ظرفیت های ایران و تاجیکستان برای همگرایی؛ ریشه های مشترک بسترساز همکاری

به گزارش لیسو، کارشناس سیاسی تاجیک ابراز امیدواری کرد با سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان مرحله سردی روابط 2 کشور به خاتمه خواهد رسید.

ظرفیت های ایران و تاجیکستان برای همگرایی؛ ریشه های مشترک بسترساز همکاری

طلب شاه سلام روزنامه نگار و کارشناس سیاسی تاجیک در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه قرار داد، به نتایج احتمالی سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان اشاره نمود.

در این یادداشت آمده است: اقداماتی که طی ماه های اخیر در روابط میان تاجیکستان و ایران صورت گرفته نشان می دهد دولت های دو کشور تصمیم به تغییر مثبت روابط دریافتد.

علاوه بر انتصاب معاونین وزرای امور خارجه تاجیکستان و ایران برای پست سفارت در دو کشور، سفر اخیر سراج الدین مهرالدین به تهران و تصمیم رئیس جمهور ایران برای حضور در اجلاس تعامل و اعتمادسازی آسیا در دوشنبه دلیل روشن تمایل متقابل دوشنبه و تهران برای بهبود و گسترش روابط می باشد.

اگر به تاریخ روابط ایران و تاجیکستان نظر کنیم خواهیم دید که ایران در زمره معدود کشورهایی است که در تقویت استقلال تاجیکستان سهم گرفته است.

جدا از اینکه ایران به عنوان یک کشور همزبان و هم دین، استقلال تاجیکستان را در نخستین روزهای اعلام آن به رسمیت شناخت، در تقویت استقلال این کشور نیز تاثیری بسزایی داشته است.

به عنوان نمونه می توان گفت در استراتژی توسعه ملی تاجیکستان موضوعاتی نظیر تامین استقلال انرژی، رهایی از بن بست ارتباطاتی و امنیت غذایی از مهم ترین اهداف اعلام شده است.

جمهوری اسلامی ایران با ساخت نیروگاه برق آبی سنگتوده 1 در اجرایی شدن بخش مهمی از این استراتژی نقش ایفا کرد.

احداث تونل استقلال با یاری و همکاری های مالی و مهندسی ایران زمینه ارتباط شمال و جنوب تاجیکستان را طی 4 فصل سال فراهم کرد که گامی مهم در رهایی کشور از بن بست ارتباطی بود.

رضا اردکانیان وزیر نیرو و رئیس بخش ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های مالی 2 کشور طی دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه تاجیکستان ضمن یادآوری حضور شرکت های ایرانی در ساخت سد و نیروگاه در تاجیکستان، بر امکان توسعه این نوع همکاری ها و آمادگی ایران برای در اختیار تاجیکستان قرار دادن راه ترانزیت انرژی اشاره نمود.

این نکته نیز دلیل دیگری بر آمادگی دولت روحانی جهت سهم دریافت در تامین استقلال و گسترش نفوذ انرژی تاجیکستان می باشد.

این رویکرد را در بحث دسترسی تاجیکستان به آب های آزاد و بهره برداری از امکانات بنادر دریایی ایران و از جمله چابهار می توان مشاهده کرد که با استراتژی ملی تاجیکستان در بخش های انرژی و ارتباطی همخوانی دارد.

همزبانی تاجیک ها و ایرانی ها را هیچ گاه و در هیچ شرایطی کسی تکذیب ننموده و نخواهد نمود. با این حال تاجیکستان طی دو سال اخیر نسبت به توسعه گردشگری توجه بالایی نشان می دهد و از سوی دیگر هم مردم ایران گردشگری را بسیار دوست دارند.

عادی سازی روابط در این زمینه منافع مالی و اجتماعی هر دو کشور را تامین نموده و از این طریق در قرابت دو ملت برادر نقش خواهد داشت.

مسافرت ایرانی ها به تاجیکستان با توجه به پائین بودن قیمت کالا و خدمات در این کشور هزینه کمتری دارد و همچنین گردشگران ایرانی نیازمند خدمات شرکت های گردشگری و مترجم نخواهند بود.

از طرف دیگر سفر ایرانی ها به تاجیکستان به عملیاتی شدن برنامه تاجیکستان در زمینه توسعه گردشگری مساعدت خواهد نمود از این رو اگر تسهیلاتی در صدور ویزا برای اتباع تاجیک و ایرانی در نظر گرفته گردد گام مثبت دیگری خواهد بود.

ایران و تاجیکستان دو کشور فارسی زبان در دنیا هستند.

از آنجا که تاجیکستان سیاست خارجی درهای باز را برگزیده و با اکثریت کشورهای همکار ایران روابط حسنه دارد، می تواند در معرفی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای و دارای ظرفیت های بالای مالی، ارتباطی، علمی، گردشگری و پزشکی سهم بگیرد.

همچنین تاجیکستان می تواند در مسئله ورود ایران به بعضی از سازمان های منطقه ای که بیشتر اعضای آنها را کشورهای شوروی پیشین تشکیل می دهند، نقش ایفا نماید.

با توجه به موارد فوق و همچنین ظرفیت ها و توانمندی های فراوان مالی و فرهنگی 2 کشور، امید است سفر حسن روحانی به تاجیکستان مرحله ای جدید در روابط میان دوشنبه و تهران را رقم بزند.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 233

به "ظرفیت های ایران و تاجیکستان برای همگرایی؛ ریشه های مشترک بسترساز همکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های ایران و تاجیکستان برای همگرایی؛ ریشه های مشترک بسترساز همکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید