ارتباط آنتی بادی با ایجاد لخته خون در بیماران کرونایی

به گزارش لیسو، به نقل از مدیکال اکسپرس، التهاب و لخته شدن خون که در موارد بسیار شدید کووید-19 دیده می گردد، ممکن است به وسیله آنتی بادی های ارسال شده برای مبارزه با بیماری، پلاکت غیرضروری در ریه ها را فعال کند.

ارتباط آنتی بادی با ایجاد لخته خون در بیماران کرونایی

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

مقاله تازه منتشر شده در مجله Blood نشان می دهد که چگونه آنتی بادی های فراوری شده به وسیله بدن ما برای محافظت در برابر کووید-19 باعث افزایش عملکرد پلاکت ها می گردد که ممکن است باعث لخته شدن خون کشنده در بیماران مبتلا گردد. پلاکت ها سلول های کوچکی هستند که در خون یافت می شوند و برای جلوگیری از خونریزی لخته ایجاد می نمایند، اما در مواردی که پلاکت ها به درستی عمل ننمایند، می تواند منجر به نگرانی های جدی در خصوص سلامتی مانند سکته های مغزی و قلبی گردد.

در این مطالعه، آنتی بادی های فراوری شده برای مقابله با پروتئین سنبله ویروس کرونا، از افراد مبتلا به عفونت شدید ناشی از کووید-19 گرفته شد و آن ها را برای آزمایش در آزمایشگاه شبیه سازی کرد. تیم تحقیق دریافت که قند های کوچک موجود در سطح این آنتی بادی ها با آنتی بادی های افراد سالم فرق دارد و وقتی آن آنتی بادی های شبیه سازی شده در آزمایشگاه به سلول های خونی گرفته شده از اهدانمایندگان سالم وارد می شوند، باعث افزایش فعالیت پلاکت ها می گردد.

یافته ها نشان می دهد که ممکن است دارو هایی که در حال حاضر برای درمان مسائل سیستم ایمنی بدن استفاده می شوند سلول ها را از ایجاد یک واکنش پلاکت اغراق آمیز متوقف نمایند.

پروفسور جان گیبینز مدیر انستیتوی تحقیقات قلب و عروق و متابولیک در دانشگاه ریدینگ گفت: تا به امروز ما فقط پیش فرض هایی در خصوص اینکه چرا پلاکت های درگیر در لخته شدن در طی عفونت کووید-19 فعال می شوند، داشته ایم. یک راه برای فکر کردن در خصوص آنچه اتفاق می افتد این است که پاسخ ایمنی که برای محافظت از شما در برابر عفونت در بعضی موارد ساخته شده است، در واقع آسیب بیشتری به بدن می رساند. در این حالت آنتی بادی هایی که برای جلوگیری از توسعه سلول های آلوده به کووید-19 فراوری می شوند، پلاکت هایی را که باعث لخته شدن می گردد، فعال می نمایند، حتی اگر هیچ زخمی وجود نداشته باشد.

او اضافه کرد: ما به ویژه هیجان زده هستیم زیرا مطالعات ما در خصوص پلاکت در آزمایشگاه مکانیسم های مهمی را ایجاد می نماید که شرح می دهد چگونه و چرا ممکن است لخته های خون خطرناک در بیماران کرونایی افزایش می یابد و مهمتر از همه سرنخی از چگونگی پیشگیری از این بیماری فراهم می نماید.

نیکولا کوپر یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: من که در تحقیقات اولیه در خصوص لخته شدن خون مربوط به التهاب شرکت نموده ام، به ذهنم خطور کرد که دارو هایی که ما قبلا برای سایر اختلالات استفاده نموده ایم، می توانند به راحتی برای درمان بیماران کرونایی در دسترس قرار گیرند. هنوز نمی دانیم که این دارو ها در بیماران چگونه کار می نمایند، اما امید ما این است که بتوانیم هم پاسخ التهابی را مهار کنیم و هم از بیماری شدید و لخته شدن خون جلوگیری کنیم. دانشگاه ریدینگ از نظریه ما پیشتیبانی نموده و یک پایه علمی مستحکم برای آزمایش های بالینی ارائه می دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1712

به "ارتباط آنتی بادی با ایجاد لخته خون در بیماران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط آنتی بادی با ایجاد لخته خون در بیماران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید