طبع گلپر از نظر طب سنتی چیست و مصلحات آن کدامند؟

به گزارش لیسو، گیاه گلپر یک گیاه بومی ایران است که بیشتر در منطقه ها نمناک کوهستانی قابلیت رشد دارد. طبع گلپر و عطر و طعم آن به گونه ای است که می تواند به اسم یک چاشنی عالی در انواع غذا و ترشی مورد استفاده قرار بگیرد.

طبع گلپر از نظر طب سنتی چیست و مصلحات آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع گلپر از نظر طب سنتی را آنالیز نموده و سپس خواص کاربردی این گیاه معطر را برای شما عزیزان بیان می کنیم.

طبع گلپر سرد است یا گرم؟

طبع گلپر از نظر طب سنتی گرم و خشک است و مصلحات آن خیساندن گلپر در سرکه، بوییدن کافور یا گلاب و رازیانه ذکر شده است.

مزاج انواع مصلحات
گرم و خشک خیساندن در سرکه، بوییدن کافور یا گلاب، رازیانه

خواص گیاه گلپر را بشناسید

1. دشمن غذاهای با طبع سرد!

ترکیبات گلپر، معده و سایر اندام های دستگاه گوارش را تقویت می نماید. بعلاوه نفخ معده که معمولا با خوردن غذاهایی با مزاج سرد ایجاد می گردد را به راحتی از بین می برد. از طرفی خاصیت ضدمیکروبی و ضدعفونی نماینده برای معده دارد.

این خواص باعث می شوند معده دچار عفونت یا ورم نگردد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، می توانند برای درمان سریع تر آن از گلپر به اسم چاشنی غذاهای خود استفاده نمایند.

2. خمیر گلپر برای برطرف کبودی زیر چشم

یکی ازگیاهان دارویی که کبودی و سیاهی دور چشم را از بین می برد، گیاه گلپر است. برای این کار باید اندازهی برگ خشک شده گلپر را به صورت پودر درآورده و با کمی روغن زیتون مخلوط کنید. طوری که یک حالت خمیری پیدا کند. از این خمیر روزانه دو بار بعد از تمیز کردن دور چشم، با یک پاک نماینده مناسب بهره ببرید.

در هر وعده استفاده، بعد از 2 الی 3 دقیقه، آن را با آب سرد یا ولرم بشویید و به مرور نتیجه شگفت انگیز آن را ببینید!

3. بهبود اختلالات تنفسی با دمنوش ریشه گلپر

از دمنوش ریشه گلپر جهت درمان اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی، آسم و عفونت های دستگاه تنفسی استفاده می نمایند. برای این کار اندازهی ریشه خشک شده گیاه گلپر را به همراه یک الی دو لیوان آب درون یک ظرف نسوز ریخته و روی شعله می گذاریم تا بجوش بیاید. پس از جوش آمدن 5 دقیقه صبر می کنیم تا عصاره آن خارج گردد. سپس زیر شعله را خاموش نموده و مواد را از صافی رد می کنیم. از این دمنوش می توان به صورت روزانه برای برطرف مسائل تنفسی استفاده کرد.

4. بیماران صرعی و دمنوش گلپر

دمنوش گلپر که کاملا مانند چای سیاه تهیه می گردد، می تواند به اسم یک مکمل عالی در درمان صرع، عفونت های عصبی و ناراحتی های عصبی مورد استفاده قرار بگیرد.

6. یاری به فرایند لاغر شدن با گرم کردن معده

طبع گرم گلپر باعث می گردد اشتهای کاذب در شما کنترل گردد و سردی معده از بین برود. به همین علت در هضم غذا هم به شما یاری می نماید. گلپر یک چربی سوز قوی برای از بین بردن چربی های دور شکم و پهلو است و نوشیدن دمنوش آن پس از ورزش بیشترین اثر را دارد. برای این کار می توانید گلپر را هم بصورت چایی و دمنوش و هم به صورت شربت بهره ببرید.

طرز تهیه شربت گلپر

  • یک لیتر عرق آویشن، نیم لیتر عرق نعناع، نیم لیتر عرق رازیانه را با هم مخلوط کنید.
  • 40 گرم گیاه خشک گلپر را کمی بکوبید و به مواد اضافه کنید.
  • گیاه گلپر باید حدود 3 الی 4 ساعت در این مواد استراحت کند.
  • سپس به مدت 5 دقیقه مواد را روی حرارت با دمای 50 سانتیگراد قرار دهید.
  • در مرحله آخر به اندازه دلخواه عسل اضافه کنید. برترین اندازه برای این اندازه مواد، نیم کیلو عسل است.

7. گلپر را مانند اسپند دود کنید!

معمولا ایرانی ها گلپر را همراه اسپند دود می نمایند. استنشاق دود گلپر به علت داشتن مزاج گرم، یاعث افزایش عملکرد حافظه و مغز می گردد. بعلاوه دود آن مانند اسپند محیط خانه را از انواع میکروب ها و آلودگی ها پاک می نماید. البته افرادی که گرم مزاج هستند، نباید بیش از حد دود گلپر را استنشاق نمایند زیرا گلپر هم طبع گرم دارد و فرد را دچار سردرد می نماید. در صورت ایجاد سردرد می توانید چند دقیقه ای گلاب بو کنید تا اثر آن از بین برود.

چه افرادی نباید از گلپر استفاده نمایند؟

  • خانم های باردار و خانم هایی که در دوران شیردهی به فرزندشان هستند.
  • بچه ها زیر دوسال
  • افرادی که دچار بیماری های زخم معده، روده یا دیابت هستند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد گلپر مزایای درمانی و تقویتی زیادی برای جسم ما دارد. استفاده دائم و در حد متعادل از این گیاه، می تواند یکی از برترین راه های طبیعی برای درمان بیماری های گفته شده و پیشگیری از ابتلا به آن ها باشد. این گیاه معمولا به صورت خشک شده و یا پودری در انواع غذاها و دمنوش ها مورد استفاده قرار می گیرد. شما در چه غذاهایی از گلپر استفاده می کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را، در پایین همین صفحه ارسال کنید.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که در خبرنگاران، با طبع انیسون و مصلحات آن و طبع زنجبیل و مصلحات آن از نظر طب سنتی هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1697

به "طبع گلپر از نظر طب سنتی چیست و مصلحات آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گلپر از نظر طب سنتی چیست و مصلحات آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید