چرا جهان اکوسیستم استارتاپی ایران را نمی شناسد؟

به گزارش لیسو، چندی پیش مؤسسه مشاوره استارتاپ بلینک رتبه بندی سالانه خود را در زمینه اکوسیستم های استارتاپی شهرها و کشورهای جهان را منتشر کرد. در این گزارش نام کشور ما ایران در فهرست کشورهای رتبه بندی نشده آمده و تهران هم (در میان 1000 شهر بررسی شده از 100 کشور جهان) با سقوط 174 پله ای نسبت به سال قبل، در رتبه 512 قرار گرفت. بد نیست نگاهی به رتبه های نزدیک تهران هم بیندازیم: یانگون از کشور میانمار (492)، کاراکاس از کشور ونزوئلا (527) و آبیجان از ساحل عاج (613).

چرا جهان اکوسیستم استارتاپی ایران را نمی شناسد؟

در این رتبه بندی، تهران در کنار شهرهایی قرار گرفته که احتمالاً نام آنها هم برایمان چندان آشنا نیست و کشور ما هم اساساً در رتبه بندی 100 کشور برتر لحاظ نشده است اما آیا حقیقت زیست بوم استارتاپی ایران این است؟ با توجه به جایگاه ایران از نظر ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند و اینترنت باند پهن موبایل، زیرساخت های دیجیتال اقتصادی و بانکی و همچنین استارتاپ های رشدیافته با بیش از 40 میلیون کاربر، به نظر می رسد در این گزارش داده های کافی منظور نشده است. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ و گزارش های زیست بوم چگونه تدوین می شوند؟

دولت ها در سراسر جهان برای برندسازی برای زیست بوم استارتاپی خود، در عرصه های مختلف بین المللی حاضر می شوند و با نهادهای بین المللی همکاری می کنند. از مهم ترین ابزارهای دولت ها در زمینه برندسازی زیست بوم می توان به راه اندازی پورتال های استارتاپی چندزبانه، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و همچنین انتشار گزارش های رسمی با همکاری نهادهای بین المللی اشاره کرد.

گزارش های تحلیل زیست بوم معمولاً از سوی سه دسته از نهادها منتشر می شوند: شرکت های مشاوره، نهادهای اقتصادی و صنفی بین المللی و سازمان های دولتی. این گزارش ها، مشروط بر اینکه از اعتبار کافی برخوردار باشند، یکی از مراجع اصلی برای تحلیل و تصمیم گیری درباره سرمایه گذاری های خارجی بشمار می فرایند. در واقع کشورها با انتشار اطلاعات درباره زیست بوم کارآفرینی خود، در جذب سرمایه و استعدادهای خارجی می کوشند. از این رو نهادهای دولتی در تلاش هستند تا اطلاعات موثق و روزآمد را در اختیار پژوهشگران و مؤسسات مشاوره ای قرار دهند و از انتشار چنین گزارش هایی حمایت های مادی و معنوی می کنند.

اما درباره استارتاپ بلینک و گزارش سالانه آن باید گفت که استارتاپ بلینک، یک شرکت خصوصی مشاوره در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است و خود را هم یک استارتاپ معرفی می کند. این شرکت از سال 2017 یک گزارش ارزیابی جامع از زیست بوم های کارآفرینی در سراسر جهان منتشر می کند که هدف اصلی آن، برندینگ این شرکت در زمینه همکاری های زیست بومی است. این شرکت خدماتی نظیر پورتال های استارتاپی، تحلیل زیست بوم و توسعه زیست بوم ارائه می دهد.

استارتاپ بلینک در بخش روش شناسی این گزارش، منابع مختلفی از جمله 100 شریک زیست بومی که عمدتاً نهادهای دولتی هستند را بر می شمارد و پورتال های استارتاپی را به نام یکی از منابع اصلی داده های خود معرفی می کند اما به گفته همین مؤسسه، داده های مورد استفاده در آن حدود 10 تا 15 درصد از نهادهای فعال استارتاپی در سراسر جهان را پوشش می دهند. طبیعی است که در شرایط تحریم، فرض را بر این بگیریم که احتمالاً زیست بوم کشور ما در سطح بسیار پایین تری از پوشش داده ای قرار گرفته است.

یکی از مسائل مهم در راستا انتشار داده های زیست بوم ایران، این است که استارتاپ های ایرانی به علت های مختلفی اطلاعات خود را در پلتفرم های بین المللی ثبت نمی کنند؛ ممکن است پلتفرم در ایران در دسترس نباشد، ممکن است بواسطه تحریم، اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را نپذیرد و در نهایت بنا به مسائل متعدد، ثبت نام در آنها فایده ای برای استارتاپ های ایرانی نداشته باشد.

در نتیجه، در فقدان داده های صحیح و دقیق، شاهد این هستیم که زیست بوم ایران در ارزیابی های مختلف بسیار ضعیف ارزیابی می شود. در این موقعیت دو راه پیش روی ماست: یا آن طور که هستیم، خود را به جهان معرفی کنیم یا دیگران آن طور که بخواهند ما را معرفی می کنند و انتشار گزارش استارتاپ بلینک، هشدار روشنی برای زیست بوم کارآفرینی ایران است.

اما چه باید کرد؟ در پاسخ باید گفت که در سال های گذشته، نگاه سازمان فناوری اطلاعات این بود که یک شریک بین المللی معتبر در راستا برندسازی زیست بوم برای خود انتخاب کند. با بررسی های گسترده ای که صورت گرفت، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به نام این شریک انتخاب شد. این سازمان علاوه بر آنکه بر مبنای تجارب پیروز پیشین خود، اعتبار خوبی در زمینه تحلیل زیست بوم های کارآفرینی دارد، بنا به ماهیت سازمان ملل متحد، در شرایط تحریم هم همکاری خود را با ایران ادامه می دهد.

هم اکنون، اولین گزارش یونیدو در زمینه تحلیل زیست بوم کارآفرینی ایران و مستندسازی تجارب پیروز آن در آستانه انتشار است. در این گزارش، تلاش بر این بوده تا تصویری واقع بینانه از آنچه امروز در ایران در جریان است، ارائه شود. این گزارش به صورت مشترک ازسوی سازمان فناوری اطلاعات و یونیدو به زبان انگلیسی منتشر خواهد شد. همچنین اقدام هایی مانند هاب بین المللی چندزبانه، مشارکت در نمایشگاه های بین المللی و... برای استارتاپ های ایرانی در نظر گرفته شده است.

امید است که یکایک نهادهای دولتی و خصوصی فعال در زیست بوم استارتاپی ایران، به اهمیت همکاری های بین المللی برای رشد و بالندگی این زیست بوم توجه داشته باشند و در راستای آن تلاش کنند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1746

به "چرا جهان اکوسیستم استارتاپی ایران را نمی شناسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا جهان اکوسیستم استارتاپی ایران را نمی شناسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید