چرا نمی توانم هیچ دوستی پیدا کنم؟!

به گزارش لیسو، اگر احساس می کنید هیچ دوست ندارید یا با احساس تنهایی دست و پنجه نرم می کنید، باید بدانید که در این موقعیت تنها نیستید. به عنوان یک بزرگسال، ممکن است ایجاد ارتباطات تازه سخت یا غیرممکن به نظر برسد اما اگر بخواهید، می توانید ارتباطات تازهی شکل دهید.

چرا نمی توانم هیچ دوستی پیدا کنم؟!

در ادامه این مطلب از خبرنگاران مگ همراه ما باشید؛ به دلایل احتمالی عدم موفقیت افراد در کوشش برای دوست پیدا کردن و اینکه چگونه نداشتن دوست بر سلامت روان افراد تأثیر منفی می گذارد، می پردازیم و بعلاوه به نکات کاربردی درباره چگونگی پیدا کردن دوستان نو اشاره خواهیم کرد.

دلایلی که چرا نمی توانیم دوست پیدا کنیم

جسیکا ارمیلیو (Jessica Ermilio) روانشناس بالینی، می گوید بسکمک از مردم احساس می نمایند هیچ دوستی ندارند یا دیگران آن ها را درک نمی نمایند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است کسی برای دوست یابی با مشکل روبرو گردد. این دلایل در زیر بیان شده است.

1. اضطراب

یک علت بسیار رایج برای این مشکل این است که بسکمک از افراد در هنگام دیدار با افراد نو، درجاتی از اضطراب را تجربه می نمایند. این اضطراب ناشی از ترس از طرد شدن یا قضاوت شدن به وسیله دیگران است.

برای بعضی از افراد، این نگرانی ها می تواند در توانایی آن ها برای برقراری ارتباط با طرف مقابل اختلال ایجاد کند، زیرا تمرکز و حضور در یک مکالمه، زمانی که احساس می کنیم عصبی یا نامطمئن هستیم، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. این احساسات ناخوشایند ممکن است ما را ترغیب نمایند که از کوشش برای دوست یابی اجتناب کنیم.

دفعه بعدی که سعی کردید دوستی پیدا کنید، افکار و احساسات خود را آنالیز کنید تا ببینید آیا احساس عصبی بودن، ترس یا عدم اطمینان دارید یا خیر. سپس از خود بپرسید که آیا این افکار یا احساسات به توانایی شما برای دوست یابی کمک می نماید یا مانع آن می گردد. انجام این کار ممکن است به شما کمک کند تا بهتر درک کنید که چرا ممکن است دوستیابی برای شما سخت باشد.

2. اجتناب

آیا فرصت هایی وجود دارند که ممکن است آن ها را رد کنید یا از آن ها دوری کنید زیرا می خواهید از مسائل ناشی از دوست یابی فرار کنید؟ اغلب اوقات اجتناب ما از انجام کارهای سخت ممکن است غیر ارادی باشد.

دفعه بعدی که فرصت معاشرت های اجتماعی را رد می کنید، از خود بپرسید که چرا این کار را انجام می دهید. حواستان به این تصمیم و اینکه علت آن چیست، باشد. وقتی خودتان را برای انجام این کار قانع نکنید، قطعا پیدا کردن دوستان نو سخت خواهد بود.

3. توقعات بالا

افراد ممکن است برای اینکه محبوب باشند و دوستان زیادی داشته باشند، به خود فشار زیادی وارد نمایند. داشتن تعداد بالایی دوست ضروری نیست. گاهی اوقات، تنها یک یا دو دوست ضروری است تا از تمام مزایای روانی حاصل از دوستی های عمیق بهره مند شوید.

روی ایجاد یک یا دو ارتباط معنادار تمرکز کنید و فشاری را که ممکن است برای ایجاد یک فهرست بی انتها از دوستان احساس کنید، از خود دور کنید.

تأثیر نداشتن دوست بر سلامت روان

دوستی ها و وابستگی ها مهم هستند و از آن جایی که برای رفاه کلی ما بسیار اهمیت دارند، کمبود دوستان یا دوستی های ضعیف و سطحی می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند.

احتیاج به دلبستگی آرامش بخش و مطمئن، از بدو تولد آغاز می گردد. در دوران کودکی، وجود والدین در زندگی ما معمولا با تأمین امنیت جسمی و عاطفی، این احتیاج را برآورده می نماید. با این حال وقتی بزرگ می شویم، برای ارضای این احتیاجهای دلبستگی بیشتر به دوستی یا روابط نزدیک و صمیمی محتاج خواهیم بود.

جسیکا ارمیلیو، بعضی از مسائل روانی را که ممکن است در صورت برآورده نشدن احتیاجهای دلبستگی، با آن روبه رو شویم، شامل موارد زیر می داند.

فقدان تعلق

داشتن دوست و حفظ روابط محبت آمیز نزدیک، به ما احساس تعلق می دهد و این حس یک عامل محافظتی است که به ما در مدیریت استرس کمک می نماید.

تنهایی

احساس در جمع بودن و حمایت که اغلب در دوستی های نزدیک وجود دارد، می تواند به ما کمک کند تا با هر چالشی که بر سر راهمان قرار می گیرد، بهتر کنار بیاییم. برعکس، فقدان حمایت اجتماعی کافی که ممکن است به وسیله کسی که دوستی معناداری ندارد احساس گردد، تنهایی و انزوا را تقویت می نماید.

مسائل سلامت روان

تنهایی و انزوا عوامل خطر مهمی برای مسائل سلامت روانی بی شماری هستند، زیرا ما موجوداتی اجتماعی هستیم که به پیوندهای نزدیک و معنادار با دیگران احتیاج داریم.

نکاتی برای ایجاد دوستی های نو

جسیکا ارمیلیو نکاتی را پیشنهاد می نماید که می توانید برای دوست یابی و تجربه احساس تعلق انجام دهید.

در پی محیط هایی باشید که در آن احساس راحتی کنید

مهم است که سعی کنید و راه هایی را بیابید که به خودتان کمک کنید که هنگام پیدا کردن یک دوست نو، احساس راحتی و آرامش کنید. انجام این کار احتیاج به تفکر انتقادی درباره خود و نوع محیطی دارد که شما در آن احساس راحتی می کنید.

آیا شما فردی هستید که با تعاملات یک به یک احساس راحتی بیشتری می کنید یا با حضور در جمع ؟ پاسخ به این سوال می تواند به شما کمک کند تا در موقعیت بهتری برای یافتن محیط مناسب برای ایجاد دوستی های نو قرار بگیرید.

به طور مشابه، به این فکر کنید که چه نوع فعالیت ها یا موقعیت هایی به شما کمک می نماید تا نسبت به خودتان اطمینان داشته باشید. به عنوان مثال، آیا ورزش، کاردستی یا فعالیت خاصی وجود دارد که از انجام آن لذت ببرید و حس اعتماد به نفس را در شما به وجود آورد؟ آیا جایی وجود دارد که دوست دارید در آن حضور داشته باشید؟

در هنگام دوست یابی، احساس عصبی بودن بسیار رایج است، بنابراین راه هایی را برای کنترل اعصاب خود با تسکین به وسیله روش های آرامش بخش امتحان کنید.

از روش های درمانی کمک بگیرید

اگر برای یافتن حس تعلق در دوستی ها کوشش می کنید، به درمان گری مراجعه کنید که می تواند به شما در مسائلتان کمک کند و برای غلبه بر آن ها با شما همکاری کند. به عنوان مثال، ممکن است جنبه هایی از گذشته شما وجود داشته باشد که بر توانایی شما برای برقراری ارتباط و از طرفی، آسیب پذیری در برابر افراد نو در زندگی شما تأثیر بگذارد. در واقع درمان می تواند پشتیبانی و هدایت لازم را برای کمک به کاهش مسائل ارائه دهد.

اگر نمی توانید در روابط فعلی خود به احساس تعلق دست یابید، به خود اجازه دهید که آن را در جای دیگری جستجو کنید. برای مثال، کتاب ها، فیلم ها، موسیقی، انجمن های آنلاین و هنر نیز می توانند راه هایی برای یافتن شناخت و پذیرش شخصیت شما و آنچه ممکن است با آن روبه رو شوید، باشند.

جمع بندی

نداشتن دوست می تواند باعث گردد که احساس تنهایی و انزوا کنید و سلامت روانی شما را تحت تأثیر قرار دهد. اما مهم است که بدانید تنها نیستید؛ بسکمک از مردم احساس می نمایند هیچ دوستی ندارند.

پیدا کردن دوست مناسب، مستلزم آن است که از نقطه امن خودتان خارج شوید و با مردم ارتباط برقرار کنید. اگرچه این کار می تواند کمی ترسناک به نظر برسد اما به انتخاب محیط هایی که در آن احساس راحتی می کنید و بعلاوه یک آغاز آهسته کمک می نماید. وقتی همه چیز برای شما خیلی ترسناک یا طاقت فرسا به نظر می رسد، ممکن است به اجتناب بیشتر و به طور بالقوه ای، افزایش اضطراب منجر گردد. با برداشتن گام های کوچک تر به سمت هدف خود، ممکن است احساس موفقیت و انگیزه بیشتری داشته باشید تا با ایجاد ارتباطات نزدیک، به جلو حرکت کنید. انجام این کار حتی با یک یا دو نفر می تواند به شما کمک کند تا احساس تعلق داشته باشید.

اگر نمی توانید دوستانی پیدا کنید یا در روابط خود احساس تعلق پیدا کنید، به یک درمانگر مراجعه کنید تا شما را با مسائلی که با آن ها روبه رو هستید هدایت و کمک کند.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1983

به "چرا نمی توانم هیچ دوستی پیدا کنم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نمی توانم هیچ دوستی پیدا کنم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید