تور اروپا ارزان: کشف غیرمنتظره فسیل پانگولین 2 میلیون ساله در اروپا

به گزارش لیسو، کشف فسیل یک پانگولین 2 میلیون ساله در کشور رومانی، افقی تازه در مطالعات این گونه جانوری را گشوده است، زیرا این جانور در یان دوره زمانی فقط در آفریقا و آسیا زندگی می نموده و تا به امروز تصور می شد که آخرین پانگولین های اروپا حدود 10 میلیون سال پیش و در پی یخبندان ها اروپا را ترک نموده و راهی عرض های جنوبی تر شده اند.

تور اروپا ارزان: کشف غیرمنتظره فسیل پانگولین 2 میلیون ساله در اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، این یافته مربوط به کشف فسیل استخوان کاملاً سالم بازوی این جانور می گردد که از سایت دیرینه شناسی گراونچانو در کشور رومانی (جنوب شرقی اروپا) بدست آمده است. آنالیز های آزمایشگاهی صورت گرفته بر روی این یافته به طور قطع نشان می دهد که این حیوانات در دوران پلیستوسن در اروپا حضور داشتند. پلیستوسن، یکی از دور های زمین شناسی است که از 2.5 میلیون سال پیش تا 10 هزار سال پیش را پوشش می دهد.

پانگولین یا مورچه خوار پولک دار عناوینی هستند که برای اشاره به گروهی از جانوران از راسته پولک پوست سانان Pholidota استفاده می شوند. این راسته تنها شامل یک خانواده یعنی پولک پوستان Manidae می گردد و خود خانواده پولک پوستان نیز به 3 سرده Manis ,Phataginus و Smutsia تقسیم می گردد. آن ها که اغلب به عنوان مورچه خواران پولک دار شناخته می شوند، تا حدودی شبیه آرمادیلو هایی هستند که در جنوب ایالات متحده زندگی می نمایند. فسیل پانگولین تازه کشف شده متعلق به گونه ای ناشناخته از جنس Smutsia است که در حال حاضر فقط در آفریقا یافت می گردد.

دکتر کلر ترهون، محقق دانشگاه آرکانزاس که مسئولیت این کشف را برعهده دارد، می گوید: قبلا تصور می شد اسموتسیا یک تیره آفریقایی است، زیرا قدیمی ترین نمونه آن که مربوط به 5 میلیون سال پیش است، در کشور آفریقای جنوبی کشف شده و گونه های زنده موجود آن نیز هم اکنون در سراسر آفریقا دیده می شوند. با این حال کشف فسیل نو در رومانی این برداشت های اولیه را دگرگون نموده است. این نمونه اکنون ثابت می نماید که اسموتسیا قبلاً محدوده جغرافیایی زیستی بسیار بزرگتری داشته است.

آنالیز های آزمایشگاهی نشان می دهد این گونه نو که اکنون با نام Smutsia olteniensis شناخته می گردد، بین 1.9 تا 2.2 میلیون سال پیش (دوران پلیستوسن) زندگی می کرد. دکتر ترهون در این خصوص می گوید: ما فسیل یک گونه نو از یک حیوان عجیب و غریب را پیدا کردیم که بسیار شگفت انگیز است، زیرا سابقه فسیلی برای پانگولین ها بسیار کم است. این جوانترین پانگولینی است که تا به حال از اروپا کشف شده و تنها فسیل پانگولین از دوران پلیستوسن در اروپا محسوب می گردد. به گفته این تیم، شناسایی این فسیل به عنوان یک پانگولین بسیار مهم است، زیرا تحقیقات قبلی نشان می دهد که پانگولین ها در دوران میوسن میانی، نزدیک به 10 میلیون سال پیش، از سوابق دیرینه شناسی اروپا ناپدید شدند.

به عبارت دیگر، یافته های دیرینه شناسی پیشین این فرضیه را عنوان کرد که این پانگولین ها به علت فرایند های یخبندان جهانی به سمت محیط های استوایی گرمسیری و نیمه گرمسیری رانده شدند. در همین زمان بود که این جانوران به قاره های آسیا و آفریقا راه یافتند و در آنجا گسترده شدند. اگرچه ارتباط این پنگولین ها با گونه های آسیایی و آفریقایی بی پاسخ مانده بود، اما بعضی نیز باور داشتند که همین پنگولین ها بودند که گونه های بعدی را شکل دادند. به هر حال، کشف این فسیل نو به طور جدی این فرضیه را به چالش می کشد، زیرا اکنون ما می دانیم که پانگولین های اروپا همگی این قاره را ترک ننموده اند و حتی علی رغم یخبندان ها توانسته اند خود را در آب و هوای نو حفظ نمایند. دیرینه شناسان بعلاوه می گویند: بازسازی رایانه ای محل گراونچانو نشان میدهد که این محل از علفزار ها و جنگل های نسبتاً باز تشکیل شده است، که زیستگاهی غیرعادی برای بیشتر پانگولین ها محسوب می گردد. مقاله این تیم در 21 دسامبر 2021 در مجله معتبر Journal of Vertebrate Paleontology به چاپ رسیده است.

منبع: sci-news

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1917

به "تور اروپا ارزان: کشف غیرمنتظره فسیل پانگولین 2 میلیون ساله در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا ارزان: کشف غیرمنتظره فسیل پانگولین 2 میلیون ساله در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید