مشاغل آینده با هوش مصنوعی از بین نمی فرایند

به گزارش لیسو، هوش مصنوعی افق تازه ای از کار کردن را پیش چشم ما قرار داده است. مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی نموده تا سال 2025، 53 درصد وظایف کاری در بین مشاغل موجود، به وسیله ماشین ها انجام خواهد شد. تا سال 2030 هم تکنولوژی جای بیش از 800 میلیون شغل را خواهد گرفت.

مشاغل آینده با هوش مصنوعی از بین نمی فرایند

جهانی اقتصاد در ادامه نوشت: این منظره، چندان هم وحشتناک به نظر نمی رسد. انتظار می رود در دهه آینده، تکنولوژی به جای اینکه نقش ها را حذف کند، فرصتی برای ایجاد آن دسته از مشاغل که از نظر اجتماعی-اقتصادی جامع تر هستند، ایجاد کند.

در قرن گذشته، پیروزیت یک فرد در زندگی، تا حد زیادی به موقعیت اجتماعی-اقتصادی او در تولدش وابسته بوده است. تحقیقات نشان می دهند بچه هایی که در خانواده های طبقه میانه به بالا به جهان می آیند، دسترسی بیشتری به فرصت های شغلی بهتر و پیروز تر دارند، چون می توانند در مدارس و دانشگاه های بهتری تحصیل نمایند و از حمایت اقتصادی بیشتری برخوردارند. اما معیار پیروزیت کاری در آینده، مهارت است که فرصتی برای دسترسی به یک سیستم عادلانه تر را فراهم می نماید. اگر هوش مصنوعی به منبع بزرگی از تخصص تبدیل گردد (یعنی تشخیص بیماری ها، تحقیق بازار، تجزیه و تحلیل و...)، افراد برای سازگار کردن خود، باید مجموعه مهارت هایشان را تغییر دهند تا بتوانند استخدام شوند.

در نتیجه این تغییرات، همه باید مهارت های خود را ارتقا دهند. یعنی فرمولی که همه باید اول تحصیلات خود را تمام نمایند و بعد وارد بازار کار شوند، تغییر می نماید و به یادگیری مداوم در طول عمر تبدیل می گردد.

همان طور که مدیر عامل شرکت آپ ورک (Upwork)، یکی از پلت فرم های مطرح جهان که به سرعت در حال رشد است، دو سال پیش گفته بود: چیزی که برای من مهم است، این نیست که کسی مدرک مهندسی کامپیوتر داشته باشد، بلکه مهم این است که افراد بتوانند به خوبی فکر و کدنویسی نمایند. مدیرعامل جی پی مورگان هم اظهارنظر مشابهی داشته و گفته: واقعیت این است که جهانی نو کار یعنی داشتن مهارت ها، نه لزوما مدرک دانشگاهی. البته که مدرک تحصیلی همچنان ارزشمند خواهد بود. اما از آنجا که داشتن مهارت مهم تر است، جهت هایی که از چهار سال درس خواندن در دانشگاه نمی گذرد هم در مناسب بودن برای یک شغل، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، جهانی کار را متحول خواهد نمود. در واقع، تعریف ما از کار کاملا عوض خواهد شد. نحوه واکنش دولت ها و کارفرما ها به این تغییرات، تاثیر بسزایی در حصول نتیجه مثبت برای افراد خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1723

به "مشاغل آینده با هوش مصنوعی از بین نمی فرایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاغل آینده با هوش مصنوعی از بین نمی فرایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید