دارایی کتابخانه ها دیگر اطلاعات و داده های ایستا نیست

به گزارش لیسو، صالحی گفت: دارایی کتابخانه ها دیگر اطلاعات و داده های ایستا نیست و اطلاعات سیال جای آن را گرفته است.

دارایی کتابخانه ها دیگر اطلاعات و داده های ایستا نیست

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، همایش تقدیر از کتابداران برتر سراسر کشور صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی ارشاد، مدیر خانه کتاب و مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از مسئولان استان یزد برگزار گردید. در این مراسم از کتابداران برتر سراسر کشور تجلیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: روز خوشایندی است که در هفته کتاب و روزی که با نام کتابدار مزین است، در شهر یزد هستیم. به سهم خودم از دست اندرکاران تشکر می کنم. در آستانه میلاد پیامبر اعظم و امام صادق علیه السلام هستیم. بعثت به معنای انفجار و رستاخیز بزرگ در حیات معنوی انسان است. رستاخیز اعظم ظهور پیامبر بود، پیامبری که خداوند با ظهورش بر خلایق منت گذاشت. پیامبر اکرم با کتاب آمد و این نقطه تمایز بعثت بود و این انفجار نوری بود که از کلمات برخاست.

صالحی با اشاره به اینکه تمدن اسلام از دل کتاب به دنیا آمد و حرکت کرد و با گسترش کتاب و کتابخانه به دور طلایی خود رسید، بیان نمود: تغییرات قابل توجهی در فضای زندگی می بینیم که هر لحظه در حال تغییر است. دارایی کتابخانه ها دیگر اطلاعات و داده های ایستا نیست و اطلاعات سیال جای آن را گرفته است.

وی اضافه نمود: باید این نگاه به دارایی کتابخانه ها گردد. کتابخوان ها در کتابخانه های کلاسیک برای کسب دانش می آیند، اما امروز با تغییرات جدید مراجعه کنندگان باید به دنبال خلق دانش باشند؛ یعنی جایگزینی خلق دانش به کسب دانش باید فضای کتابخانه ها را پر کند. سازمان کتابخانه ها و کتابداران در نگاه نخست مالک کتاب و سرمایه بودند، اما در نگاه جدید حلقه وصل هستند.

طالبی استاندار استان یزد هم در این مراسم گفت: حضور همه کتابداران و خیرین کتاب را در استان یزد خیر مقدم عرض می کنم. از چند جهت میزبانی این نشست برای ما اهمیت دارد و برای ما ارزنده است؛ زیرا میزبانی این برنامه به مناسبت روز کتاب و کتابدار اجرا شده و همین سبب شده تا تمرکز زدایی از مرکز رخ دهد. ما شاید یکی از کشور هایی باشیم که عمده فعالیت ها را در مرکز کشور برگزار می کنیم. امیدواریم توجه به ظرفیت استان ها مورد اهتمام قرار گیرد تا از مواهب این میزبانی بهره مند شوند.

وی اضافه نمود: پایتخت کتاب ایران برای ما افتخار است و این فرصت را به استان یزد داده اند. در حال حاضر کتاب در استان از ثابت ترین فعالیت های فرهنگی شده و ما با نام کتاب فعالیت های خوبی را در بخش غیر دولتی شاهد بودیم. کتابفروشی و باشگاه های کتابخوانی راه اندازی شده و افتتاح کتابخانه مرکزی نیز تا خاتمه سال انجام خواهد شد.

شهردار یزد هم در این مراسم گفت: امسال یزد شهر کتاب است و امیدوارم بتواند الگویی برای کشور در زمینه کتاب و کتابخوانی باشد. کتابخانه، کتاب و کتابدار ابزاری برای پرورش کتابخوان است. ما شرایط مطلوبی برای کتاب خواندن نداریم و باید کار کنیم تا نهضت کتابخوانی در کشور من بیشتر گردد. کتابداران با ایجاد انگیزه در مراجعه کنندگان آن ها را به مطالعه سوق دهند.

مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم در این مراسم گفت: وظیفه خود می دانم تا از همکاران خود در نهاد کتابخانه ها در استان یزد تشکر کنم. در کشور ما درخصوص کتاب و کتابخوانی و در مناسبت های مختلف طرح هایی ارائه می گردد منتهی بعضی از این طرح ها عملی نمی شوند و بودجه و امکانات لازم در اختیار قرار نمی گیرد. کتابداران سال گذشته در هفته کتاب امسال 26 کتابخانه سیار به بهره برداری رساندند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 578

به "دارایی کتابخانه ها دیگر اطلاعات و داده های ایستا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارایی کتابخانه ها دیگر اطلاعات و داده های ایستا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید