10 صبحانه با تخم مرغ مقوی و خوشمزه

به گزارش لیسو، احتمالا برای خیلی از ما، هیچ چیز مثل صبحانه هایی که با تخم مرغ تهیه می شوند، نیست. تخم مرغ به طور منحصربه فردی خوشمزه و سرشار از پروتئین است و همین باعث شده مثل یک غذای خوب برای آغاز صبح همه، چه آن هایی که رژیم دارند و چه افرادی که ورزشکارند باشد. پس اگر دوست دارید از فواید تخم مرغ در وعده صبحانه تان استفاده کنید یا می خواهید جواب سوال صبحانه چی بخوریم را پیدا کنید، می توانید روش هایی که در ادامه برای تهیه صبحانه با تخم مرغ آورده ایم را مرور کنید.

10 صبحانه با تخم مرغ مقوی و خوشمزه

صبحانه با تخم مرغ به روش آسان و کلاسیک

همه ما تقریبا تجربه پختن و خوردن تخم مرغ به روش نیمرو، آبپز یا املت را به عنوان صبحانه ساده و سریع داریم. اما در ادامه باز هم روش تهیه انواع نیمرو برای صبحانه و البته انواع تخم مرغ آبپز را به عنوان ساده ترین روش های تهیه و پخت تخم مرغ برای بهره بردن از فواید صبحانه مرور می کنیم.

1- تخم مرغ نیمرو یا سرخ شده - Sunny-Side Up

طرز تهیه تخم مرغ نیمرو یا سرخ شده آنقدر آسان است که همه از عهده آن برمی آیند. کافی است روغن را در ماهیتابه بریزید و بگذارید مقداری داغ گردد و بعد تخم مرغ را در ماهیتابه بشکانید و بگذارید بپزد. اگر دوست دارید می توانید طرز تهیه تخم مرغ نیمرو را با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

2- تخم مرغ نیمرو کامل سرخ شده

نیمرو را می توانید برحسب ذائقه خود بپزید، یکی از برترین و سالم ترین روش های پخت نیمرو این است که کامل آن را بپزید. برای تهیه تخم مرغ برای صبحانه به این روش هم درست مثل روش بالا عمل کنید، فقط حتما روی ماهیتابه در بگذارید و بگذارید یک سمت تخم مرغ خوب بپزد و بعد تخم مرغ را برگردانید و اجازه دهید روی دیگرش هم کاملا پخته گردد. دقت داشته باشید که این نوع نیمرو باید کامل سرخ شده باشد و لبه های ترد، توری و قهوه ای داشته باشد. طرز تهیه نیمرو کامل سرخ شده را با جزییات بیشتر می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

3- تخم مرغ نیمرو هم زده یا اسکرامبل

درست مثل نیمروهای بالا، تخم مرغ های همزده هم در انواع مختلفی وجود دارد. برای تهیه این نوع تخم مرغ باید تخم مرغ ها را روی حرارت میانه رو به بالا بپزید و بعد از ریختن تخم مرغ خوب آن ها را هم بزنید. این مدل تخم مرغ نیمرو نسبتا سفت است اما اگر ترجیح می دهید تخم مرغ ها نرم، مرطوب و خامه ای باشند، حرارت را کم کنید و مرتب هم بزنید تا خیلی سفت نشوند.

برای بهتر نتیجه گرفتن باید تخم مرغ ها را در تابه ای سرد بریزید و بعد حرارت اجاق را زیاد کنید و در نهایت بعد از مدتی اجاق را خاموش کنید تا تخم مرغ با حرارت به جای مانده تا آخر بپزد، فقط باز هم مدام تخم مرغ را هم بزنید تا یک تخم مرغ اسکرمبل به سبک فرانسوی خوب برای صبحانه داشته باشید.

4- تخم مرغ آب پز به روش های مختلف

تخم مرغ را می توانید خیلی ساده در مقداری آب بگذارید و اجازه دهید برحسب ذائقه خودتان، یا خیلی کامل بپزد و سفت گردد یا عسلی باشد. کافی است زمان مناسب برای تهیه تخم مرغ آب پز را رعایت کنید. طرز تهیه تخم مرغ آب پز به روش های مختلف را قبلا در کتاب کاله مرور نموده بودیم.

اما گاهی خوب است به جای این که تخم مرغ آبپز را به تنهایی بهره ببرید، آن را با صبحانه خوشمزه دیگری با عنوان املت ترکیه ای همراه کنید. طرز تهیه املت ترکیه ای که با تخم مرغ آب پز تهیه می گردد را می توانید با جزییات کامل در کتاب کاله بخوانید. حتی خوب است که روش هایی تزیین تخم مرغ آبپز را هم در کتاب کاله ببینید.

تخم مرغ برای صبحانه فراتر از اصول اولیه: املت، شاکشوکا و موارد دیگر

تخم مرغ را می توانید با مواد دیگری ترکیب کنید و یک صبحانه کامل تر با تخم مرغ برای خود و عزیزان تان تهیه کنید. در ادامه بعضی از روش های تهیه صبحانه با تخم مرغ مثل انواع املت برای صبحانه، شاکشوکا و غیره را مرور می کنیم.

5- املت به سبک ایرانی

یکی از مجذوب کننده ترین گزینه ها برای صبحانه، املت است و قطعا در این میان، املت گوجه برای ما ایرانی ها برترین است. برای تهیه املت علاوه بر تخم مرغ باید گوجه داشته باشید و حوصله به خرج دهید که گوجه را خوب خرد یا رنده کنید و داخل ماهیتابه بریزید و روی اجاق بگذارید تا خوب آبش بخار گردد، بعد روغن بریزید و اجازه دهید گوجه خوب در روغن سرخ گردد.

بهتر است برای خوشمزه شدن املت مقداری پیاز سرخ شده هم اضافه کنید و همراه نمک و فلفل بگذارید سرخ گردد. بعد تخم مرغ را بریزید. انتخاب روش ریختن تخم مرغ به سلیقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید می توانید تخم مرغ را در ظرفی دیگر بشکانید و هم بزنید و بعد تخم مرغ هم زده را بریزید و بگذارید بپزد. یا حتی تخم مرغ را تک تک بریزید و بگذارید همان طور بپزد. اگر دوست دارید روش تهیه املت بازاری یا طرز تهیه املت خرما را یاد بگیرید ما آن را در کتاب کاله برایتان آماده نموده ایم.

6- املت شاپوری یا لوبیا املت رشتی

یک صبحانه مجذوب کننده و اصیل ایرانی، املت شاپوی یا لوبیا املت رشتی است. این غذای خوشمزه با تخم مرغ، خوراک لوبیاچیتی و رب تهیه می گردد. برای تهیه این صبحانه مجذوب کننده باید ابتدا تخم مرغ سرخ گردد و بعد لوبیا چیتی به همراه مواد دیگر برای طعم دادن اضافه گردد. طرز تهیه املت شاپوری را با جزییات می توانید در کتاب کاله بخوانید.

7- املت ژامبون و پنیر

برای تهیه این املت خوشمزه باید ابتدا تخم مرغ ها، نمک، فلفل و پیازچه را در یک کاسه میانه با هم مخلوط نموده و حدود یک دقیقه هم بزنید تا یکدست گردد و کف کند بعد اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه در دمای اتاق استراحت کند.

در همین حین، یک قاشق غذاخوری کره را در یک تابه نچسب روی حرارت میانه آب کنید تا داغ گردد بعد ژامبون را اضافه کنید و بپزید و مرتبا هم بزنید تا زمانی که لبه ها آغاز به قهوه ای شدن کند. ژامبون را به یک کاسه دیگر منتقل کنید، پنیر را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط گردد. حالا یک قاشق غذاخوری کره دیگر را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کمی قهوه ای گردد.

تخم مرغ ها را دوباره هم بزنید تا کف کند، سپس به ماهیتابه اضافه کنید و بپزید، با استفاده از یک کفگیر سیلیکونی لبه ها را به سمت مرکز فشار دهید و تابه را کج کنید تا تخم مرغ نپخته زیر آن پخش گردد. به فشار دادن لبه های تخم مرغ ها و چرخاندن تابه، دور تابه ادامه دهید تا املت تقریبا سفت گردد. ژامبون و پنیر را روی نیمی از املت بپاشید، از روی حرارت بردارید، روی آن را بپوشانید و اجازه دهید املت بماند تا به قوام مورد نظر برسد.

با استفاده از کاردک سیلیکونی، لبه های املت را از ماهیتابه باز کنید و ماهیتابه را تکان دهید سپس املت را با احتیاط از وسط تا کنید و بعد آن را در بشقاب سرو بریزید و بلافاصله سرو کنید.

8- املت سوفله با پنیر

یک صبحانه عالی و متفاوت با تخم مرغ قطعا املت سوفله است که برای تهیه آن باید در یک کاسه میانه، زرده های تخم مرغ را با کمی نمک و مقداری فلفل سیاه هم بزنید تا خوب مخلوط شوند سپس در یک کاسه بزرگ جداگانه، با استفاده از همزن سفیده های تخم مرغ را هم بزنید تا کف کند.

نیمی از سفیده تخم مرغ زده شده را به زرده ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا سفیده ها کاملا با هم ترکیب شوند و پایه سوفله یکدست گردد. حالا نصف پنیر و بعلاوه پیازچه را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید در نهایت به جامانده سفیده های زده شده را اضافه کنید و با استفاده از یک کفگیر به آرامی داخل پایه سوفله بریزید تا خوب ترکیب شوند.

بالاخره در یک تابه نچسب کره بریزید و آن را روی حرارت میانه بگذارید تا آب گردد و کف کند. پایه سوفله را داخل تابه بریزید. با استفاده از کاردک، پایه سوفله را به صورت دایره یکنواخت پهن کنید و سطح را صاف کنید. روی آن را بپوشانید و بپزید تا انتهای املت قهوه ای گردد و قسمت بالایی املت سفت گردد (یا حتی اگر ترجیح می دهید کمی شل گردد). پنیر به جای مانده را روی سوفله پخش کنید. یک بار دیگر روی ماهیتابه را بپوشانید تا بپزد و پنیر آغاز به آب شدن کند. حالا املت را با احتیاط از ظرف بیرون بیاورید و روی یک بشقاب سرو گرم بریزید و آن را روی خودش تا کنید. نوش جان!

املت از آن دسته غذاهایی است که در کشورهای مختلف با سبک های مختلف تهیه می گردد و مثلا طرز تهیه املت یونانی، طرز تهیه املت اسپانیایی، طرز تهیه املت سبزیجات و پنیر یا طرز تهیه املت سوسیس با پنیر بوترکیزه یک املت خوشمزه با کلی مخلفات است که می تواند صبحانه عالی برای آخر هفته های شما باشد.

9- شاکشوکا نوعی املت خوشمزه برای صبحانه

شاکشوکا صبحانه ای شبیه املت ما ایرانی هاست. برای تهیه آن احتیاج به گوجه، پیاز، سیر، فلفل دلمه ای، تخم مرغ، گشنیز و تخم گشنیز و البته پاپریکا، زیره و فلفل دارید. طرز تهیه شاکشوکا این است که ابتدا گوجه، فلفل دلمه ای، پیاز و سیر را خوب نگینی خرد کنید و بعد پیاز و سیر را خوب در روغن تفت دهید و فلفل دلمه ای و گوجه را اضافه کنید تا سرخ گردد و آب گوجه گرفته گردد سپس تخم گشنیز و باقی ادویه ها را اضافه کنید و در نهایت تخم مرغ را در ماهیتابه بشکنید، بدون آن که تخم مرغ را هم بزنید. در نهایت بعد از چند دقیقه که تخم مرغ خودش را گرفت شاکشوکای شما آماده است. نوش جان!

10- نان تست و تخم مرغ، صبحانه مقوی و خوشمزه

خیلی وقت ها شاید دلتان بخواهد صبحانه متفاوت اما ساده ای بخورید. تهیه تست آووکادو با تخم مرغ یکی از این غذاهای مقوی است. طرز تهیه کامل این نوع صبحانه را می توانید در کتاب کاله بخوانید.

تخم مرغ ماده غذایی مقوی برای همه

صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است پس باید حتما به خوراکی هایی که در صبحانه می خورید توجه کافی داشته باشید. واقعیت این است که تهیه صبحانه با تخم مرغ، هم می تواند ساده باشد هم همان طور که گفتیم کاری زمان بر. اما مسئله مهم این است که بسته به ذائقه و سبک غذایی خود می توانید علاوه بر 10 روش بالا با اضافه کردن مواد دیگر یا حتی تغییر در سبک پخت تخم مرغ، تنوع بیشتری به صبحانه با تخم مرغ خود بدهید. فقط بهتر است همواره با در نظر گرفتن طبع تخم مرغ و بعلاوه اندازه کالری تخم مرغ روش پخت آن را انتخاب کنید.

آیا 2 عدد تخم مرغ برای صبحانه زیاد است؟

برای یک وعده غذایی سالم در صبح میتوانید 2 تا 4 تخم مرغ در صبحانه خود بگنجانید که حاوی کمتر از 240 کالری است.

برای طعم دادن به تخم مرغ چه چیزی اضافه کنم؟

هم برای طعم دادن به تخم مرغ هم تعدیل طبع آن بهتر است از نمک، فلفل، ترخون، شوید و ریحان بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 تیر 1402 بروزرسانی: 17 تیر 1402 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2221

به "10 صبحانه با تخم مرغ مقوی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 صبحانه با تخم مرغ مقوی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید