چگونه به روستای کندوان تبریز برویم؟

به گزارش لیسو، اگر در پی یک مقصد خاص و منحصر به فرد در ایران می شد، بدون شک روستای کندوان تبریز یکی از گزینه های پیش رویتان خواهد بود. روستایی با قدمت دیرینه و ظاهری متفاوت که نظر هر گردشگری را به خود جلب می نماید. با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر با این مقصد محبوب و نحوه سفر به آن آشنا شوید.

چگونه به روستای کندوان تبریز برویم؟

خرید ارزانترین بلیط هواپیما تبریز

روستای کندوان تبریز کجاست؟

پیش از اینکه بخواهیم سفرمان را به سمت روستای کندوان آغاز کنیم ضروری است ابتدا بدانیم کندوان کجاست؟ روستای کندوان تبریز، از جمله جاذبه های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود که در نزدیکی شهر اسکو قرار گرفته است. آنچه این روستا را متمایز و خاص می سازد وجود خانه هایی در دل صخره ها و کوه ها است که نمونه آن را می توانید در کاپادوکیا ترکیه ببینید، با این تفاوت که روستای کندوان تبریز همچنان مسکونی به جای مانده و همین مساله وجه تمایز این روستا با روستاهای همشکل و مشابه آن در دنیا است. روستای کندوان در سال 1376 در لیست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

تاریخچه روستای کندوان تبریز

کندوان یکی از قدیمی ترین روستاهای دنیا به شمار می رود که قدمت آن به هفت هزار سال پیش بازمی شود. شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید، این روستای تاریخی چطور شکل گرفته و از چه زمانی و به چه علتی مردمان آغاز به اقامت در دل کوه ها و صخره ها کردند. پیش از اینکه بخواهیم به نحوه تبدیل شدن این صخره های مخروطی به سکونتگاه بپردازیم ابتدا به شکل گیری آن اشاره می کنیم.

صخره های مخروطی کندوان در ابتدا از تجمع گدازه های آتشفشانی به روی هم در طی سالیان طولانی شکل گرفتند. روایات مختلفی درباره اولین ساکنان این منطقه وجود دارد. بعضی بر این باورند اولین ساکنین این منطقه و کسانی که سکونتگاهی در دل این صخره ها حفر کردند کسانی بودند که در پی حمله مغول ها در پی پناهگاهی می گشتند. در حقیقت این افراد، اقامت در دل این کوه ها را برترین گزینه برای دور ماندن از انظار و در امان بودن از حمله دشمن می دانستند.

هر اتفاقی که در طول این تاریخ طولانی اتفاق افتاده است، منجر شده تا انسان ها به حفاری این صخره ها پرداخته و آن را از اقامتگاهی موقت به سکونتگاه دائمی تبدیل نمایند. در حال حاضر 117 خانه در دل صخره های این منطقه ساخته شده است که همین مساله موجب شده وقتی از دور به چشم انداز این صخره های مخروطی نگاه کنید شکلی همچون یک کندوی عسل ببینید. احتمالا با این توضیحات شما نیز متوجه انتخاب نام کندوان برای این روستا شده اید.

اما نکته جالبی که درباره زندگی در دل این صخره ها وجود دارد شرایط آب و هوایی مطبوع آن است که موجب شده احتیاج به سرمایش یا گرمایش در هیچیک از اقامتگاه ها وجود نداشته باشد، چرا که هوای داخل این سکونتگاه ها گرما را در فصول سرد حفظ نموده و در فصول گرم نیز هوای خنکی دارد.

برترین زمان سفر به روستای کندوان تبریز چه زمانی است؟

اگرچه سکونت در خانه های روستای کندوان تبریز در تمام سال با آرامش و هوای متناسب همراه است، اما برترین زمان سفر به این منطقه فصل تابستان است. در سایر فصول ممکن است بارش باران یا برف وجود داشته باشد و گشت و گذار در روستا را سخت کند.

چطور به کندوان برویم؟

برای اینکه به روستای کندوان بروید باید سفرتان را از تبریز آغاز کنید. پس از خرید بلیط تبریز و مستقر شدن در این شهر به راحتی می توانید برنامه سفر یک روزه به روستای کندوان بچینید. این روستا در 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است. بنابراین باید ابتدا خودتان را به اسکو رسانده و از آنجا با اتوبوس به کندوان بروید. اما اگر با خودروی شخصی از تهران به تبریز سفر می کنید، به راحتی می توانید در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری تبریز یک روز از سفرتان را به خارج شهر بروید و بعد از حدود یک ساعت رانندگی به کندوان برسید.

سوغات کندوان چیست؟

بدون شک نمی توان روستای کندوان تبریز را بدون خرید سوغاتی ترک کرد. اصلی ترین سوغاتی این منطقه عسل است. عسل کندوان از باکیفیت ترین عسل های طبیعی کشور و بسیار غنی و خوش طعم است. علاوه بر عسل، در سفرتان به کندوان می توانید خوراکی هایی همچون گردو و بادام و صنایع دستی همچون گلیم، جاجیم و روسری کلاقه ای را بعنوان سوغات از این منطقه بخرید.

سخن پایانی

روستای کندوان تبریز یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی ایران است. بازدید از این جاذبه طبیعی زیبا را در سفر به تبریز از دست ندهید. بازدید از کندوان بیش از یک روز طول نمی کشد، اما با توجه به اینکه اقامت در دل کوه برای بسیاری از گردشگران مجذوب کننده و لذتبخش است. هتل های مختلفی در این منطقه وجود دارد که معروف ترین آنها هتل لاله کندوان که به شما این امکان را می دهد زندگی در قلب صخره های آتشفشانی را تجربه کنید.

اگر تجربه بازدید و اقامت از روستای صخره ای کندوان را دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ویدا نورمحمدیان

منبع: فلای تودی
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2097

به "چگونه به روستای کندوان تبریز برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به روستای کندوان تبریز برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید