تابستانِ بدون خاموشی چگونه گذشت؟

به گزارش لیسو، همدلی و همراهی مردم با تلاشگران صنعت برق موجب شده تا مدیریت مصرف انرژی از سوی مشترکان در کنار افزایش بی سابقه ظرفیت نیروگاه های حرارتی، رمز عبور اصلی گذر پیروز و بدون خاموشی از پیک تابستان سال جاری باشد.

تابستانِ بدون خاموشی چگونه گذشت؟

دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال گذشته آغاز نموده بود که کشور در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به علت ناترازی 15 هزار مگاواتی میان فراوری و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه رو شده و همین امر مسائل مالی و اجتماعی فراوانی را ایجاد نموده بود. بدین منظور با توجه به حساسیت این موضوع، وزارت نیروی دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار خود برنامه مدون و منسجمی را برای افزایش ظرفیت فراوری برق کشور برای کاهش ناترازی یاد شده و بروز قطعی برق در دستور کار قرار داد. براساس برنامه پیش بینی شده این وزارتخانه مقرر شده است طی چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود 35 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور افزوده گردد که این رقم به وسیله ساخت 15 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی به وسیله بخش دولتی و خصوصی، 10 هزار مگاوات نیروگاه تنوپذیر و ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه به وسیله صنایع بزرگ محقق خواهد شد. این اندازه افزایش ظرفیت طی سالیان اخیر بی سابقه بوده و به نوعی با تحقق این مهم شاهد رکوردشکنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور خواهیم بود.

با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 92 درصد انرژی سالانه فراوریی کشور به وسیله نیروگاه های حرارتی تامین می گردد؛ از این رو برنامه 15 هزار مگاواتی در نظر گرفته شده برای بخش دولتی و خصوصی از اهمیت دو چندانی برخوردار است. بدین منظور با توجه به حساسیت موضوع برنامه فشرده و منسجمی برای دوره اوج بار 1401 در دستور کار صنعت برق نهاده شد تا واحدهای در نظر گرفته شده برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال در موعد مقرر وارد مدار شده و به یاری شبکه سراسری برق کشور بیاید. کوشش های صورت گرفته در این بخش موجب شد تا طی کمتر از یک سال 17 واحد نیروگاهی به ظرفیت سه هزار و 27 مگاوات در راستای توسعه ظرفیت نیروگاه های حرارتی، یاری به کاهش خاموشی ها در تابستان امسال و افزایش ظرفیت شبکه سراسری برق کشور وارد مدار فراوری گردد.

پروژه های سنکرون شده در این بازه زمانی شامل، واحدهای گازی نیروگاه های هنگام، پاسارگاد قشم، میانرود، آریان زنجان (دو واحد)، ایران ال ان جی (سه واحد)، مهتاب کویر (دو واحد) و شهید باکری بوده است. بعلاوه در این مدت واحد بخار نیروگاه های جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس جنوبی و غرب کارون نیز به بهره برداری رسیده است. بعلاوه طبق برنامه ریزی صورت گرفته به زودی با سنکرون واحدهای نو نیروگاه های زاهدان، دوکوهه، عسلویه، راشد تربت حیدریه، فولاد بوتیا، بعثت پارس جنوبی، سبلان و فردوسی رکورد افزایش ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور شکسته خواهد شد. از سوی دیگر در این میان پروژه ارتقای توان فراوری نیروگاه های موجود نیز جزو برنامه هایی بود که برای افزایش پایداری شبکه برق کشور در دستور کار نهاده شد و در پی انجام این طرح حدود 935 مگاوات به وسیله ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی و 100 مگاوات به وسیله برطرف محدودیت نیروگاه های بخاری به ظرفیت فراوری برق حرارتی کشور افزوده شد.

بر این اساس در راستای پروژه های افزایش توان فراوری برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال مجموعا بیش از پنج هزار و 500 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور افزوده خواهد شد که این اندازه رشد ظرفیت در چنین بازه زمانی طی چند دهه گذشته بی سابقه بوده است. در کل انجام اقدامات صورت گرفته در این بخش موجب شده تا ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور نیز از مرز 72 هزار مگاوات عبور کند. بعلاوه شرکت مادرتخصصی فراوری نیروی برق حرارتی امسال برای نخستین بار بیش از 94 هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده سازی نیروگاه های حرارتی را نیز پیش از آغاز خردادماه و پیک مصرف برق تابستان به خاتمه رساند تا رکورد نوی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برساند. انجام به موقع برنامه های تعمیراتی و آماده سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه های حرارتی کشور از مرز 98 درصد عبور کند.

براساس آمارهای جهانی بین 2 تا 5 درصد نیروگاه ها ممکن است در زمان اوج مصرف برق به علت حوادث پیش بینی نشده دچار خروج اضطراری شوند که با فعالیت های صورت گرفته در فصل تعمیراتی این دوره، نرخ خروج اضطراری نیروگاه ها از مرز 3 درصد عبور نکرد. افزایش ظرفیت و آمادگی فراوری برق نیروگاه های حرارتی موجب شده است که طی پنج ماه نخست امسال اندازه فراوری برق نیروگاه های حرارتی کشور با رشد 5/ 2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز 129 میلیارد کیلووات ساعت عبور نموده و در این بازه زمانی بیش از 92 درصد برق موردنیاز کشور به وسیله واحدهای فراوری برق حرارتی تامین گردد. اقدامات صنعت برق حرارتی کشور در گرماگرم روزهای تابستان موجب شد تا با افزایش ظرفیت و آمادگی نیروگاه های حرارتی شاهد فراوری برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عبور از پیک تابستان امسال بدون بروز خاموشی های مستمر چند سال اخیر باشیم. در کنار کوشش های صورت گرفته به وسیله صنعتگران برق حرارتی نباید از همدلی و همراهی مردم غافل شویم که عبور پیروز از روزهای اوج مصرف تابستان امسال بدون مشارکت و مدیریت مصرف از سوی مشترکان امکان پذیر نبود و بار دیگر به اثبات رسید که همدلی ملی رمز عبور از مسائل است.

* مدیرعامل شرکت مادرتخصصی فراوری نیروی برق حرارتی

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2079

به "تابستانِ بدون خاموشی چگونه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستانِ بدون خاموشی چگونه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید