حتی احزاب سیاسی نیز جانب آنها را می گرفته اند و اکنون نیز چنین است. زیرا آنها به آرای اهل سنت و تعداد زیاد آنها نیاز داشتند.

ولی نکته جالب این است که برعکس سایر احزاب حزب بی جی پی از شیعیان حمایت می کرد و به همین دلیل بعضی بزرگان شیعه به صورت غیر مستقیم در ایام انتخابات از حزب حاکم هند حمایت کردند. هر چند این علما می دانستند که مودی نماینده آر اس اس است ولی مشکلاتی که حزب کانگریس و دیگر احزاب برای آنها رقم زده بودند باعث شد تا به صورت غیرمستقیم با بی جی پی همراه شوند.

البته با توجه به اتفاقات اخیر شیعیان هیچ حمایتی از این حزب ندارند ولی در زمان گذشته و به خصوص ایام انتخابات به صورت غیر مستقیم و به دلیل فشاری که سایر احزاب بر شیعیان وارد نموده بودند در بعضی مناطق به از حزب مودی حمایت اجرا شده بود. در حال حاضر شیعیان مانند دیگر مذاهب اسلامی کاملا مخالف قوانین اخیری هستند که تصویب شده و علیه تمام مسلمانان است.

خبرنگاران: در بسیاری از شهرهای هند اعتراض برگزار می گردد و تظاهرات هایی وجود دارد که از دولت درخواست می گردد قانون جدید را لغو کند. به نظر شما ممکن است دولت تحت فشارها از تصمیم خود بازگردد؟ آیا مردم معترض فقط به قانون اخیر اعتراض دارند یا خواسته های دیگری را نیز دارند؟

سید سبط حیدر زیدی: نه فقط مسلمانان بلکه سایر اقوام نیز به این قانون جدید معترض هستند، در تاریخ هند قوانین زیادی وجود داشته که توسط دولت تصویب شده ولی با مخالفت مردم لغو شد. به طور مثال اخیرا قانونی علیه کشاورزان وضع شده بود که دولت را مجبور به عقب نشینی کرد. اگر مسلمانان هند نسبت به قانون اخیر اعتراض خود متحد شوند امکان اینکه قانون لغو گردد وجود دارد و ما آن را غیرمحتمل نمی دانیم.

ذکر این نکته نیز لازم است که مسلمانان به تنهایی قدرت لازم برای تحت فشار قرار دادن دولت را ندارند و سایر ادیان نیز باید از آنها حمایت نمایند تا دولت مجبور به لغو این قانون گردد. تظاهرات فعلی که در هند جریان دارد نیز این را تائید می نماید زیرا تمام اقوام و ادیان به تصویب این قانون معترض هستند و در تظاهرات فقط مسلمانان حضور ندارند.

این را حتی هندوها نیز می دانند که حزب بی جی پی و آر اس اس متعلق به همه آنها نیست بلکه فقط گروه خاصی را بر دیگران رجحان می دهد و همین باعث اعتراض آنها نیز شده است زیرا به زودی مانند دیگر ادیان به شهفرایندانی درجه دوم تبدیل خواهند شد.

قانون جدید ملاک تبعیض مذهبی دارد و مخالف قانون اساسی هند است از این رو ما آن را نخواهیم پذیرفت و دولت نیز مجبور است قانونی را که تصویب نموده لغو کند. معترضین خواسته های دیگری را نیز دارد ولی زیرکی حزب حاکم این است که کوشش می نماید تمام هندوها را علیه مسلمانان تحریک کند اگر این اتفاق رخ دهد باید منتظر حوادث شوم دیگری نیز باشیم که حتی ممکن است منجر به جنگ داخلی گردد.

خبرنگاران: در بین معترضین چهره های غیرمسلمان نیز دیده می گردد و حتی بعضی بازیگران هندی حمله به دانشجویان مسلمان را محکوم نموده اند نظر کلی دیگر مذاهب نسبت به این قانون چیست؟

سید سبط حیدر زیدی: از آنجا که بی جی پی به آر اس اس تعلق دارد حتی خود هندوها این موضوع را می دانند که همراهی با حزب حاکم به ضرر آنها خواهد بود. در حال حاضر حزب بی جی پی با حربه تبعیض مذهبی و اختلاف بین هندو و مسلمان توانسته اکثریت را در مجلس به دست آورد.

بعضی از معترضان در حمایت از مسلمانان به میدان نیامده اند بلکه قانون تصویب شده را مخالف قانون اساسی هند می دانند و تاکید دارند که در قانون اساسی هند تبعیض مذهبی صندلیی ندارد ولی دولت مودی در حال دامن زدن به این تبعیض است.

اعتراضات به حداقل 33 دانشگاه کشیده شده است و دانشجویان هندی تصویب این قانون را مخالف قانون اساسی دانسته اند. نظامیان هندی اقدام به سرکوب دانشجویان کردند که در نتیجه آن تعدد زیادی زخمی شده اند البته شنیده ها حاکی است که تعداد کشته ها نهایتا 5 یا 6 نفر است که از مردم عادی بوده اند. ولی تعداد مجروحان این حادثه به صدها نفر می رسد.

تمام ادیان هند به این اقدام دولت معترض هستند و معتقدند اگر این فرایند ادامه پیدا کند به زودی گریبان دیگر ادیان را نیز خواهد گرفت، از این رو در حال حاضر با مسلمانان همراه شده اند و به این قانون معترضند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 608

به "مصاحبه، روحانی برجسته هندی: تمام ادیان هند به تصویب قانون تبعیض مذهبی معترض هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، روحانی برجسته هندی: تمام ادیان هند به تصویب قانون تبعیض مذهبی معترض هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید