14 فیلم سم ریمی از بدترین تا برترین

به گزارش لیسو، سم ریمی نزدیک 5 دهه است که در سینما فعالیت می نماید و طی این سالیان دراز، سراغ هر ژانری که فکرش را بکنید رفته است. با اینکه تا به حال بلاک باسترهای پرفروش و موفقی هم ساخته، ولی همچنان به عنوان کارگردانی استودیویی شناخته نمی گردد و هر ازگاهی سراغ پروژه های شخصی تر و جمع وجورتر می رود. وقتی به کارنامه سم ریمی نگاه می کنیم، هم فیلم های ترسناک می بینیم و هم فیلم های ابرقهرمانی.

14 فیلم سم ریمی از بدترین تا برترین

سم ریمی کارگردانی خوش ذوق و بااستعداد است که تمام فیلم هایش را با عشق و علاقه ای مثال زدنی می سازد. به شکل عجیبی در تمام ژانرها مهارت دارد و روی هر قصه ای دست می گذارد، آن را مجذوب نماینده و درگیرنماینده روایت می نماید تا تماشاگران زیادی را تحت تأثیر قرار دهد.

14. اُز بزرگ و قدرتمند (Oz the Great and Powerful)

  • محصول: 2013
  • بازیگران: جیمز فرانکو، میلا کونیس، میشل ویلیامز، ریچل وایز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 57%

وقتی سال 2010 دیزنی تصمیم گرفت دنباله انیمیشن محبوب آلیس در سرزمین عجایب (Alice In Wonderland) را به شکل یک فیلم لایو اکشن بسازد، خیلی ها تعجب کردند، چون حتی عنوان آن را هم تغییر ندادند تا اشاره ای باشد به دنباله بودنش. اما هنگامی که تیم برتون را برای کارگردانی فیلم انتخاب کردند، خیال همه راحت شد چون می دانستند این کارگردان قرار است فیلم تماشایی و دلچسبی بسازد. فیلم آلیس در سرزمین عجایب بازخوردهای متناقضی گرفت و بیشتر منتقدها دوستش نداشتند، اما پیروز شد به فروش 1 میلیارد دلاری در گیشه های جهانی برسد.

این اتفاق اعتماد به نفس دیزنی را بالاتر برد و استودیو تصمیم گرفت همین فرایند را برای یکی دیگر از عناوین محبوب گذشته اش به کار بگیرد و این بار پیش درآمدی بسازد برای جادوگر شهر اُز (The Wizard of Oz). مثل آلیس، برای ساخت اُز بزرگ و قدرتمند هم سراغ گزینه غیرمتعارفی رفتند و از سم ریمی خواستند تا کارگردانی آن را بر عهده بگیرد.

اما سم ریمی پیروز نشد با قواعد دست وپاگیر دیزنی کنار بیاید و فیلم خودش را بسازد. برای همین نتیجه اش چیزی شد که با وجود جلوه های ویژه چشم نواز و خیره نماینده، داستانی بی روح دارد و مخاطب را از نظر حسی درگیر نمی نماید. اُز بزرگ و قدرتمند یک فیلم 130 دقیقه ای بلاتکلیف است که در آن 215 میلیون دلار بودجه هدر رفته است و نتوانسته از استعداد چهره هایی مثل میشل ویلیامز، ریچل وایز، میلا کونیس و جیمز فرانکو بهره کافی را ببرد.

13. موج جنایت (Crimewave)

  • محصول: 1985
  • بازیگران: برایون جیمز، بروس کمپبل، پل ال. اسمیت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 5.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 50%

سم ریمی بعد از پیروزیت های بزرگ فیلم مُرده شرور که اثر کم خرج و جمع وجوری بود، با یکی از استودیوهای بزرگ هالیوود یعنی کلمبیا قرارداد بست تا فیلم بعدی خودش را بسازد. این بار چندین میلیون دلار بودجه دم دستش بود، و فیلم نامه اش را هم با جوئل و ایتان کوئن نوشت. برادران کوئن در آن مقطع هنوز به چهره های معروفی که الان می شناسیم تبدیل نشده بودند.

با وجود چنین استعدادهایی که پشت فیلم حضور داشتند، انتظار می رفت موج جنایت اثر قابل تحسین و ماندگاری شود. اما اولین تجربه سم ریمی در ساخت فیلم استودیویی با کمپانی های معروف، نتیجه خیلی خوبی نداشت. تا جایی که خود سم ریمی هم از نتیجه کار راضی نبود و وقتی که هنوز در پس از فراوری بود، گفت که این فیلم او نیست. اگر نسخه اکران شده موج جنایت را دیده باشید، برایتان عجیب نخواهد بود که چرا چنین اتفاق هایی افتاد.

بله، این فیلم اثر شلوغی است و تکلیفش هم با خودش روشن نیست. اما اگر از کسانی هستید که موج جنایت را در تلویزیون یا روی نوار ویدیو دیده اند، می دانید که این شلوغی و بلاتکلیفی اش در یک جاهایی به نفع فیلم تمام شده و از آن اثری دیوانه وار و پرانرژی ساخته. در آن می توانید نشانه هایی از جنون و دیوانگی همیشگی سم ریمی را ببینید، و تعدادی از ایده های بامزه برادران کوئن که بعدها تبدیل به امضایشان شد. با اینکه خود سم ریمی ترجیح می دهد این فیلم را فراموش کند، اما طی سال هایی که از زمان ساختش گذشت، طرفدارانی مخصوص خودش پیدا کرد و یک فیلم کالت شد.

12. مرد عنکبوتی 3 (Spider-Man 3)

  • محصول: 2007
  • بازیگران: توبی مگ وایر، کریستن دانست، جیمز فرانکو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 63%

سم ریمی بعد از مسائل فیلم موج جنایت، مدتی از فیلم های استودیویی فاصله گرفت و به ریشه های خودش برگشت تا تعدادی فیلم ترسناک کم خرج ولی واقعا تماشایی بسازد و روی غلتک بیفتد. ریمی حدود یک دهه بعد را صرف ساخت فیلم های کم سر و صدا کرد و در این میان گاه گداری شانسش را هم در فیلم های استودیویی امتحان می کرد، تا اینکه سال 2000 رسید.

سونی که تصمیم گرفته بود نسخه ای سینمایی از مرد عنکبوتی بسازد، سم ریمی را استخدام کرد. این پروژه پرخرج ترین فیلم سم ریمی تا آن موقع بود و او به برترین شکل ممکن از پسش بر آمد. سال 2004 وقتی قسمت دوم مرد عنکبوتی را ساخت، همه فهمیدند که او برترین گزینه ممکن برای این فیلم ها بوده چون یکی از پیروز ترین و زیباترین فیلم های ابرقهرمانی سینما را ساخت که هنوز هم به قوت خودش باقی است. سم ریمی که می خواست سه گانه اش را تکمیل کند، سراغ مرد عنکبوتی 3 رفت و همه گمان می کردند این بار هم قرار است یک فیلم بی نقص و تماشایی ببینند، اما این طور نبود.

از همان زمان فراوری، همه می دانستند که این بار همه چیز بزرگ تر و پرخرج تر است. صحنه های اکشن فیلم بزرگ تر و پر سر و صداتر بود و 3 دشمن و شخصیت شرور متفاوت آورده بودند تا با مرد عنکبوتی در بیفتند. اما وقتی فیلم خاتمه اکران شد، همه فهمیدیم که هر چیزی بزرگ تر و پرخرج تر باشد، لزوما بهتر و پیروز تر هم نیست. با اینکه طی سال های اخیر نظر مردم نسبت به مرد عنکبوتی 3 ملایم تر شده و توبی مگ وایر همواره به عنوان محبوب ترین مرد عنکبوتی شناخته می شود، اما قسمت سوم آن مسائلی دارد که فراموش شدنی نیست.

11. به عشق مسابقه (For Love of the Game)

  • محصول: 1999
  • بازیگران: کوین کاستنر، کلی پرستون، جنا مالون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 46%

سم ریمی اواخر دهه 80 میلادی نامی برای خودش دست وپا نموده بود و همه او را به عنوان یک کارگردان کاربلد ژانر می شناختند، خودش هم بیشتر سال های دهه 90 همین راستا را ادامه داد. اما وقتی به سال های پایانی این دهه رسیدیم، او سراغ پروژه هایی رفت که خلاف راستا همیشگی خودش بود و چیزهای جدیدی را امتحان می کرد. به عشق مسابقه یکی از همین فیلم هایش بود که در تمامی جنبه ها پیروز عمل نکرد.

البته این فیلم با بازی کوین کاستنر مجذوب نمایندهیت ها و نکات مثبتی دارد. ریمی به شکل غافلگیرنماینده ای پیروز شد تنش و درام جاری در بازی های بیسبال را به نمایش بکشد. اما مشکل فیلم او جایی خودش را نشان می دهد که سراغ داستان عاشقانه می رود و کوین کاستنر را می بینیم که حین مسابقه بیسبال، یاد عشق گذشته اش می افتد.

این خط داستانی، هم کلیشه بود و هم حس جالبی نمی داد. بعلاوه مانع از این می شد تا تماشاگر تمام وکمال درگیر مسابقه و بیسبال شود و مدام توجه او را به هم می زد. سم ریمی نتوانسته بود داستان عاشقانه فیلم را به خوبی در بیاورد و در این میان رابطه کوین کاستنر و کلی پرستون هم فاقد هر نوع صمیمیت و مجذوب نمایندهیت بود و مخاطب عشق آن ها را باور نمی کرد. نتیجه این ماجراها، فیلمی دوپاره شده که یک بخشش مسابقه ای نفس گیر و هیجانی واقع شده است و بخش دیگرش داستانی عاشقانه و کم فروغ که تماشاش مجذوب نمایندهیتی ندارد.

10. سریع و مُرده (The Quick and the Dead)

  • محصول: 1995
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، شارون استون، راسل کرو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 58%

سم ریمی بار دیگر همه را غافلگیر کرد و سراغ ژانری رفت که کسی فکرش را نمی کرد؛ وسترن. داستان فیلم سریع و مُرده در شهری خیالی و سال 1881 می گذرد. زنی هفت تیرکش به نام لیدی (شارون استون) درگیر یک بازی مرگ و زندگی می شود که متصدی آن یک یاغی بی رحم با بازی جین هکمن است. فیلمی که سم ریمی ساخته، تا حدودی یک وسترن اسپاگتی زنانه است که هیچ کس انتظارش را نداشت ببیند.

ترکیب بازیگران این فیلم حسابی وسوسه برانگیز است، از دی کاپریو و شارون استون گرفته تا راسل کرو و جین هکمن. موقعیت های مجذوب نمایندهی هم دارد که با خشونت و کمدی و تعلیق و هیجان تلفیق شده. اما متأسفانه در یک سوم پایانی اش قدری زیاده روی می نماید و فیلم نمی تواند به خاتمه دلچسبی که انتظارش را داشتیم برسد. اما با این حال هنوز هم اثری تماشایی است که سزاوار توجه دوباره است و می تواند ساعتی همه ما را سرگرم کند.

9. مرد عنکبوتی

  • محصول: 2002
  • بازیگران: توبی مگ وایر، ویلم دفو، کریستن دانست
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90%

فیلم های ابرقهرمانی امروزه بخشی جدایی ناپذیر از صنعت سینما شده اند و هر سال نقشی مهم در گیشه های جهانی ایفا می نمایند و حتی حالا خیلی از بازیگرها و کارگردان های مطرح هم سراغشان می آیند. اما اوایل دهه 2000 شرایط کاملا فرق می کرد و ساخت فیلم سینمایی بر اساس شخصیت های معروف کمیک بوکی ریسک زیادی داشت و کسی نمی توانست پیروزیت آن را در گیشه تضمین کند.

با این حال، سونی دست به کار بزرگی زد و تصمیم گرفت بر اساس یکی از محبوب ترین ابرقهرمان های مارول یعنی مرد عنکبوتی، یک فیلم سینمایی بسازد و برای کارگردانی آن هم سم ریمی را انتخاب کرد. ساخت مرد عنکبوتی از هر نظر ریسک بزرگی بود و انتخاب سم ریمی هم نشان می داد که سونی حاضر است تصمیم های جاه طلبانه ای بگیرد.

خوشبختانه سم ریمی به خوبی توانست از پس کار بر بیاید و فیلمی ابرقهرمانی ساخت که همه را غافلگیر و هیجان زده کرد. مرد عنکبوتی سم ریمی هم به مؤلفه های مارول وفادار بود، و هم ویژ گی های همیشگی آثار خودش را داشت. ریمی تعدادی از بازیگرهای جوان و تازه نفس نظیر توبی مگ وایر، کریستن دانست و جیمز فرانکو را در کنار کهنه کارهایی مثل جی کی سیمونز، رزماری هریس و ویلم دفو آورد و به این طریق ترکیب بازیگری فیلمش را متنوع و مجذوب نماینده کرد.

اولین مرد عنکبوتی سم ریمی با فیلم نامه ای درگیرنماینده از دیوید کوئپ، صحنه های اکشن به یادماندنی و شخصیت های تأثیرگذارش خیلی زود به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی درست وحسابی شناخته شد که همه باید جدی اش می گرفتند. این فیلم باعث شد تا فیلم های ابرقهرمانی از جایگاه قبلی شان فاصله بگیرند و مقدمات ساخته شدن آثار بزرگ تر و ماندگارتر را فراهم کرد، و سال ها بعد منجر به شکل گیری جهان سینمایی مارول شد.

8. مرد تاریکی (Dark Man)

  • محصول: 1990
  • بازیگران: لیام نیسون، فرانسیس مک دورمند، لری دریک
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83%

مرد عنکبوتی اولین تجربه سم ریمی در فیلم های ابرقهرمانی نبود، در واقع او بیش از یک دهه قبل از آن سراغ این ژانر رفته بود، منتهی به جای اینکه اقتباس سینمایی از یک شخصیت شناخته شده و معروف را بسازد، سعی کرد ابرقهرمانی مخصوص خودش خلق کند.

مرد تاریکی بر اساس داستان کوتاهی نوشته خود سم ریمی ساخته شد و به خاطر سبک بصری ویژه و خشونت های جاری در صحنه های فیلم، بیشترین مؤلفه های مربوط به سبک ریمی را در خودش جای داده. مرد تاریکی یک فیلم سرگرم نماینده و تماشایی است که از ابتدا تا پایان بیننده اش را هیجان زده می نماید و هنوز و بعد از گذشت دهه ها از زمان ساختش، طرفداران سرسختی دارد که معتقد هستند برترین فیلم سم ریمی است. بعلاوه در این فیلم لیام نیسون پیش از آنکه به جایگاه فعلی اش برسد بازی نموده و نقش آفرینی قابل تحسینی هم به نمایش گذاشته.

7. مرده شریر (The Evil Dead)

  • محصول: 1981
  • بازیگران: بروس کمپبل، الن سندوایس، بتسی بیکر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95%

برخی فیلم سازها سال ها فیلم های گوناگون می سازند و وقت صرف می نمایند تا خاتمه به زبان بصری معین و سبک خودشان برسند. برخی ها هم هستند که با همان فیلم اولشان همه را متعجب می نمایند و مثل یک کارگردان کاربلد کارکشته فیلمی پخته می سازند که سبک و مدل کارشان را از همان ابتدا تثبیت می نماید. سم ریمی در دسته دوم قرار می گیرد که با اولین فیلم بلندش یعنی مرده شریر به همه نشان داد آمده است که بماند.

قسمت اول مرده شریر یکی از مطرح ترین و پیروز ترین فیلم های ترسناک مستقل و کم بودجه است که داستان تازه ای روایت می نماید. سم ریمی به همراه برادرانش ایوان و تد و جمعی از دوستانشان، این فیلم را ساختند و خیلی ها را شگفت زده کردند. گفته شده بودجه فیلم 350 هزار دلار بود و چندین ماه فیلم برداری شد (در این میان بارها برای کسب سرمایه کوشش کردند و به خاطرش فیلم برداری متوقف شد). مرده شریر سال 1981 اکران شد و تماشاگران را غافلگیر کرد، تبدیل به فیلم کالت کلاسیکی شد که طرفداران زیادی داشت و حتی در جشنواره کن به نمایش در آمد و استیفن کینگ هم حسابی از آن تعریف کرد.

هنوز هم باعث شگفتی است که سم ریمی چگونه توانسته با بودجه ای به شدت محدود، چنین فیلمی بسازد و اینگونه ژانر وحشت را متحول کند. اگر از طرفداران ژانر ترسناک هستید و هنوز این فیلم را ندیده اید، بدانید که با تمام فیلم های ترسناک فرق می نماید و هرچقدر هم فیلم دیده باشید و هر چقدر هم با کلیشه های ژانر وحشت آشنا باشید، باز هم برای تماشا این فیلم آماده نخواهید بود.

6. ارتش تاریکی (Army of Darkness)

  • محصول: 1992
  • بازیگران: بروس کمپبل، امبث داویتز، مارکوس گیلبرت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73%

اگر مرده شریر سم ریمی را دیده باشید، به احتمال زیاد دنباله های آن را هم دیده اید، و اگر قسمت سوم یعنی ارتش تاریکی را دیده باشید، نیازی نیست به شما بگوییم که این فیلم چقدر دیوانه وار و جنون آمیز است.

ارتش تاریکی عمدا جوری ساخته شده که نتوانیم دسته بندی اش کنیم. داستان فیلم بلافاصله بعد از قسمت دوم مرده شریر شروع می شود و در اینجا قهرمان فیلم اَش (بروس کمپبل) را می بینیم که به سال 1300 و خرده ای میلادی پرتاب شده و حالا قرار است اهالی یک روستا را در مبارزه با ارتشی از موجودات پلید، رهبری کند و هم زمان راهی برای بازگشت به خانه و زمان خودش بیابد.

چیزی که فیلم را به چنین اثر عجیب وغریبی تبدیل کرد، موقعیت های کمدی آن است. در گیر و دار مسائل و درگیری های اَش برای مقابله با این ارتش مردگان متحرک، تعدادی از خنده دارترین موقعیت های کمدی خلق می شود که نمی دانیم در این فیلم ترسناک چه می نمایند. ارتش تاریکی هم مجموعه فیلم مرده شریر را دچار تغییر و تحول اساسی کرد، و هم پیشنهادهای تازه و هیجان انگیزی برای ساخت فیلم های کمدی ترسناک می داد.

5. مرد عنکبوتی 2

  • محصول: 2004
  • بازیگران: توبی مگ وایر، آلفرد مولینا، کریستن دانست
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93%

بیش از یک دهه بعد از اینکه ارتش تاریکی مجموعه فیلم مرده شریر را دچار تغییر و تحولات اساسی کرد، سم ریمی فیلم دوم مرد عنکبوتی را ساخت و به شهرتی بیشتر از قبل رسید. این فیلم مرد عنکبوتی به دلایل زیادی یکی از برترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما به شمار میرود و بدون شک برترین مرد عنکبوتی زوج سم ریمی-توبی مگ وایر است.

اول از همه اینکه، مرد عنکبوتی 2 هم از نظر داستانی و ایده های جسورانه و هم از نظر ابعاد و کیفیت صحنه های اکشن، چندین پله بالاتر از قسمت اول می ایستاد. سم ریمی در این قسمت روی جنبه های انسانی پیتر پارکر مانور می داد و این پرسش را مطرح می کرد که قهرمان بودن برای یک پسر جوان به چه معناست، و او چطور می تواند بین زندگی شخصی و ابرقهرمانی اش تعادل برقرار کند. مثل تمام دنباله های فیلم های ابرقهرمانی، قسمت دوم مرد عنکبوتی هم حالا دیگر دست بازتری داشت و در قید و بند روایت داستان اصلی و خاستگاه شخصیت نبود. حالا که در قسمت اول با نحوه تبدیل پیتر پارکر به مرد عنکبوتی آشنا شده ایم، قسمت دوم وقت بیشتری برای واکاوی ابعاد بیشتر داستان دارد.

انسانیت جاری در فیلم مرد عنکبوتی 2 به لطف نقش آفرینی واقعا تأثیرگذار توبی مگ وایر باعث شده تا تماشاگران بسیاری با این فیلم ارتباط برقرار نمایند. داستان عاشقانه ای هم که بین پیتر و مری جین در جریان است مجذوب نمایندهیت صمیمانه ای به کل ماجرا بخشیده و ما به همراه پیتر تمام دلشکستگی ها و حسرت هایش را درک می کنیم. اما در کنار تمام این موارد، چیزی که مرد عنکبوتی 2 را به فیلم تأثیرگذار و ماندگاری تبدیل نموده، شخصیت شرور تراژیک و همدلی برانگیز آن دکتر اختاپوس با بازی آلفرد مولینا است. مولینا واقعا خوب و درجه یک در نقش این شخصیت شرور ظاهر شد و دکتر اختاپوس با بازی او هنوز هم یکی از محبوب ترین دشمن های مرد عنکبوتی به شمار میرود.

4. مرا به دوزخ بکشان (Drag Me to Hell)

  • محصول: 2009
  • بازیگران: آلیسون لومن، جاستین لانگ، لورنا ریور
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92%

سم ریمی همواره بعد از فیلم های بلاک باستر و پرخرج و پر سر و صدا، به ریشه هایش بازمی شود و یک فیلم ترسناک می سازد تا سرحال بیاید. او در همین حین که مرد عنکبوتی و بازسازی های دیزنی را می ساخت، تعدادی از برترین فیلم های ترسناکش را هم کارگردانی کرد که مرا به دوزخ بکشان یکی از همان هاست.

در ابتدا قرار بود خود سم ریمی کارگردان این فیلم نباشد، در واقع او اول به یکی دیگر از کارگردان های کاربلد سینما یعنی ادگار رایت پیشنهاد داده بود تا روی جایگاه کارگردانی بنشیند. اما طبق گفته های خود ادگار رایت، مرا به دوزخ بکشان تمام وکمال یک فیلم مدل سم ریمی بود و برای همین رایت حیفش می آمد کس دیگری آن را بسازد، پس ریمی را متقاعد کرد تا خودش کارگردانی آن را بر عهده بگیرد. سم ریمی هم در نهایت پذیرفت و یکی از برترین فیلم های ترسناکش را ساخت و تحویل سینمادوستان داد.

مرا به دوزخ بکشان با وجود داستان فانتزی و ترسناکش، نگاهی هم می انداخت به شرایط مالی آن دوره و زمانه و اینکه چطور آدم های مستأصل تحت شرایط سخت دست به کارهای فجیعی می زنند. این فیلم با موقعیت های ترسناک ناگهانی، فیلم نامه ای که مقدار نگه می دارد و می داند چه زمان هایی با خودش شوخی کند، و بعلاوه خشونتی دیوانه وار و جنون آمیز، دقیقا از همان جنس فیلم هایی است که سم ریمی برای ساختنشان به جهان آمده.

3. موهبت (The Gift)

  • محصول: 2000
  • بازیگران: کیت بلانشت، کیانو ریوز، هیلاری سوانک
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 57%

موهبت یکی از همان فیلم های جمع وجور و نسبتا کم خرجی است که سم ریمی بین بلاک باسترهایش ساخت. فیلم نامه این تریلر گوتیک را بیلی باب تورنتون نوشته و برای نگارش آن از زندگی مادرش الهام گرفته، مادری که گویا ادعا می نموده قدرت های ماورایی دارد.

البته داستان فیلم معینا الهام گرفته از یک ماجرای واقعی نیست. در این فیلم ماجرای زنی به نام انی ویلسون (کیت بلانشت) را دنبال می کنیم که درگیر یک فاجعه دلخراش می شود. زنی گمشده و حالا سراغ انی آمده اند تا از قدرت هایش یاری بگیرند و این زن را پیدا نمایند. چیزی نمی گذرد که انی تصاویر هولناک و تکان دهنده ای از این زن مفقود می بیند و زندگی خودش هم تحت تأثیر آن قرار می گیرد. در ادامه با معمایی هیجان انگیز طرف هستیم که در هر لحظه اش غافلگیری های مجذوب نمایندهی خوابیده و مدام فکر بیننده را به بازی می گیرد.

رویکرد سم ریمی نسبت به معماها و غافلگیری های فیلم واقعا جالب است و حتی اگر خیلی زود حدس بزنید که افشاگری نهایی داستان چیست، نحوه این افشاگری است که شما را تکان می دهد. اصلا وقتی کارگردانی مثل سم ریمی فیلمی مثل موهبت می سازد، غافلگیری ها اهمیت چندانی ندارد چون شیوه و نحوه رمزگشایی نقاط داستانی است که فیلم را سرپا نگه می دارد.

2. یک نقشه ساده (A Simple Plan)

  • محصول: 1998
  • بازیگران: بیلی باب تورنتون، بیل پکستون، بریجت فوندا
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91%

سم ریمی در فیلم موهبت خویشتن داری نموده بود و مثل همواره مؤلفه های آشکار و افراطی فیلم های ترسناکش را به نمایش نمی گذاشت، اما با این حال هنوز هم می توانستیم امضای او را تشخیص دهیم و حضورش را پشت دوربین حس کنیم. اما قضیه این درام جنایی که تنها دو سال قبل از موهبت ساخته شد، کاملا فرق می نماید. سم ریمی در فیلم یک نقشه ساده عمدا از کلیشه ها و مؤلفه های همیشگی این دست فیلم ها فاصله گرفت و بیشتر روی اتمسفر و حس وحال داستان و شخصیت هایش تمرکز کرد.

یک نقشه ساده هم درامی خانوادگی است و هم فیلمی جنایی و دلهره آور. داستان درباره سه مرد با بازی بیلی باب تورنتون، بیل پکستون و برنت بریسکور است که به شکلی اتفاقی به یک هواپیمای سقوط نموده بر می خورند و نزدیک 4 میلیون دلار پول نقد پیدا می نمایند. نقشه ای می کشند تا این پول را بین خودشان تقسیم نمایند، اما موانعی غیرمنتظره، دشمن هایی خطرناک سر راهشان سبز می شود و آن ها را (که از اول هم اعتماد چندانی به یکدیگر نداشتند) وارد بازی پیچیده و ناتمامی می نماید. در همین حین، فیلم وارد ورطه تاریک شرارت های بشر می شود و هر بار که غافلگیری جدیدی از داستان می بینیم، شخصیت هایمان بیشتر و بیشتر به دل تاریکی سقوط می نمایند.

یک نقشه ساده بیشتر شبیه فیلم های برادران کوئن است تا سم ریمی و با تماشاش به یاد آثاری چون فارگو (Fargo) یا جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old) می افتید. اما در هر صورت یک فیلم تماشای و قابل تحسین است که مهارت و استعداد سم ریمی را در برترین حالت خودش نشان می دهد.

1. مرده شریر 2

  • محصول: 1987
  • بازیگران: بروس کمپبل، تاد ریمی، رابرت تاپرت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95%

معمولا وقتی صحبت از سم ریمی به میان می آید، اولین چیزی که به فکر همه می رسد همین فیلم مرده شریر 2 است. سم ریمی بعد از شکست فیلم موج جنایت، تصمیم گرفت دوباره به ریشه های خودش بازشود و به این ترتیب یکی از برترین فیلم های ترسناک سینما را ساخت و طرفداران مرده شریر را حسابی ذوق زده کرد.

داستان مرده شریر 2 تقریبا هیچ فرقی با قسمت اول ندارد، در واقع سم ریمی همان خط داستانی را با تغییراتی اندک دوباره استفاده کرد و بروس کمپبل را به کلبه وحشت مرگبار فرستاد تا بار دیگر به جان موجودات پلید و مرده های متحرک بیفتد. اما این بار موقعیت های ترسناک فیلم تأثیر بیشتری می گذاشت، و انرژی دیوانه وار و تهدید آمیزی در تک تک دقایق فیلم جاری بود. مرده شریر 2 بعلاوه به شکل عجیبی بامزه است و بروس کمپبل موقعیت های کمدی خنده داری خلق می نماید. هر چیزی که در قسمت اول دیدیم و دوست داشتیم، اینجا با شدتی چندبرابر به اجرا در آمده و به خاطر همین هم چند برابر دوست داشتنی تر و محبوب تر شده.

منبع: Looper

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1900

به "14 فیلم سم ریمی از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 فیلم سم ریمی از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید