خبرنگاران جهش فراوری در سایه پژوهش های کاربردی و اثربخش

به گزارش لیسو، کرمانشاه- خبرنگاران- ایجاد پیوند میان دانشگاه و صنعت، نه تنها بخش زیادی از نیازهای داخلی کشور را تامین می نماید بلکه سرمایه گذاری در بخش پژوهش، یاری به رشد فناوری و خلق یک پژوهش کاربردی و ثروت ساز در نهایت ارتقا و جهش فراوری را به ارمغان خواهدداشت.

خبرنگاران جهش فراوری در سایه پژوهش های کاربردی و اثربخش

بی شک می توان از پژوهش و تحقیق به عنوان یکی از سرچشمه های فراوری یاد کرد، فراوریی که کوشش برای ارتقا و جهش آن، در قالب شعار سال به یکی از مهم ترین تاکیدات رهبری در سال جدید تبدیل شده که نقش پژوهش و تاثیر بالای آن برای تحقق این هدف غیرقابل انکار است.

پژوهش همیشه در جامعه ما از ارزش و مقام ویژه ای برخوردار است و هم اکنون فراوری دانش بنیان، الگوی فراوری عصر کنونی است و یکی از مهم ترین راه های جهش فراوری، تحقیق و پژوهش است و مسایلی که به این موضوع مرتبط می شوند اهمیت بسیار بیشتری پیدا نموده است.

کسب اقتدار علمی و کوشش برای جهش فراوری به وسیله تحقیق و پژوهش، نیازمند کوشش شبانه روزی و در سایه کوشش برای تغییراتی است که سال ها وجود آن مانع از پیوند مدام دانشگاه و صنعت و در نتیجه فراوری ثروت شده است.

شرکت های دانش بنیان یکی از ظرفیت های بالنده و موثر در کرمانشاه است که می تواند براساس نیازهای داخلی، نقش مهمی در جهش فراوری داشته باشد، نباید اجازه داد مقوله پژوهش در کشور و استان منزوی گردد، اعتبارات پژوهشی در استان متمدن کرمانشاه باید متناسب با نیازهای این بخش باشد و بنابر تاکیدات همیشگی پژوهشگران و صنعتگران، باید برای پرکردن خلاء دانشگاه و دستگاه های اجرایی تدبیری در نظر گرفته گردد.

پژوهش های دانشگاهی زمانی به پیشرفت و جهش فراوری در کشور کمک می نمایند که علاوه بر بنیادی بودن، دانش تخصصی خود را در فراوریات صنعتی به کار گیرند، پژوهش ها باید تقاضامحور باشند و بتوانند براساس نیازهای منطقه مسئله ای از مسائل مردم را برطرف نمایند و در عمل اجرایی باشند.

آنچه که به عقیده بیشتر پژوهشگران استان اولویت دارد این است که صنعت همان بستر واقعی ارتباط دهنده پژوهش و اقتصاد است و تحقیق در سایه رقابت پیشرفت می نماید و اگر یک نظام اقتصادی و صنعتی برپایه انحصار و عدم رقابت شکل گیرد نمی توان انتظار بهره گیری از یافته های دانشگاهی را داشت.

از سوی دیگر پژوهش نیز باید پتانسیل تجاری شدن را داشته و بازارپسند باشد چراکه پژوهش کاربردی، حلال مسائل می گردد؛ می توان از نوع سیاست گذاری پژوهش در دانشگاه ها، نظام های تشویقی پژوهشی، و زیرساخت های حمایتی از پژوهشگران و نحوه ارزیابی نتایج پژوهش به عنوان بخشی از چالش های مهم در توسعه فناوری و عدم تجاری سازی محصولات یاد کرد.

در سال های اخیر سیاست های کلان وزارتی و سیاست های مدیریت ارشد استان و دانشگاه ها به سمت و سویی بوده تا صرفا از پژوهش محض و پژوهش در مرزهای دانش تنها به عنوان هدف نهایی قلمداد نگردد و همیشه کوشش می گردد تا دانشگاه از پژوهش های بنیادی به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کند.

یافته های علمی و پژوهشی در صنعت در کاهش هزینه های فعالیت های فراوریی نقش دارد و بدیهی است که شتاب علمی و پژوهشی، برطرف موانع فراوری، حمایت اقتصادی از طرح های پژوهش های کاربردی و استفاده از ظرفیت عظیم جوانان و پژوهشگران نخبه و توانمند، کمک رسان کشور و استان برای تحقق هرچه زودتر شعار سال است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 899

به "خبرنگاران جهش فراوری در سایه پژوهش های کاربردی و اثربخش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جهش فراوری در سایه پژوهش های کاربردی و اثربخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید