جانشین های طبیعی استاتین

به گزارش لیسو، شاید شما هم جزء آن دسته افرادی باشید که در صورت داشتن کلسترول بالا، اگر پزشک برایتان استاتین تجویز کند، یا آن را از داروخانه تهیه نمی کنید و یا در صورت تهیه، تمایلی به مصرف آن ندارید. بیشتر افراد برای پایین آوردن کلسترول خون، به دو دلیل مهم ترجیح می دهند از جایگزین های استاتین استفاده نمایند. آنها یا می دانند استاتین به

جانشین های طبیعی استاتین

جانشین های طبیعی استاتین

نویسنده: اعظم اسلامی مجد

شاید شما هم جزء آن دسته افرادی باشید که در صورت داشتن کلسترول بالا، اگر پزشک برایتان استاتین تجویز کند، یا آن را از داروخانه تهیه نمی کنید و یا در صورت تهیه، تمایلی به مصرف آن ندارید. بیشتر افراد برای پایین آوردن کلسترول خون، به دو دلیل مهم ترجیح می دهند از جایگزین های استاتین استفاده نمایند. آنها یا می دانند استاتین به بعضی اعضاء مثل کبد و ماهیچه ها آسیب می رساند و با مصرف زیاد و در اثر گذشت زمان موجب از دست دادن حافظه هم می گردد و یا اینکه همیشه درصدد استفاده از داروهای طبیعی تر هستند و اغلب از مصرف داروهای شیمیایی پرهیز می نمایند.

اما آیا این راه ها موثرند؟

در اغلب موارد جایگزین های استاتین بر خود استاتین ترجیح دارند. مثلاً استاتین اندازه تری گلیسیرید را کاهش نمی دهد، اما جایگزین های آن، مثل نیاسین، این کار را انجام می دهند. نیاسین علاوه بر کاهش اندازه تری گلیسیرید، لیپوپروتئین را هم کاهش می دهد. افزایش سطح لیپوپروتئین در بدن موجب بروز بیماری های قلبی می گردد و استاتین نه تنها نمی تواند لیپوپروتئین را کاهش دهد، بلکه موجب افزایش آن هم می گردد. استاتین قادربه افزایش کلسترول خوب (HDL) نیست. اما بعضی از جایگزین هایش می توانند این کار را انجام دهند.

درکل، جایگزین های استاتین سالم تر از استاتین هستند و خطرات کمتری دارند. در واقع بیشترآنها یاری نماینده و موثرند. گاهی اوقات بهتراست از چند نوع جایگزین با هم استفاده گردد، ولی اندازه مصرف حتماً باید تحت نظر پزشک باشد. بسیاری از پزشکان مصرف جایگزین های استاتین را به بیماران خود توصیه می نمایند؛ زیرا عارضه خاصی ندارند.

آیا مصرف جانشین ها برای شما مناسب است؟

پیش ازاستفاده مکمل ها باید حتماً چند نکته را درنظر داشته باشید. اول آنکه با پزشک خود مشورت کنید؛ ثانیاً فقط در صورت داشتن کلسترول بالا می توانید از آنها استفاده نمایید. ورزشکارانی که درصدد تقویت ماهیچه ها و عضلانی تر کردن اندام خود هستند، ممکن است فکرنمایند که با مصرف جایگزین های استاتین راحت تر به این منظور می رسند، اما باید از مصرف خودسرانه داروها حتی اگر هم بی ضرر باشند، خودداری کنید.

بعضی از جایگزین ها با آنکه برای کاهش کلسترول به مردم عرضه می شوند، تاثیر چندانی ندارند، این محصولات غالباً از طرف FDA مورد نظارت قرار نمی گیرند و اندازهعناصر سازنده آنها فرق دارد، اما با توجه به نتایج پژوهش ها، در میان جایگزین های استاتین، فیتوسترول و نیاسین دو مورد از برترین جانشین ها هستند و در کاهش اندازه کلسترول نقش چشمگیری دارند.

فیتوسترول

فیتوسرتول به صورت طبیعی درآجیل، دانه ها، سبزیجات و میوه ها یافت می گردد. این ترکیب مانع جذب کلسترول شده و می تواند اندازه کلسترول LDL را 15-10 درصد کاهش دهد. در واقع فیتوستارول راه گیرنده هایی که کلسترول را جذب می نمایند، می بندد. ازسال 1950 تا امروز مطالعات بسیاری در خصوص فیتوسترول صورت گرفته است که همگی نشان می دهند هیچ نوع عارضه جانبی ندارد؛ بنابراین بهتر است اولین انتخاب شما برای کاهش کلسترول خون، فیتوسترول باشد. افرادی که کلسترول خیلی بالایی دارند، می توانند در کناراستاتین از فیتوسترول هم استفاده نمایند تا نتیجه بهتری بگیرند. بهتر است برای بهره گیری از این ترکیب مفید برای کاهش اندازه کلسترول، از منابع طبیعی آن (از قبیل میوه ها و سبزیجات)استفاده نمایید.

نیاسین

بدن شما همیشه نیاسین مصرف می نماید (نیاسین را اغلب با نام ویتامین B3 می شناسند). این ماده یاری می نماید تا کربوهیدرات ها بتوانند فراوری انرژی نمایند. نیاسین در بسیاری ازغذاها و خوراکی های طبیعی وجود دارد و مصرف آن اندازه کلسترول خوب (HDL) را 35-15 درصد افزایش و در عوض کلسترول بد (LDL) را تا 25 درصد کاهش می دهد.

نیاسین، تنها عاملی است که می تواند موجب کاهش تری گلیسیرید و لیپوپروتئین گردد. بعضی پژوهشگران معتقدند مصرف روزانه 3000-2000 میلی گرم نیاسین، هیچ آسیبی به بدن بیمار نمی رساند؛ اما گروه دیگری براین باورند که مصرف روزانه بیش از 1500 میلی گرم از آن موجب اختلال و ناراحتی کبد می گردد.

پس ضروری است هنگام مصرف نیاسین عملکرد کبد خود را به طور مرتب (هر چند ماه یک بار) چک کنید؛ خصوصاً اگر بیماری کبدی دارید.

اندازه داروی مصرفی خود را روزانه از 500 میلی گرم آغاز کنید و کم کم آن را افزایش دهید تا به 1500 میلی گرم برسد. گرگرفتن و قرمزشدن تنها عارضه ای است که با مصرف نیاسین برای بیمار ایجاد می گردد که برای جلوگیری ازآن می توان 30 دقیقه قبل از مصرف آن یک آسپرین خورد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه، شماره 98.

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1772

به "جانشین های طبیعی استاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانشین های طبیعی استاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید