طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ ساده و خوشمزه

به گزارش لیسو، اگر به فکر یک چاشنی ایرانی و اصیل هستید، زیتون پرورده را به شما پیشنهاد می دهیم. این کنار غذای خوشمزه همراه غذاهایی چون کباب کوبیده، اکبر جوجه، خورشت فسنجان و … سرو می گردد. برای تهیه زیتون پرورده به مقداری زیتون، سیر، گردو، رب انار و … احتیاج دارید. موادی که در طرز تهیه زیتون پرورده استفاده می کنید بسته به ذائقه شما می تواند تغییر کند. در این مقاله از مجموعه مقالات خبرنگاران مگ طرز تهیه زیتون پرورده و مواد مورد احتیاج آن را توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ ساده و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه زیتون پرورده خانگی

برای تهیه زیتون پرورده بسته به سلیقه خود می توانید از زیتون های با هسته یا بدون هسته بهره ببرید. بعلاوه استفاده از موادی مانند گلپر و روغن زیتون به ذائقه شما بستگی دارد.

عنوانمقدار
رب انار2 پیمانه
مغز گردو2 پیمانه
زیتوننیم کیلو الی 700 گرم
آب انار یا آب نارنجنصف پیمانه
دانه انارنصف پیمانه
سیر3 حبه
آویشنبه مقدار دلخواه
سبزی معطریک چهرام پیمانه
روغن زیتونبه مقدار دلخواه

طرز تهیه زیتون پرورده

برای تهیه زیتون پرورده خانگی باید از زیتون های بدون طعم بهره ببرید. اگر زیتون شور یا ترش دارید، ابتدا آن ها را درون ظرفی آب خیس نموده و پس از یک ساعت آب کشی کنید تا طعم اضافه آن از بین برود. مغز گردوها را خرد یا چرخ کنید.

سپس سبزیجات معطر، آویشن، دانه های انار، روغن زیتون و … را به زیتون ها اضافه می کنیم و خوب هم بزنید. زیتون پرورده را درون ظرف های شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و ظرف را درون یخچال قرار دهید. برای بهتر طعم گرفتن زیتون پرورده اجازه دهید مواد حداقل 24 ساعت در یخچال استراحت نمایند.

نکات تکمیلی

  • برای روشن تر شدن زیتون پروده می توانید از گردوی بیشتر و برای تیره تر شدن آن می توانید از رب انار یا دانه های انار بیشتر بهره ببرید.
  • زیتون های خام کمی تلخ هستند. برای از بین بردن تلخی آن ها می توانید زیتون ها در ظرفی خیس نموده و هر چند ساعت یک بار آب آن را عوض کنید. بهتر است با یاری سوزن چند نقطه از زیتون را سوراخ کنید تا زودتر و راحت تر تلخی آن گرفته گردد.
  • در طرز تهیه زیتون پروده به جای آب انار می توانید از سرکه بهره ببرید.
  • برای تهیه زیتون پروده رودباری از سبزی چوچاق بهره ببرید.

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه سالاد انار و سیب سبز خوشمزه با سس مخصوص

برای مطالعه بیشتر: 10 خوراکی که کلسترول خوب شما را افزایش می دهند

خواص زیتون پرورده

زیتون پرورده با داشتن مواد غذایی مختلف، خواص بسیاری دارد. در ادامه به خواص این دسر خوشمزه و اصیل ایرانی اشاره نموده ایم.

  • کاهش وزن: سروتونین موجود در زیتون باعث می گردد شما پس از هربار مصرف این دسر احساس سیری داشته باشید. مواد اولیه زیتون پرورده به آسانی هضم می شوند.
  • تسکین درد: روغن زیتون خواص ضد التهابی و مشابه با ایبوپروفن دارد. به همین علت مصرف زیتون پرورده می تواند بسیاری از دردهای شما را کاهش دهد.
  • ضد سرطان بودن: زیتون پرورده سرشار از اسیدهای چرب مفید و آنتی اکسیدان است که از بروز نشانه های سرطان جلوگیری می نماید.
  • تقویت استخوان: ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زیتون پرورده به استخوان سازی بچه ها یاری نموده و سیستم ایمنی بدن آن ها را تقویت می نماید.
  • درمان کم خونی: آهن موجود در زیتون و رب و آب انار به درمان کم خونی یاری می نماید. بعلاوه به رشد جنین نیز یاری می نماید.
  • ضد یبوست: چربی ها و فیبرهای درون زیتون باعث بهبود فرایند گوارش و جلوگیری از یبوست می شوند. بعلاوه خواص ضد باکتریایی این دسر مانع از بروز عفونت در دستگاه گوارش می گردد.
  • کاهش قند خون: آب و رب انار موجود در زیتون پرورده به کنترل قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم یاری می نماید.
  • تقویت چشم: ویتامین A موجود درون زیتون پرورده به تقویت قدرت بینایی و چشم ها یاری می نماید. مصرف روزانه زیتون پروده احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید تا کاهش می دهد.

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه سالاد زیتون خوشمزه با ترکیبات فوق العاده

برای مطالعه بیشتر: منابع سرشار از ویتامین E که باید در رژیم غذایی بگنجانید

کالری زیتون پرورده

اگر برای مصرف روزانه زیتون پرورده مردد هستید کافی است درباره کالری این دسر ایرانی اطلاعاتی داشته باشید. در جدول زیر مقدار کالری، کربوهیدرات و … زیتون پرورده در هر 100 گرم نوشته شده است.

عنوانمقدار
کالری200 کالری
کربوهیدرات13 گرم
پروتئین0.9 گرم
چربی12 گرم
فیبر3 گرم

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه انواع ترشی تابستانی با میوه های فصل

سخن اخر

زیتون پرورده از جمله دسرهای اصیل ایرانی است که می توان به راحتی و در کمتر از یک ساعت آن را در منزل تهیه کرد. برای تهیه این دسر خوشمزه تنها کافی است مقداری زیتون، رب انار، سبزیجات معطر و گردو در اختیار داشته باشید. بسته به ذائقه خود می توانید از گلپر و آویشن نیز در تهیه این دسر بهره ببرید.

منبع

Unicornsinthekitchen.com

سوالات متداول

1. برای تهیه زیتون پرورده چه موادی ضروری است؟

برای تهیه زیتون پرورده علاوه بر زیتون، به گردو و رب انار احتیاج دارید. بسته به ذائقه خود می توانید از سبزیجات معطر و دانه های انار خشک شده نیز بهره ببرید.

2. کالری زیتون پرورده چقدر است؟

مقدار کالری زیتون پرورده حدود 200 کالری در هر 100 گرم است. البته مقدار کالری آن به مواد اولیه نیز بستگی دارد.

3. آیا می توان از شور یا ترشی زیتون برای تهیه زیتون پرورده استفاده کرد؟

خیر. بهتر است برای تهیه این دسر از زیتون های بدون طعم که تلخی آن ها گرفته شده است بهره ببرید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 شهریور 1403 بروزرسانی: 5 شهریور 1403 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2274

به "طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ ساده و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ ساده و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید