تهیه کننده کاتی و ستاره: سینماگران قوانین شورای اکران را نمی دانند!

به گزارش لیسو، بیتا منصوری تهیه کننده فیلم سینمایی کاتی و ستاره با گلایه از شرایط اکران فیلم های کودک و نوجوان، از شفاف نبودن قوانین شورای صنفی نمایش و تضییع حقوق فیلمسازان انتقاد کرد.

تهیه کننده کاتی و ستاره: سینماگران قوانین شورای اکران را نمی دانند!

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، بیتا منصوری تهیه نماینده فیلم سینمایی کاتی و ستاره به کارگردانی رضا مجلسی، درباره شرایط اکران این فیلم و همزمانی آن با سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه سرنوشت سینمای کودک قبل از اکران هر فیلم در این گونه سینمایی کاملاً تعیین است و متأسفانه چه در جشنواره و چه بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر به آن توجه نمی گردد.

وی بیان نمود: بار ها به دوستان و متولیان سینمایی اعلام نموده ایم که بچه ها و نوجوانان را در تابستان دریابند، چرا که بهترین زمان برای اکران فیلم های کودک و نوجوان و حضور خانواده ها همراه با فرزندانشان در سینما است. اما متأسفانه سهم سینمای کودک معمولاً اکران انتها سال و یا همزمان با جشنواره فیلم فجر است!

تهیه نماینده فیلم سینمایی رخ دیوانه شرح داد: در شرایط فعلی این سینمادار است که تصمیم می گیرد، چه فیلم هایی در چه زمانی اکران گردد، گویی سینمادار هم تمایلی ندارد که فیلم کودک و نوجوان اکران کند و بیشتر زمان سوخته را برای اکران این دسته از فیلم ها در نظر می گیرند. فیلمساز هم هیچ راه دیگری برای اکران فیلم خود در زمان دیگر ندارد. حتی در همین زمان نیز سانس های صبح را در اختیار فیلم های کودک و نوجوان قرار می دهند، آن هم زمانی که بچه ها مدرسه هستند و این به آن معنا است که ضربدر قرمز بزرگی روی سینمای کودک و نوجوان و البته خانواده ها کشیده شده است.

وی تاکید نمود: فیلم سینمایی کاتی و ستاره چند سال پیش ساخته شد و در جشنواره فیلم های بچه ها و نوجوانان نمایش داشت، اما فرصتی برای اکران آن فراهم نشد و در نهایت مجبور شدیم تا این زمان که برای اکران فیلم انتخاب شد را بپذیریم.

قوانین شورای صنفی اکران را بسیاری از سینماگران نمی دانند!

منصوری ادامه داد: در حال حاضر از سوی شورای صنفی نمایش اعلام نشده است که فیلم هایی که همزمان با جشنواره فیلم فجر اکران شده اند، چند روز می توانند فرصت اکران اضافه داشته باشند.

وی شرح داد: متأسفانه قوانین شورای صنفی نمایش را بسیاری از دوستان سینماگر نمی دانند و به همین دلیل نمی توانند حق خود را دریافت نمایند، فکر می کنم که باید آئین نامه شورای صنفی نمایش در هر سال به صورت شفاف منتشر گردد تا همه از قوانین اکران به درستی باخبر شوند. تا آنجا که با قوانین اکران طی چند سال گذشته آشنایی دارم به خوبی می دانم بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه اکران رخ می دهد، نباید اتفاق بیفتد. اگر قوانین اکران تعیین گردد تهیه نماینده می تواند تصمیم بگیرد که آیا می تواند به عنوان مثال وارد فراوری در حوزه سینمای کودک و نوجوان گردد یا خیر، شفاف سازی قوانین اکران می تواند به نفع تهیه نمایندگان سینما باشد.

فرصت تبلیغات فیلم ها، برابر نیست

تهیه نماینده کاتی و ستاره درباره شرایط تبلیغاتی فیلم هم گفت: در این شرایط اکران فیلم های کودک، هیچ تبلیغی برای این فیلم دیده نمی گردد، چون تبلیغات آثار برابر نیست برای مثال در حال حاضر فیلم کودکی وجود دارد که خیلی زودتر از کاتی و ستاره اکران شده است، ولی هنوز تبلیغات آن از تلویزیون پخش می گردد، ولی در مجموع تنها 110 تیزر به کاتی و ستاره در کل شبکه ها تعلق گرفته است. در نتیجه ما کلاً از صداوسیما قطع امید نموده ایم. تبلیغات محیطی هم هزینه بسیار بالایی دارد و در فیلم کودک برگشت اقتصادی ندارد. از طرفی حمایتی که سازمان زیباسازی شهرداری از فیلم های کودک در حد توان خود دارد، معمولاً در ایامی مثل ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر از فیلم های کودک قطع می گردد و به آثار این رویداد تعلق می گیرد. کاتی و ستاره هم نزدیک جشنواره اکران شد و ما تبلیغ آنچنانی نداشتیم و تنها تبلیغ دهان به دهان برای فیلم انجام شده است.

وی با بیان اینکه بعضی از فیلم ها توسط بنیاد سینمایی فارابی حمایت شده اند و همان فیلم ها در بخش تبلیغات هم توسط صداوسیما مورد حمایت قرار می گیرند، اظهار کرد: این یک رقابت نابرابر است. برای مثال من بنیامین را دیده ام که اتفاقاً فیلم خوبی است، ولی از نظر دوستان بنیامین یک فیلم ارزشی است و مورد حمایت قرار می گیرد، اما حرف من این است که نباید بچه ها را وارد این جریانات کرد. باید به آن ها یاری کنیم تا خودشان تصمیم بگیرند که چه فیلمی را ببینند، ولی اینکه فیلمی 20 برابر بیشتر از سایر آثار تبلیغ تلویزیونی داشته باشد نه براساس عدالت است و نه انصاف. به هر حال تبلیغ تلویزیونی می تواند بالاترین جذب تماشاگر را داشته باشد که فیلم ما از این مساله محروم است و دلیلش را هم نمی دانیم.

منصوری بیان نمود: هرچند ما با دست اندرکاران تلویزیون صحبت نموده ایم، اما این صحبت ها معمولاً نتیجه ای ندارد. ظاهراً آقای ایل بیگی قائم مقام بنیاد فارابی قرار بود واسطه بشوند تا تیزر های بیشتری به کاتی و ستاره تعلق بگیرد، اما حاضر شده اند تنها 40 تیزر بیشتر به این فیلم بدهند که این تعداد، در حد یک روز تبلیغات فیلم های دیگر است. عملاً کاری می نمایند که فیلم های کودک یا سفارشی باشند و یا ما از حیطه کودک خارج بشویم.

وظیفه فارابی حمایت از سینمای کودک است اما...

این تهیه نماینده گفت: من از فروش این فیلم راضی نیستم این در حالی است که کاتی و ستاره فیلمی است که با کوشش خودمان سال گذشته نزدیک جشنواره در استان گیلان اکران شد و نزدیک به 60 میلیون فروش داشت، ولی سال جاری با این شرایط به نمایش درآمد و من اصلاً از فروشش راضی نیستم. این موضوع باعث می گردد ما نسبت به ساخت فیلم کودک دلسرد شویم. جالب است که بگویم حتی فیلم پاستاریونی که 2 جایزه از جشنواره کودک گرفت با چنگ و دندان، شکایت و تشکیل جلسه شورای عالی اکران پیروز به نمایش عموم شد پس چرا باید به فیلمسازی در این راستا ادامه بدهم؟ پاستاریونی که دیگر فیلم منتخب خودشان بود.

وی در انتها شرح داد: وظیفه فارابی حمایت از سینمای کودک است و این حمایت نباید به این موضوع منوط گردد که اگر این دوستان در فیلمی شریک بودند دست به حمایت بزنند و در غیر این صورت این کار را ننمایند این اتفاقی بود که سال گذشته برای پاستاریونی هم رخ داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 791

به "تهیه کننده کاتی و ستاره: سینماگران قوانین شورای اکران را نمی دانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه کننده کاتی و ستاره: سینماگران قوانین شورای اکران را نمی دانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید