انواع قوز پشت و راه های درمان

به گزارش لیسو، نوع دیگر قوز پشتی که گروه وسیعی از افراد و بویژه جوانان را درگیر می نماید قوز های شرایطی هستند که به علت شرایط غلط افراد هنگام نشستن ایجاد می گردد.

انواع قوز پشت و راه های درمان

یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی به تشریح علل ایجاد قوز پشتی و راه چاره های برطرف آن پرداخت.

محمدباقر شمسی با اشاره به وجود قوس در ستون فقرات ناحیه پشت بدن هر فرد، گفت: در بعضی افراد این قوس به مرور و به علت شرایط اشتباه افراد در نشستن افزایش یافته و تبدیل به قوز می گردد.

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی در ایجاد قوز پشتی موثر است، گفت: یکی از این دلایل که در موارد معدودی مشاهده می گردد ایجاد قوز به دیل بعضی بیماری های مادرزادی و بیماری مهره های ستون فقرات است که برای برطرف آن باید حتما درمان های مناسب به وسیله پزشکان پیگیری گردد.

وی اظهار داشت: یک نوع قوز دیگر هم هست که عمدتا در سالمندان مشاهده می گردد که به علت اسفنجی شدن مهر های ستون فقرات و فشار زیاد بر آنان در سالیان متمادی، مهره ها تغییر شکل داده و سالمندان دچار قوز می شوند که عمدتا این نوع قوز به علت تغییرشکل اساسی مهره ها قابل برگشت نیست.

شمسی گفت:، اما نوع دیگر قوز پشتی که گروه وسیعی از افراد و بویژه جوانان را درگیر می نماید قوز های شرایطی هستند که به علت شرایط غلط افراد هنگام نشستن ایجاد می گردد.

وی اضافه کرد: زمانی که افراد در حالت نشستن مدام روبه جلو خم شوند، به مرور زمان مهره های ستون فقرات تغییر شکل داده و فرد دچار قوز پشتی می گردد.

شمسی در مورد راه چاره های برطرف قوز های شرایطی، گفت: این نوع قوز ها به راحتی با اصلاح نشستن افراد قابل برگشت هستند.

وی اضافه کرد: مهم ترین راه چاره در این زمینه این است که افراد از قرارگیری طولانی مدت مهره های ستون فقرات در شرایط خمیده جلوگیری نموده و طولانی مدت در این شرایط قرار نگیرند و بعد از نیم ساعت تا یک ساعت نشستن، حتما بلند شده و راه رفته و یا تغییر شرایط بدهند.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی استفاده از قوز بند را برای برطرف قوز های شرایطی چندان مناسبت ندانست و گفت: توصیه می گردد شخص بصورت اکتیو و با کوشش خود اصلاح شرایط نشستن را انجام دهد تا به مرور مهره ها به شرایط سابق برگردند و در این زمینه استفاده از قوزبند توصیه نمی گردد.

شمسی انجام بعضی حرکات ورزشی را هم برای برطرف قوز پشتی و اصلاح قوز های شرایطی مناسبت دانست و اضافه کرد: حرکات ورزشی به مرور موجب تقویت عضلات پشت شده و قوز پشتی را به مرور اصلاح می نمایند.

وی اضافه کرد: ازجمله موثرترین این حرکات این است که فرد روی شکم دراز کشیده و درحالی که دست ها رو کنار بدن قرار داده بدون یاری دست ها سر و سینه را از روی زمین بلند کند و برای چند ثانیه در این حالت بماند.

شمسی گفت: حرکت موثر دیگر این است که فرد در چارچوب در قرار گرفته و دست را به کنار در بگیرد و سر و سینه را به سمت جلو برده و در این حالت حدود 20 ثانیه نگه دارد.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی گفت: افراد بعلاوه می توانند روی یک بالش کم قطر به پشت دراز کشیده طوری که پشت افراد در خلاف جهت قوز پشتی کشیده گردد.

منبع: فرادید
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2078

به "انواع قوز پشت و راه های درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع قوز پشت و راه های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید