رشد پس از سانحه چیست؟

به گزارش لیسو، دراین گزارش درباره تجربیات منفی که می توانند منجر به پیشرفت های عظیم شوند صحبت کردیم.

رشد پس از سانحه چیست؟

به گزارش پیشرفت های عظیم کاری و دستیابی به آرزو ها و خواسته ها قطعا یکی از عظیم ترین اهداف در زندگی هر انسانی است که روی این کره خاکی زندگی می نماید. خیلی از ما هنگام انتخاب جهت زندگی دچار شک و تردید شده و یا حتی تصویر آینده تا حد بسیار زیادی برایمان گنگ و مبهم می گردد. هرچه بیشتر حس کنیم اتفاقات زندگی باب میلمان پیش نمی فرایند، بدبینی ها و احساسات منفی مان هم بیشتر شده و به همان نسبت ممکن است حتی دست از کوشش برای دستیابی به اهداف و خواسته هایمان برداریم.

به خاطر داشته باشید هنگامی که به مشکل بر می خورید و یا اتفاق ناگواری در زندگی برایتان پیش می آید، به دید یک چالش که زمینه پیشرفت های عظیم را در زندگی برایتان به وجود می آورد به آن ها نگاه کنید؛ زیرا همه چیز از فکر، باور ها و دیدگاهتان به مسائل سرچشمه می گیرد. یک مثال شاخص از این موضوع درست زمانی است که سربازان راهی جنگ می شوند؛ در این مواقع روان شناسان معمولا به آن ها می گویند که یا بدون هیچ عارضه ای با روحیه عادی بازخواهند گشت و یا دچار اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) می شوند.

با این کار به سربازان دو پیش فرض فکری داده می گردد؛ بازگشتی سالم از نظر روانی بدون کوچک ترین عارضه و یا مسائل روحی - روانی متعدد که باید برای آن آمادگی لازم را داشته باشند. با وجود این که اختلال ترس پس از حادثه یکی از عواقب جدی و انکار ناپذیر رفتن به جنگ است، اما تحقیقات گسترده ای که صورت گرفته نشان می دهد که راه سوم بسیار بهتری هم وجود دارد که از آن با نام رشد پس از سانحه (PTG) یاد می نمایند.

فقدان عزیزی از دست رفته، پیوند مغز استخوان، بیماری های مزمن، حمله قلبی، نبرد جنگی، بلایای طبیعی، حمله فیزیکی و حتی پناهندگی به مکان تازه همگی از جمله بدترین اتفاقاتی هستند که ممکن است فردی در طول زندگی تجربه کند، اما محققان کشف نموده اند که درست همین اتفاقات تلخ و ناگوار می توانند محرکی برای ایجاد رشد عمیق شخصیتی در هر فرد شوند که امروزه روانشناسان این تجربه را رشد پسا سانحه یا همان PTG می نامند.

در طول دو دهه گذشته، ریچارد تدچی (Richard Tedeschi) دکتر و محقق علم روانشناسی، مطالعات و تحقیقات زیادی را در زمینه رشد پس از سانحه داشته و این موضوع را رسالت خود می داند. تدچی معتقد است ایده رشد پسا حادثه ای مفهوم تازهی را به همراه ندارد، حتما بیشتر شما جمله آنچه تو را نمی کشد، باعث قوی تر شدنت می گردد را بار ها و بار ها در رسانه ها، فضای مجازی و یا شاید متن موسیقی ها شنیده اید، اما این مفهوم تنها در 25 سال گذشته مورد آنالیز و تحقیق علمی قرار گرفته و این بار حقیقتا از صندلی علم به آن نگاه می گردد.

به لطف تحقیقات تدچی، می توان با قاطعیت گفت که درد ها و رنج های عظیم، حتی ضربه های روحی و آسیب های روانی می توانند شما را به سمت تغییرات مثبت عظیمی سوق دهند که می توانند زندگی شما را متحول نمایند. البته ناگفته نماند که این موضوع برای هرکسی صدق نمی نماید. اما سوال اینجاست که چه چیزی افرادی که تجربه رشد و پیشرفت های عظیم را از درد و رنج های خود دارند از سایرین متمایز می سازد؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید مکاهمم های بیشماری در نتیجه این تجربیات دخیل هستند که طرز فکر هر فرد در راس آن قرار گرفته است. توانایی هر شخص در پیدا کردن جهت زندگی و دستیابی به پیروزیت و پیشرفت های عظیم از این طریق تا حد بسیار زیادی به درک او از تجریبات گذشته و حوادث تلخ بستگی دارد. استراتژی هایی که منجر به ایجاد رشد پسا سانحه می شوند در واقع همان تعبیرات مثبت از موقعیت یا حادثه اتفاق افتاده، مثبت اندیشی و پذیرش شرایط بوجود آمده هستند.

همان طور که جمعی از محققان هم معتقدند، ظاهرا این اتفاق و یا حادثه اتفاق افتاده نیست که باعث رشد پسا سانحه می گردد بلکه درواقع این تجربه فکری از رویداد پیش آمده است که باعث پیشرفت شخصی فرد خواهد شد. به زبان ساده تر می توان گفت: افرادی که با پیروزیت هرچه بیشتر خودشان را از بدبختی نجات می دهند در واقع همان کسانی هستند که خودشان را با رویداد های پیش آمده در زندگی تعریف نمی نمایند بلکه به تجربه ای که پیروز به کسب آن شدند توجه دارند.

منبع:دیجی رو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1749

به "رشد پس از سانحه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد پس از سانحه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید