دولت بایدن تحقیق درباره منشا ویروس کرونا را متوقف کرد

به گزارش لیسو، سه منبع مطلع به سی ان ان خبر داده اند که دولت جو بایدن، تحقیقات وزارت خارجه آمریکا برای شناسایی منشا ویروس کرونا در آزمایشگاه های چین را که در اواخر دولت دونالد ترامپ شروع شده بود، به دلیل نگرانی از نتایج آن، متوقف نموده است.

دولت بایدن تحقیق درباره منشا ویروس کرونا را متوقف کرد

دولت بایدن در حالی در بهار سال جاری تحقیقات برای کشف منشا ویروس کرونا را متوقف می نماید که بار دیگر خبرهایی مبنی بر منشا آزمایشگاهی این ویروس منتشر شده است و از دولت بایدن انتظار می رود که در برابر سوالات پیش آمده، نتایج این تحقیقات را اعلام کند تا نقش و مسئولیت احتمالی دولت چین در همه گیری ویروس کرونا معین گردد.

تحقیق درباره منشا کرونا، پاییز سال گذشته در وزارت خارجه آمریکا شروع شد و دست اندرکاران این پژوهش که یافته های آن همچنان پنهان مانده است، گفتند که این تحقیق، تلاشی صادقانه بوده است و اثبات می نماید که برنامه تسلیحاتی بیولوژیکی چین در منشا ویروس کرونا نقش زیادی دارد اما نگرانی از پیامدهای مقصر معرفی کردن دولت چین و عواقب سیاسی آن باعث شد تا این موضوع در وزارت خارجه آمریکا، بروز اختلافات داخلی را سبب گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تصمیم گیری برای پایان تحقیق پس از آن گرفته شد که پیش نویس مطالعه اجرا شده در ماه فوریه و مارس، در اختیار دولت نهاده شد. به گفته وی، در ارزیابی ها، حقانیت یافته ها و منابع مورد تردید نهاده شد؛ اما پژوهشگران این تحقیق و افراد درگیر با آن که کار خود را از دوران ترامپ شروع نموده بودند، با رد نقدها به کیفیت کار، گفتند: هدف ما آنالیز علمی تئوری نشت آزمایشگاهی ویروس با استفاده از منابع اطلاعاتی ایالات متحده بوده است و یافته های مطالعه اجرا شده، چگونگی ظهور ویروس را روشنتر می نماید.

به نوشته ایندیپندنت، اگرچه مقامات دولت بایدن این تحقیق را متوقف کردند اما سخنگوی وزارت خارجه می گوید که با وجود توقف این تحقیق، آن ها همچنان با یاری منابع اطلاعاتی به آنالیز درباره نقش پکن در شیوع کرونا، ادامه می دهند. به خصوص این که این کشور، دسترسی محققان به اطلاعات مربوط به منشا کرونا را محدود نموده است و به همین دلیل، منابع اطلاعاتی آمریکا همچنان در حال آنالیز منشا ویروس کرونا هستند که آیا به طور طبیعی از تماس انسان با حیوانات آلوده به وجود آمده است یا این که می تواند نتیجه یک حادثه آزمایشگاهی باشد.

یک گزارش اطلاعاتی ایالات متحده که سی ان ان و وال استریت ژورنال به تازگی آن را منتشر کردند، نشان داد که در موسسه ویروس شناسی ووهان در نوامبر 2019، چندین محقق با علائمی شبیه به کرونا، بیمار و در بیمارستان بستری شدند. خبرهایی از این دست، تردیدها درباره منشا ویروس را افزایش می دهد؛ اگرچه هنوز نمی توان به طور قطع چیزی را اثبات کرد.

وزارت خارجه چین روز دوشنبه ادعای رسانه های آمریکایی درباره سخت بیمار شدن سه تن از کارمندان موسسه ویروس شناسی ووهان درست پیش از پاندمی کرونا را رد کرد.

تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا در وزارت امور خارجه آمریکا در اواخر سال 2020 شروع شد؛ پس از آن که مایک پامپئو و دونالد ترامپ گفتند که این ویروس می تواند از موسسه ویروس شناسی ووهان منشا گرفته باشد. پامپئو در بهار سال 2020 گفته بود که شواهد زیادی این ادعا را اثبات می نماید.

پس از اعلام موضع رئیس جمهور و وزیر امور خارجه وقت، بسیاری از منتقدان، آن ها را به رفتارهای سیاسی متهم کردند و گفتند که دولت ترامپ با مقصر نشان دادن چین می خواهد از مسئولیت خود در کنترل همه گیری کرونا شانه خالی کند. در این میان اما دست اندرکاران پژوهش منشا ویروس کرونا تاکید کردند که بدون انگیزه سیاسی و با هدف روشن شدن واقعیت و به عنوان یک احتیاج، به دنبال یافتن پاسخ برای این پرسش بوده اند.

دو منبع خبری گفتند که یکی از دلایل مخالفان ادامه تحقیق این است که افراد درگیر در آن به طور پنهانی و دور از چشم منتقدان کار می کردند. یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه که با این تحقیق آشنا بود، گفت: آن ها کار را مخفیانه انجام دادند و در هفته های آخر دولت ترامپ، وقتی نتایج اولیه تحقیقات اجرا شده در اختیار بعضی دانشمندان خارجی نهاده شد، آن ها در یک آنالیز سه ساعته به مواردی از اشتباه برخوردند و پرونده آماری تحقیق از هم پاشید.

پس ازاین اتفاق، کریس فورد، دستیار وقت وزیر امور خارجه در نامه ای، یافته های این تحقیق را بسیار ناقص خواند و از مقامات خواست درباره آن احتیاط نمایند؛ اما دست اندرکاران این پروژه هرگونه کار مخفیانه و یک طرفه را رد کردند و گفتند که در تمام مدت تحقیق با منابع اطلاعاتی در ارتباط بوده اند و چیزی به نام یکسویه نگری وجود نداشته است و در فرایند کار تحقیقاتی آن ها، افراد مخالف و موافق حضور داشتند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1620

به "دولت بایدن تحقیق درباره منشا ویروس کرونا را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت بایدن تحقیق درباره منشا ویروس کرونا را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید