طغیان اومیکرون؛ با چه خطراتی روبرو هستیم؟

به گزارش لیسو، وزیر بهداشت روز های گذشته در حساب توئیترش رسما ورود ایران به پیک ششم کرونا را گفت. حالا هم متخصصان اپیدمیولوژی پیش بینی می نمایند که آمار مبتلایان به اومیکرون هر هفته پنج برابر گردد. علاوه بر این اندازه پیش بینی می گردد که مرگ و میر ها نیز سه رقمی گردد.

طغیان اومیکرون؛ با چه خطراتی روبرو هستیم؟

به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر پژوهشی رسمی درباره شیوه رفتار اومیکرون در ایران وجود ندارد و از این رو تعیین نیست که سویه تازه چه میزان می تواند در ایران خطرساز باشد و علاوه بر این، فرد مبتلا را به چه میزان می تواند با چالش روبرو کند.

اما علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران می گوید که سرایت پذیری اومیکرون نسبت به دلتا 64 درصد بیشتر است. بعلاوه الگوی ابتلا در سنین مبتلایان زیر ده سال و ده سال تا بیست تغییر نموده است.

او معتقد است که تست های اومیکرون اغلب منفی کاذب است و علت آن را هم تشابه آن با سرما خوردگی اعلام نموده است.

علاوه بر این، اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت نیز در گزارشی، تصور اولیه مبنی بر ناچیز بودن مرگ ناشی از اومیکرون را رد نموده است. این اپلیکیشن که به شکل تخصصی به مسائل کرونا می پردازد، در این گزارش، مرگ ها و ابتلا های دو موج دلتا و اومیکرون در کشور هایی همانند آمریکا، کانادا، استرالیا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، سوئد و سوئیس را مورد آنالیز قرار داده است.

براساس این گزارش، قله مرگ و ابتلای اومیکرون در تمامی این کشور ها بسیار بیشتر از موج دلتا بوده است. برای مثال قله بستری اومیکرون 4.5 برابر بیشتر از دلتا بوده است. بعلاوه قله مرگ نیز 4 برابر موج دلتا بوده و همچنان در حال افزایش است.

با این حال بعضی از اپیدمیولوژیست ها معتقدند که با وجود کاهش عفونت ناشی از ابتلا به اومیکرون، میزان سرایت و ابتلا افزایش یافته است؛ بنابراین رکوردشکنی تاریخی میزان مرگ و ابتلا ناشی از کرونا در هفته های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

علائم اومیکرون در طول 4 یا 5 روز بروز پیدا می نماید

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست ودبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19 در این رابطه و در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در حال حاضر نمی توانیم به آمار های ابتلا و مرگ ومیر ناشی از اومیکرون در کشورمان استناد کنیم. به این خاطر که معمولا بستری و مرگ بعد از گذشت چند هفته از آغاز موج خود را نشان می دهد؛ بنابراین اینکه بگویم تعداد عفونت ها، مرگ و میزان ابتلا های ما چه میزان است و به چه میزانی می رسد نمی توان به آمار ها استناد کرد. اما می توانیم به آمار کشور های دیگر استناد کنیم.

وی ادامه داد: میزان ابتلای به اومیکرون در موج اخیر آمریکا حدود سه یا چهار برابر میزان روزانه موج قبلی شان بود. اما تعداد مرگ های شان تقریبا برابر با موج پیشین بود؛ بنابراین دو واقعیت وجود دارد. اول اینکه در خصوص کاهش کشندگی اومیکرون این حقیقت وجود دارد و در واقع کشندگی بسیار کمتر از موج دلتا است. اما تعداد مواردی که در آمریکا، انگلیس و بسیاری از کشور های دیگر که به اومیکرون آلوده شده اند و دچار عفونت شدند، بسیار بیشتر بوده است. از طرفی اینکه حاصل ضرب این دو که در واقع می گردد مرگ ناشی از اومیکرون، آیا کمتر از موج قبلی خواهد یا کمتر، به سادگی نمی گردد جواب داد. چون دو مولفه وجود دارد که چقدر میزان تعداد موارد ما بیشتر از موج قبلی گردد. دوم هم اینکه ما چه میزان دچار کمبود تخت، دارو، اکسیژن، آی سی یو و... شویم؟ آن وقت شدت بیماری زایی ما افزایش پیدا کند یا نه؟

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه نمی توان پیش بینی کرد که تعداد مرگ ناشی از اومیکرون نسبت به موج دلتا بالاتر خواهد رفت یا خیر، گفت: به جرات می توان گفت که سه رقمی شدن مرگ ناشی از اومیکرون دور از انتظار نخواهد بود. اینکه بگوییم تعداد موارد ابتلای ما افزایش پیدا کند، ولی تعداد مرگ ها ثابت باشد و همین 30 نفر باقی بماند، امیدی واهی است. با توجه به آنچه دیده ایم متاسفانه از هفته های آینده تعداد مرگ های ما افزایش پیدا خواهد نمود. از طرفی اگر این فرایند ادامه پیدا کند. یعنی محدودیتی ایجاد نگردد، میزان مرگ ها سه رقمی هم خواهد شد.

یونسیان در خصوص مدت ابتلای فرد به اومیکرون و تغییرات علائم سویه تازه هم گفت: براساس اطلاعات من در خصوص ابتلا به اومیکرون دو اتفاق رخ می دهد. اول اینکه ویروس سریع تر دوره نهفتگی خود را طی می نماید. بدین معنا که اگر در سویه های قبلی می گفتیم که دو تا چهارده روز از زمان ورود ویروس تا بروز علائم طول می کشد و میانه آن 6 روز بود. حالا در خصوص اومیکرون گفته می گردد که این زمان کمتر است. مثلا ممکن است به شکل میانه در طول 4 یا 5 روز پس از آلوده شدن علائم ظاهر گردد. علاوه بر این به همان علت که شدت کمتر است یعنی همانطور که احتمال مرگ و بستری کمتر است، به همان شکل احتمال علائم دار شدن هم کمتر است. بدین معنا که همه طیف بیماری به سمت خفیف شدن رفته است.

چرا در کشور های غربی بستری ها بسیار زیاد شد، اما میزان مرگ و میر به همان میزان افزایش نیافت؟

وی اضافه کرد: بسیاری از مواردی که در کشور های غربی تشخیص داده شده، فردی بوده است که به علت دیگری همانند کیسه صفرا و... در بیمارستان بستری شده است، اما پس از اینکه از او تست گرفته شده، متوجه شده اند که فرد به اومیکرون نیز مبتلا است. یعنی طیف زیادی از افراد بدون علامت هستند، به خصوص افرادی که جوان هستند و واکسن دریافت نموده اند. در واقع هنر واکسن ها کاهش مرگ و میر و بیماری شدید است. اما درصدی که می توانند از ابتلای فرد به کرونا جلوگیری نمایند، بسیار پایین تر است؛ بنابراین تعداد بسیار زیادی از موارد ابتلا در کشور های غربی که شناسایی شده به این علت بوده است که تعداد بالایی از افراد برای موارد دیگری به بیمارستان مراجعه نموده اند و بعد از گرفتن تست از آن ها متوجه شده اند که این افراد مبتلا هستند.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید- 19در پاسخ به اینکه چرا در کشور های غربی بستری ها بسیار زیاد شده و میزان مرگ و میر به همان میزان افزایش نیافته، گفت: پاسخ این است که این تعداد به خاطر اومیکرون بستری نشده اند. بلکه فرد به علت دیگری بستری شده و روی تخت خوابیده است. آن علت هم ممکن است هیچ ارتباطی به کرونا نداشته باشد. اما تست او مثبت شده است؛ بنابراین در اومیکرون درصد افراد بدون علامت و علامت دار خفیف بسیار بیشتر از دلتا است. آن هایی هم که به علت عوارض کرونا بستری می شوند و فوت می نمایند از دلتا بسیار کمتر است، اما این یک درصدی است. به این صورت که وقتی درصد کمتر در یک جمعیت بسیار بسیار بزرگ مبتلایان ضرب می گردد، ممکن است حاصل این ضرب عدد بسیار بزرگ تری در خصوص تعداد مرگ، بیماران بستری در آی سی یو و تخت های ویژه و همینطور خدمات مورد احتیاج دارویی، اکسیژن و... باشد. با این حال برآیند این را من نمی توانم بگویم که در چه زمانی و به چه عددی خواهد رسید. چون به شکل قابل توجهی تابع به عملکرد ما و رفتار است که آیا محدودیت، تعطیلی و مراقب صورت بپذیرد یا رخ ندهد.

یونسیان اضافه کرد: هر اتفاق خوب و یا بدی که الان انجام بدهیم زودتر از یک یا دو هفته آینده، نتیجه آن را نخواهیم دید. در خصوص میزان ابتلای فرد نیز نمی توان مدت زمان دقیقی گفت یا حداقل من در آنالیز ها به نتیجه تعیینی نرسیده ایم، به همین علت نمی توانم در این رابطه اظهار نظری داشته باشم.

اومیکرون بچه ها را بیشتر از سایر گروه های سنی آلوده نمی نماید

وی در پاسخ به این سوال که اومیکرون در مواجهه با بچه ها، جوانان و بزرگسالان چه رفتاری از خود نشان می دهد، گفت: همانطور که سویه های قبلی در سالمندان و در افراد دارای بیماری زمینه شدت بیشتری داشت و در بچه ها و جوانان خفیف تر بود، اومیکرون نیز همین رفتار را طی نموده است. از طرف پرسیده می گردد که چرا ابتلای بچه ها در انگلیس بیشتر شده است. علت هم این است که مدارس در این کشور بازگشایی شده است و با افزایش تماس بچه ها با یکدیگر به اومیکرون مبتلا شده است. از طرفی یک سری از این بچه ها هنوز واکسنی برای آن ها وجود ندارد و به همین علت واکسنی هم دریافت ننموده اند؛ بنابراین به دو علت می تواند نسبت ابتلای اومیکرون در میان بچه ها بیشتر از بزرگسالان باشد. اول اینکه برای بخشی از بچه ها واکسنی وجود نداشته است. دوم هم اینکه بسیاری از کشور ها مدارس شان را بازگشایی نموده اند و شاهد آلوده شدن بیشتر بچه ها بوده اند.

این اپیدمیولوژیست توضیح داد: اینکه گفته می گردد اومیکرون بچه ها را بیشتر از سایر گروه های سنی آلوده می نماید، علمی و صحیح نیست. چرا که تا به امروز هیچ گونه ای از هیچ واریانتی تمایلی به آلودگی بیشتر بچه ها از خود نشان نداده است. بعلاوه مشاهداتی هم که بعضی ها داشتند، در مطالعاتی که بعدتر اجرا شده تایید نشده است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1955

به "طغیان اومیکرون؛ با چه خطراتی روبرو هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طغیان اومیکرون؛ با چه خطراتی روبرو هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید