فعالیت معادن به اصلاح آیین&zwnjنامه اجرایی قانون معادن نیاز دارد

به گزارش لیسو، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: از ظرفیت اتاق ایران برای ارائه مشاوره های لازم به منظور اصلاح آیین نامه اجرایی قانون معادن استفاده خواهد شد.

فعالیت معادن به اصلاح آیین&zwnjنامه اجرایی قانون معادن نیاز دارد

شهلا عموری در کارگروه شورای گفت وگوی استان خوزستان با بیان اینکه اصلاح این آیین نامه می تواند بخش قابل توجهی از فعالیت های معدنی کشور را از بن بست خارج کند افزود: تلاش می شود با مکاتبات و مذاکراتی که از طریق اتاق بازرگانی با وزیر صمت صورت می گیرد، فرایند اصلاح آیین نامه اجرایی قانون معادن با جدیت دنبال و پیگیری شود.

او همچنین به موضوع کمبود فارغ التحصیلان رشته استخراج در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ضروری است تا سیستم آموزش عالی در استان این موضوع را متناسب با ظرفیت های معدنی استان مورد پیگیری قرار دهد.

ضرورت اصلاح آیین نامه

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان نیز در این نشست با اشاره به نواقص موجود در قانون معادن گفت: معادن در چهار درجه تقسیم بندی می شوند که به جز معادن درجه چهار، مسئولان فنی آنها باید دارای پروانه اشتغال (صادره شده از سوی وزیر صمت) باشند.

عبدالرضا حرمتی با بیان اینکه صدور پروانه های اکتشاف و بهره برداری ویژه معادن مستلزم انعقاد قرارداد استخدامی با مسئولین فنی است افزود: به کارگیری متصدیان این شغل با مشکلاتی همراه است که ناشی از معایب قانون معادن است.

او تعداد معادن خوزستان را 250 معدن عنوان کرد و گفت: 70 درصد این معادن در حوزه شن و ماسه و یا سنگ لاشه هستند که در طبقه بندی اجرا شده از درجه سه برخوردار هستند.

حرمتی تعداد معادن فاقد مسئول فنی خوزستان را 170 مورد گفت و افزود: سازمان نظام مهندسی معدن باید افراد واجد شرایط این جایگاه شغلی را به بهره برداران معدنی معرفی کند اما در حال حاضر استان خوزستان با کمبود شدید مسئول فنی دارای پروانه اشتغال روبرو است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان با تأکید بر اینکه این افراد باید دارای پروانه اشتغال و فارغ التحصیل رشته استخراج باشد، گفت: از بین 830 عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان خوزستان تعداد 87 نفر دارای مدرک تحصیلی مرتبط هستند و از این تعداد در حال حاضر فقط 18 نفر پیروز به اخذ پروانه اشتغال شده اند که این افراد نیز هیچ کدام به واسطه شغل فعلی خود تمایل به تصدی شغل مسئول فنی در معادن استان را ندارند.

حرمتی اخذ پروانه اشتغال ویژه مسئولین فنی را همراه با دشواری های بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: فرد علاوه بر اینکه می بایست فارغ التحصیل رشته استخراج باشد حتماً باید دارای چهار سال سابقه کار مرتبط نیز باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان یادآور شد: به دلیل نبود دانشکده مربوط با حوزه معدن، استان خوزستان با کمبود فارغ التحصیلان این رشته روبه رو است.

اجبار به کارگیری از مسئول فنی برای بهره وری یا رفع تکلیف

مسئول فنی بالاترین مقام مسئول در امور فنی معدن است که مسئولیت های کلی وی شامل بهره برداری بهینه از ذخایر معدنی و جلوگیری از اتلاف ذخایر، تعهدات دارنده پروانه عملیات در مورد حسن اجرای قانون معادن و آیین نامه اجرایی آن در امور فنی، رعایت اصول و مقررات فنی و مهندسی و استانداردهای متداول، برقراری شرایط ایمن در محل کار و رعایت مقررات ایمنی، حفظ بهداشت محیط کار و کارکنان، رعایت موازین و مقررات حفاظت محیط زیست، استفاده مطلوب از منابع مالی، تجهیزات و ماشین آلات، نیروی انسانی و مواد اولیه در امور فنی، تلاش برای رشد ارزش اضافه کرده و مطلوبیت استفاده از مواد معدنی همچنین رشد فناوری و به کارگیری فنون و روش های نوین است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1328

به "فعالیت معادن به اصلاح آیین&zwnjنامه اجرایی قانون معادن نیاز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت معادن به اصلاح آیین&zwnjنامه اجرایی قانون معادن نیاز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید