بازسازی ویلا: اتمام عملیات ساماندهی و بازسازی آرامگاه حمدالله مستوفی

به گزارش لیسو، عملیات اجرایی بازسازی و احیای آرامگاه حمدالله مستوفی اثر فاخر دوره ایلخانی به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به انتها رسید.

بازسازی ویلا: اتمام عملیات ساماندهی و بازسازی آرامگاه حمدالله مستوفی

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

طبق اعلام محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، پروژه بازسازی و ساماندهی آرامگاه حمدالله مستوفی، اثر فاخر دوره ایلخانی، به عنوان بخشی از پروژه بازسازی و ساماندهی 50 اثر تاریخی قزوین است که از اواخر سال 1395 به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اجرایی شده است.

حضرتی در این رابطه گفت:

عملیات اجرایی آرامگاه حمدالله مستوفی واقع در محله کهن پنبه ریسه از اواخر آذرماه سال جاری در دو بخش شامل ساماندهی پوسته بیرونی بنا و بازسازی تزئینات داخلی به صورت همزمان در دستور کار بازسازیگران این سازمان نهاده شد.

طبق اظهارات این مقام مسئول، فاز نخست پروژه با بازسازی تزئینات داخلی وابسته به معماری مقبره عملیاتی چون برداشت لایه های گچی بر روی جداره های داخلی و آشکار شدن نمای آجری دیوارها و گنبد مقبره، پاکسازی دیواره ها و ر سمی بندی زیر گنبد، بندکشی کلی بخش داخلی، رنگ زدایی پنجره ها، استحکام بخشی، تثبیت و پاکسازی کتیبه گچی داخل مقبره، بندکشی سنگفرش کف مقبره، ساخت ویترین چوبی و نورپردازی با هزینه ای بالغ بر 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اجرا شده است.

وی در ادامه اضافه نمود:

در بخش دوم بازسازی این بنای تاریخی نیز عملیات ساماندهی پوسته بیرونی بنا نیز عملیات بازسازیی شامل حفر کانال دفع رطوبت، پاکسازی کانال های دفع رطوبت قبلی، تخریب و برداشت بافت فرسوده پیرامون بدنه آجری، اجرای مجدد زیربندی های آجری، اجرای بندمهری گچی روی بدنه بیرونی و اصلاح سنگفرش پیرامونی بنای آرامگاه با هزینه ای بالغ بر 400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و تحت نظارت مهندس مهران یعقوبی انجام و به خاتمه رسید.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان قزوین اعلام نمود:

در کنار اجرای عملیات ساماندهی و بازسازی این بنای تاریخی، سنگ مزار حمدالله مستوفی باتوجه به الگوی سنگ های قرن هشتم با کتابت خوشنویس بنام ایران، استاد علیرضا مُحبَی طراحی و بازسازی شده که با همکاری این سازمان در محل مقبره نصب شد و امیدواریم با ساماندهی و بازسازی این بنای منحصر به فرد کهن شهر قزوین بتوانیم گام مهمی در راستای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی-فرهنگی استان برداریم.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1985

به "بازسازی ویلا: اتمام عملیات ساماندهی و بازسازی آرامگاه حمدالله مستوفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: اتمام عملیات ساماندهی و بازسازی آرامگاه حمدالله مستوفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید