صبحانه را شاهانه باید خورد

به گزارش لیسو، صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوست ات و شام را با دشمن ات؛ حتی این ضرب المثل قدیمی هم نشان می دهد که صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که همواره به آن تاکید می شده و نقش مهمی در تامین انرژی و شادابی و سرحالی افراد در طول روز داشته و دارد.

صبحانه را شاهانه باید خورد

صبحانه را شاهانه باید خورد

نویسنده:محمدرضا میرغلامی

اگر می خواهید تغذیه تان را اصلاح کنید، صبحانه تان را مثل شاهان بخورید و شام تان را مثل گدایان!

صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوست ات و شام را با دشمن ات؛ حتی این ضرب المثل قدیمی هم نشان می دهد که صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که همواره به آن تاکید می شده و نقش مهمی در تامین انرژی و شادابی و سرحالی افراد در طول روز داشته و دارد.

اگرچه این روزها کمتر کسی است که از تاثیر صبحانه بر سلامت بی خبر باشد، با این حال بعضی ها مشغله زیاد و وقت کم و حتی کاهش وزن را بهانه می نمایند و خوب صبحانه نمی خورند. بعضی ها هم خیلی به این وعده مهم غذایی اهمیت نمی دهند و فقط گاهی وقت ها آن هم اگر فرصت نمایند، صبحانه می خورند. هر کسی به راحتی می تواند تجربه کند که نخوردن صبحانه چه قدر در مقدار انرژی، قدرت بدنی و توان فیزیکی، تمرکز و قدرت ذهنی و خلق و خوی اش تاثیر دارد اما برای اینکه هیچ شک و شبهه و دلیل و بهانه ای برای نخوردن صبحانه باقی نماند، بهتر است نتایج تحقیقات اجرا شده درباره خوردن صبحانه را، که همه آنها تاثیر مثبت این وعده غذایی بر سلامت را تایید می نمایند، بخوانید.

صبحانه و کاهش وزن

بعضی ها برای کاهش وزن و دریافت کالری کمتر وعده غذایی صبحانه را حذف می نمایند اما نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا درباره چاقی و اضافه وزن نشان داده است افرادی که صبحانه می خورند لاغرتر از افرادی هستند که این وعده غذایی را حذف می نمایند. این محققان می گویند: هرچند گروهی که صبحانه می خورند کالری بیشتری مصرف می نمایند، اما از آنجا که به دلیل خوردن صبحانه پرانرژی تر هستند و احساس بی حالی نمی نمایند، فعالیت بیشتری داشته و کالری بیشتری می سوزانند. به عقیده آنها بهتر است در وعده صبحانه غذاهای سالم خورده گردد اما خوردن یک صبحانه ساده و حاضری هم بهتر از حذف این وعده است. به گفته این محققان حدود 25 درصد از افراد گروه مورد مطالعه در این آنالیز به ویژه دختران نوجوان به دلیل کاهش وزن صبحانه نمی خوردند.

نوجوانانی که مراقب وزن بدن و اندام خود هستند، ممکن است تصور نمایند حذف صبحانه به کاهش وزن یاری می نماید، اما نتایج تحقیقات حاکی از آن است که ممکن است عکس این موضوع صادق باشد. آنالیز بیش از دو هزار نوجوان به مدت پنج سال نشان داد، وزن بدن نوجوانانی که صبحانه نمی خوردند به طور میانه دو کیلو و 300 گرم بیشتر از کسانی بود که صبحانه را حذف ننموده بودند. بعلاوه در این آنالیز تعیین شد مقدار فعالیت بدنی در افرادی که صبحانه می خورند در مقایسه با آنهایی که صبحانه نمی خورند بیشتر است.

آنالیز ها نشان می دهد خوردن صبحانه سالم، باعث می گردد رژیم غذایی ما در طی روز هم سالم تر باشد و وزن متعادل داشته باشیم. نتایج مطالعه ای که به وسیله محققان کانادایی اجرا شده است نشان داده است که خوردن صبحانه با محتوای انرژی کمتر، سبب می گردد وزن افراد در محدوده طبیعی باقی بماند و احتمال خوردن هله هوله ها و تنقلات پرکالری و با ارزش غذایی کم در بین آنها کمتر گردد. بعلاوه در این مطالعه نشان داده شده که صبحانه خورها، غذاهای مناسب تری را برای خوردن در طی روز انتخاب می نمایند. غذاهایی که علاوه بر تامین انرژی مورد احتیاج بدن، از گروه های متنوع غذایی تشکیل شده اند و به مقدار کافی حاوی ویتامین ها، فیبرها و مواد معدنی لازم برای سلامت هم باشند. این نتایج، مستقل از مقدار ورزش و فعالیت بدنی افراد به دست آمده و نشان می دهد اگر محتویات صبحانه با دقت و وسواس کافی انتخاب شده باشد، می تواند در طول روز بر رفتارهای تغذیه ای ما تاثیر مثبت داشته باشد. به نظر می رسد افرادی که از خوردن صبحانه طفره می فرایند، در ساعات دیگر روز، انواع خوراکی ها و تنقلات بی ارزش را جایگزین می نمایند و در مجموع کالری بیشتری دریافت می نمایند. این محققان تاکید نموده اند که هرچه برای صبحانه بخوریم، مفید است و بهتر از حذف این وعده مهم و نخوردن صبحانه است، اما اگر صبحانه کالری کمتری داشته باشد، تاثیر بیشتری در حفظ سلامت خواهد داشت. آنها نان سبوس دار، غلات کامل، میوه و سبزیجات را اجزای یک صبحانه سالم اعلام نموده اند.

در مطالعه دیگری که به وسیله محققان دانشگاه کمبریج انجام شد هم آنالیز حدود 7 هزار فرد میانسال نشان داد کسانی که صبحانه مفصلی می خورند کمترین اضافه وزن را دارند.

صبحانه و زندگی سالم

صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. پژوهشگران می گویند اهمیت صبحانه حتی می تواند از آنچه تا به امروز تصور می شد بیشتر باشد، چون تعیین شده افرادی که صبحانه را از رژیم غذایی شان حذف می نمایند زندگی ناسالم تری دارند. متاسفانه بعضی ها به بهانه مشغله زیاد و نداشتن وقت کافی صبحانه نمی خورند و بعضی هم برای کاهش وزن، این وعده غذایی مهم را حذف می نمایند. اما پژوهشگران فنلاندی می گویند: افرادی که صبحانه نمی خورند، معمولا بیشتر از دیگران سیگار می کشند و کمتر از دیگران ورزش می نمایند.

بعلاوه احتمال چاقی و اضافه وزن در افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر است. دلیل این موضوع می تواند این باشد که آنها برای جبران کمبود انرژی در طول روز تنقلات بیشتری مصرف می نمایند.

پژوهشگران دانشگاه هلسینکی در یک مطالعه با آنالیز 5500 نوجوان و والدین آنها دریافتند در خانواده هایی که پدر و مادر صبحانه را حذف می نمایند، فرزندان هم از این رفتار ناسالم پیروی می نمایند. این در حالی است که الگوهای نامنظم غذایی در اوایل و اواسط دوره بلوغ ارتباط نزدیکی با عادات ناسالمی مانند سیگار کشیدن دارد. آنالیز نتایج این تحقیق نشان داد در نوجوانان و بزرگسالان کشیدن سیگار، ورزش و تحرک فیزیکی کم، سطح پایین تحصیلات، مصرف الکل و وزن بالا با حذف صبحانه ارتباط دارد و این ارتباط در تمام طول بزرگسالی دوام خواهد داشت. بعلاوه در این آنالیز تعیین شد افرادی که صبحانه را حذف می نمایند، کمتر از کسانی که صبحانه می خورند به سلامتی خود اهمیت می دهند.

صبحانه و تمرکز حواس

آنالیز ها نشان داده است مصرف صبحانه تمرکز حواس و قدرت یادگیری را افزایش می دهد و دانش آموزانی که صبحانه مصرف می نمایند در درس هایی مثل ریاضی پیروز تر هستند. تغذیه صحیح، قدرت یادگیری افراد به ویژه بچه ها را بالا می برد و نخوردن صبحانه اثرات منفی در یادگیری آنها دارد. خوردن صبحانه موجب ثابت ماندن قند خون شده و سبب می گردد مغز غذای کافی برای انجام فعالیت های روزانه داشته باشد. کارشناسان تغذیه تاکید می نمایند که صبحانه، نقش بسیار مؤثری در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دارد و دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند، کم دقت، خسته و بی حوصله اند و نمی توانند کمبود انرژی، ویتامین ها و املاح معدنی را با خوردن وعده های غذایی دیگر جبران نمایند. گرسنه بودن و نخوردن صبحانه در کوتاه مدت به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد می نماید. اگر مدت زمان صبحانه نخوردن طولانی گردد، مغز قادر به انجام فعالیت طبیعی نیست و یادگیری مختل می گردد. با بالا رفتن قند خون، استیل کولین ساخته می گردد که در تقویت حافظه نقش اساسی دارد. بچه های که از خوردن صبحانه امتناع می نمایند، در انجام تکالیف خود دچار مشکل می شوند و قدرت ابتکار آنها کاهش پیدا می نماید. اگر نخوردن صبحانه به صورت عادت گردد، عوارض طولانی مدت را ایجاد می نماید و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

نخوردن صبحانه علاوه بر کاهش حافظه و قدرت یادگیری عوارض عصبی مانند سستی، بی حالی، خستگی، عصبانیت، بی حوصلگی و افسردگی را هم در پی دارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1763

به "صبحانه را شاهانه باید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صبحانه را شاهانه باید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید