با راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر آشنا شوید

به گزارش لیسو، سفر زمینی یکی از محبوب ترین روش های سفر کردن است. ما به این دلیل سفر زمینی را دوست داریم که می توانیم با سرعت مورد نظر خودمان به سفر ادامه دهیم و در شهرها و مناطقی که در حالت عادی و در سفر هوایی آنها را نمی بینیم و از وجود آنها مطلع نمی شویم به گشت و گذار مشغول شویم اما سفر زمینی می تواند به محیط زیست آسیب های غیر قابل جبران وارد سازد. در این نوشتار قصد داریم راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر را به شما معرفی کنیم و کارهای کوچکی که می توانید انجام دهید تا سفری سبزتر و هماهنگ تر برای حفاظت از محیط زیست در سفر داشته باشید را بشماریم. با خبرنگاران همراه شوید :

با راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر آشنا شوید

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور کانادا از ایران هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: لوازم قابل استفاده مجدد به همراه داشته باشید

ظروف قابل استفاده مجدد، هم به محیط زیست ضرری نمی رسانند و هم صرفه جویی در بودجه سفرتان به شمار می فرایند. وقتی باقی مانده غذایتان را در این ظروف می ریزید، می توانید بعدا آن را بخورید و از آشغال سازی نیز خودداری می کنید. همچنین وقتی به رستوران می روید و غذایتان اضافه می آید، به جای این که برای ظرف یکبار مصرف کاغذی یا پلاستیکی درخواست کنید، می توانید از این ظروف بهره ببرید و باقی مانده غذایتان را برای استفاده بعدی نگه دارید. بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال قابل استفاده مجدد نیز بسیار ضروری هستند و باعث می شوند مجبور به خریدن ظروف کاغذی یا پلاستیکی نباشید.

راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: ساک های قابل استفاده مجدد در کیف یا چمدانتان بگذارید

همانگونه که وقتی درخانه هستید، از ساک های قابل استفاده مجدد برای خرید کردن استفاده می کنید، در سفر زمینی نیز بهتر است این ساک ها را همراه خود ببرید. به ویژه اگر این ساک ها جای کمی بگیرند بسیار مفید و برای سفر بسیار مناسب خواهند بود. زیرا با وجود این که جای زیادی اشغال نمی نمایند، می توانند مقدار زیادی خوراکی یا سایر چیزها را در خود جای دهند. اگر هم زمانی ساک خود را فراموش نموده بودید و مجبور به پذیرفتن کیسه های پلاستیکی شدید، آنها را ذخیره کنید تا در خریدهای بعدی از آنها استفاده نمایید.

راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: دست از خرید و استفاده از نی های پلاستیکی بردارید

در طول سفر زمینی، مطمئنا در ایستگاه های مختلف بین راه توقف خواهید کرد تا یک نوشیدنی میل کنید؛ در این گونه مواقع درخواست کنید که در نوشیدنی شما نی پلاستیکی قرار ندهند. این نی های یک بار مصرف پلاستیکی غیر ضروری هستند و در نهایت سر از آب های اقیانوس ها در می آورند. آنها می توانند به جانوران دریایی آسیب بزنند و برای محیط زیست بسیار خطرناک باشند. اگر هم به استفاده از نی عادت دارید، بهتر است نی های فلزی یا بامبو تهیه کنید و آنها را در طول سفر زمینی خود همراه داشته باشید.

راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: مراکز بازیافت راستا سفر زمینی خود را پیدا کنید

یک جستجوی سریع در گوگل مپس Google Maps به شما این امکان را می دهد که مراکز بازیافت واقع در منطقه ای که در آن سفر می کنید را پیدا کنید اما حتما قبل از این که به آنها مراجعه کنید، ساعت کاری آنها را آنالیز نمایید. بعضی کشورها، شهرها یا مناطق نسبت به بقیه در زمینه بازیافت بهتر عمل می نمایند اما بهرحال وظیفه شما این است که تمامی کوشش خود را در این زمینه انجام دهید و به بازیافت مواد و حفظ محیط زیست یاری کنید.

راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: برای وعده های غذایی خود برنامه ریزی کنید تا هدر رفتن غذا را کاهش دهید

با توجه به سوء تغذیه در بعضی نقاط جهان و کمبود مواد غذایی در بعضی کشورها، یکی از بدترین چیزهای جهان این است که ببینید مقداری غذا دور ریخته می شود. بنابراین وقتی در طول سفر زمینی خود هستید، از وسایل سرد نماینده مانند یخچال یا فلاسک برای خنک نگاه داشتن غذا و جلوگیری از خراب شدن آن بهره ببرید. برنامه ریزی قبلی برای وعده غذایی تان و مقدار آن می تواند بسیار مفید باشد. برای مثال وقتی در وسایل خنک نماینده خود مقداری غذا دارید، همان را بهره ببرید و از رفتن به رستوران یا خریدن غذای جدید بپرهیزید.

راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: با فلاسک، قمقمه یا بطری های فیلتردار آب بخورید و از خریدن آب معدنی خودداری کنید

خریدن آب معدنی و اضافه کردن بطری های پلاستیکی به محیط زیست، از آن عادت های فوق العاده بد جهانی است که می بایست به سرعت ترک شود. به خصوص که بطری های آب معدنی حاوی مواد نگه دارنده و برای سلامتی بسیار مضر هستند. در طول سفر زمینی در بسیاری از کشورها، می توانید فلاسک یا بطری خود را از آب شیر پر کنید و نگرانی برای تمیز بودن یا تصفیه آن نداشته باشید اما اگر در منطقه ای به سر می برید که در خصوص آب آشامیدنی آنجا اطمینان ندارید، بهتر است از بطری های فیلتردار مخصوص تصفیه آب بهره ببرید.

راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: برای راستا خود در طول سفر زمینی برنامه ریزی داشته باشید

گاهی اوقات گم شدن در راستا به بخشی زیبا و فراموش ناشدنی از سفرتان تبدیل می شود و اتفاقی است که حتی برای حرفه ای ترین و باتجربه ترین گردشگرها نیز پیش می آید. اما اگر سعی دارید تاثیر مخرب خود بر محیط زیست را کاهش دهید، گم شدن در یک منطقه و پیمودن چندباره یک راستا می تواند باعث زیاده روی در مصرف سوخت و البته پول شود و این اصلا برای محیط زیست خوب نیست. بنابراین تمامی کوشش خود را بکنید که برای راستاهای مورد نظرتان در طول سفر زمینی برنامه ریزی داشته باشید تا مجبور به پیمودن چندباره یک راستا نشوید و به آسانی به مقصد خود برسید. با وجود برنامه هایی مانند گوگل مپس Google Maps این کار اصلا سخت نیست و حتی لذت بخش هم هست.

راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: اتومبیل خود را به بازرسی فنی ببرید تا از کارکرد درست آن مطمئن شوید

قبل از این که سفر زمینی خود را آغاز کنید، بهتر است اتومبیل خود را به بازرسی فنی ببرید تا مطمئن شوید به درستی کار می نماید، روغن یا آب رادیاتور آن چکه نمی نماید و هوا را آلوده نمی نماید. همچنین بدین وسیله اطمینان پیدا می کنید که در طول سفر زمینی تان، مسئله ای با اتومبیل خود نخواهید داشت و در میان ناکجاآباد مجبور به توقف نخواهید شد اما مهم تر از همه این که باعث آلودگی محیط زیست و آسیب به طبیعت نخواهید بود.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر: فشار تایر اتومبیل خود را آنالیز و تنظیم کنید

وقتی فشار تایر اتومبیل تنظیم نباشد، می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود و آسیب های فراوان به محیط زیست وارد سازد؛ بنابراین بهتر است قبل از آغاز سفر زمینی تان، فشار تایرها را آنالیز و تنظیم نمایید و مطمئن شوید در سطح ایده آل هستند. این باعث می شود در هزینه خرید سوخت صرفه جویی کنید و استفاده از مشتقات کربن را که برای محیط زیست مضر هستند کاهش دهید.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر: هرگز آشغال نریزید؛ حتی پوست میوه یا تخمه

این یکی از مهم ترین قوانین سفر مسئولانه است. اما حتی وقتی در سفر بسر نمی برید و در حال زندگی روزمره تان هستید، هرگز آشغال نریزید و به بچه ها خود یاد بدهید که در هیچ شرایطی نباید این کار را انجام دهند. وقتی از نریختن آشغال صحبت می کنیم، منظورمان فقط کیسه، کاغذ و پلاستیک نیست بلکه از آدامس، بخش مرکزی سیب، پوست میوه، پوست آجیل و غیره نیز سخن می گوییم. ممکن است فکر کنید بسیاری از این ها قابل تجزیه هستند و ضرری برای طبیعت و محیط زیست ندارند؛ اما این به هیچ وجه درست نیست؛ تمامی شان سالها و حتی قرن ها طول می کشد تا تجزیه شوند و چیزی جز زشتی و آسیب برای طبیعت و محیط زیست ندارند. حتی اگر دانه میوه یا سبزی که در طبیعت رها می کنید، بارور و سبز شود، ممکن است به آن منطقه و پوشش گیاهی آن تعلق نداشته باشد و باعث به وجود آمدن شرایط غیر طبیعی و اخلال در طبیعت شود. بقایای غذا، میوه و سبزیجات ممکن است نظر جانوران را به خود جلب نمایند و آنها مجبور به خوردن چیزی شوند که از پس گوارش آن بر نمی آیند. به علاوه آنها را به کنار جاده ها می کشاند و غریزه طبیعی آنها را ضعیف می نماید. در نهایت، اصلا زیبا نیست که گردشگران دیگر رد پای شما را دنبال نمایند و با پوست موز، میوه یا تخمه ای که شما با بی توجهی در طبیعت ریخته اید روبرو شوند. بیایید همگی با هم کوشش کنیم تا طبیعت، شهر ها و کوچه های خود را تمیز و زیبا نگه داریم و آنها را از حالت زیبای اولیه شان خارج نکنیم.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر: هرجا آشغال می بینید، آن را بردارید

هرچقدر هم سعی کنید آشغال نریزید و از آشغال ریختن تنفر داشته باشید، تاثیری در حل مشکل نخواهد داشت. تصور کنید چه اتفاقی می افتد اگر امروز تک تک انسان های روی زمین، سه تکه آشغال از زمین بردارند و دور بیاندازند یا چه اتفاقی می افتد اگر هر روز این کار را انجام دهند. آیا تمامی آشغال های ریخته شده روی کره زمین برداشته می شوند و طبیعت و محیط زیست از وجود آنها پاک می گردند. متاسفانه نمی توانیم منتظر باشیم تا همه انسان ها یا حتی اطرافیان مان این کار را انجام دهند اما می بایست روی خودمان حساب کنیم و هر چقدر می توانیم در این زمینه کوشش نماییم. تک به تک ما می توانیم با این کار، تاثیرات خوبی داشته باشیم و با رفتار خود به دیگران نیز آموزش دهیم. به این صورت که هرجا آشغالی روی زمین دیدیم آن را برداریم و در سطل آشغال قرار دهیم. اگر سطل آشغالی وجود ندارد بهتر است آشغال ها را در یک کیسه بریزیم و با خود حمل کنیم تا به اولین سطل آشغال برسیم. این کار چند ثانیه بیشتر زمان نمی برد اما تاثیرات فوق العاده ای روی محیط زیست و انسان های اطراف ما خواهد گذاشت. ایده آل ترین روش هم این است که اگر به نقطه ای سفر کردید که با مقدار زیادی آشغال روبرو شدید، به یاری همسفران خود تمامی آنها را جمع کنید و با تمیز کردن طبیعت و محیط اطراف خود قدمی مثبت در جهت حفظ محیط زیست بردارید.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر: وقتی به اردوگاه یا پیک نیک می روید، کاری کنید که هنگام خداحافظی شما به جای بهتری تبدیل شوند

وقتی در طول سفر زمینی تان به یک اردوگاه می روید و سپس قصد دارید آن را ترک کنید، بهتر است مراقب باشید که در زمان خداحافظی، مکان بهتری برای نفر بعدی که جای شما را می گیرد به جا گذاشته باشید. یکی از روش های این کار همان جمع کردن آشغال های پراکنده در محل و تمیز کردن آن است. اگر با بچه ها خود سفر می کنید، این کار می تواند یک کلاس درس بسیار مفید و فوق العاده برای آنان باشد.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر: راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر: سنگ ها را روی هم نچینید

حتما در طول سفرهای زمینی خود حداقل یک بار چنین کاری را انجام داده اید یا با کپه سنگی که گردشگران قبلی روی هم چیده اند روبرو شده اید اما توصیه می کنیم هرگز دست به این کار نزنید. سنگ های روی هم چیده شده علامتی هستند که پارکبان ها برای هدایت مردم در راستاهای آنان قرار می دهند. اگر گردشگران به کپه سنگ چیده شده شما برخورد نمایند، ممکن است گیج و گمراه شوند و حتی در موقعیت های بسیار خطرناک قرار بگیرند. جابجایی سنگ ها ممکن است باعث تغییرات در منطقه ای که در آن به سر می برید شود و اخلال به وجود بیاورد. این که تاکید می کنیم هیچ اثری از سفر شما نباید در طبیعت و محیط زیست به جا بماند، منظورمان چیزهایی از همین قبیل است. تنها در خصوص نریختن آشغال و آسیب نرساندن به پوشش گیاهی صحبت نمی کنیم؛ بلکه منظورمان همین چیزهای کوچک است که مانند ردپایی از شما باقی می مانند و ممکن است اثرات خوبی روی محیط زیست نداشته باشند. همچنین باعث می شود دیگران نیز از شما یاد بگیرند، کپه سنگ های بزرگ تر یا حتی بناهای سنگی بسازند و تاثیر بیشتری بر محیط وارد بیاورند. بنابراین هرگز در محیط اطراف خود تغییری به وجود نیاورید و اثری از خود به جای نگذارید.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر: اگر حیوان خانگی خود را به سفر آورده اید، کثیفی های آن را تمیز کنید

بسیاری از ما علاقه داریم حیوانات خانگی خود را به سفر ببریم اما اگر این کار را می کنید مطمئن شوید تمامی لوازم مورد احتیاج برای تمیز کردن آنها را همراه آورده اید. با پارک ها، جنگل ها و راستاهای طبیعی که در طول سفر زمینی خود در آنها قدم می گذارید همانطور رفتار کنید که با خانه و حیاط خانه خود رفتار می کنید. همچنین به این که در بعضی مناطق نمی توانید حیوان خانگی خود را ببرید احترام بگذارید و از علائم و هشدارها پیروی نمایید. گاهی این ممنوعیت ورود حیوانات خانگی بخاطر تمیز نگاه داشتن راستاهاست ولی در بیشتر مواقع به این علت است که مثلا بوی سگ ها ممکن است باعث اخلال در زندگی حیات وحش آن منطقه شود. حتی گاهی این امکان وجود دارد که زندگی سگ شما به خطر بیفتد.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر: به جانوران در طبیعت غذا ندهید

وقتی در پارک های ملی و طبیعی سفر می کنید، علائم بسیار زیادی را می بینید که در خصوص غذا دادن به حیوانات به شما هشدار می دهند اما هنوز هم افرادی وجود دارند که این علائم را نادیده می گیرند و حتی گاهی بچه ها خود را تشویق می نمایند که به حیوانات وحشی غذا بدهند. غذا دادن به حیوانات باعث می شود جانوران عادت های غذایی غیر طبیعی و غیر سالم پیدا نمایند و دیگر قادر به پیدا کردن غذا و زندگی در محیط طبیعی زندگی خود نباشند. وقتی در طبیعت هستید تنها می بایست این موجودات زیبا را تماشا کنید و با غذا ندادن به آنها و تغییر ایجاد نکردن در محیط زندگی شان به آنها احترام بگذارید. اگر به حیوانات و محیط زیست علاقمند هستید، بهتر است غذاهایتان را برای خودتان نگه دارید و پس مانده ها یا آشغال های آن را در طبیعت رها نکنید.

منبع: همگردی
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 661

به "با راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با راهکارهای حفظ محیط زیست در سفر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید