معرفی شربت ضد سرفه و چگونگی مصرف آن

به گزارش لیسو، سرفه های مداوم می تواند به علت های مختلفی مثل سرماخوردگی و یا حساسیت ایجاد شود. برای بهبود سرفه های ناشی از سرماخوردگی می توان از انواع شربت ضد سرفه مثل شربت گایافنزین، شربت پکتورامین و شربت اکسپکتورانت استفاده کرد. این داروها هر کدام می توانند عوارض خاصی مثل خواب آلودگی و سرگیجه به دنبال داشته باشند.

معرفی شربت ضد سرفه و چگونگی مصرف آن

خبرنگاران | سرویس سلامت - سرماخوردگی در طول سال و به خصوص در فصول سرد سال امری اجتناب ناپذیر است. این عارضه ممکن است چند روز شما را درگیر علائمی همچون آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب کند. در این شرایط برای رهایی از این مسائل قطعا ترغیب می شوید که از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید. جالب است بدانید داروهای سرماخوردگی برخلاف اسمشان به تنهایی برای رفع سرماخوردگی ساخته نشده اند و در خیلی موارد تنها علائم را بهبود می بخشند. علت ابتلا به سرفه های پشت سر هم را نمی توان تنها به سرماخوردگی نسبت داد. برخی از حساسیت ها هم باعث بروز سرفه می شوند. حال علت هر چه که باشد می توان با استفاده از دارو آن را بهبود داد. البته توجه داشته باشید که بیماری هایی مثل عفونت های تنفسی، تومورهای قفسه سینه و ریه و... ممکن است تنها با سرفه خود را نشان دهند و بنابراین رفع علائم آن ها با استفاده از این دارو تنها باعث پیشرفت بیماری و از دست دادن زمان می گردد.

اگر سرفه های مداوم شما را کلافه کرده است بد نیست این مقاله را دنبال کنید تا داروهای ضد سرفه آشنا شوید. در ادامه به معرفی برخی از انواع شربت ضد سرفه و چگونگی مصرف آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی برخی از انواع شربت ضد سرفه

1. شربت گایافنزین

شربت گایافنزین (Guaifenesin) از داروهای خلط آور و ضد سرفه است که با افزایش جریان ترشحات مجاری تنفسی خروج خلط را آسان کرده و به تنفس آسان در زمان سرماخوردگی کمک کرده می کند. اگر چه بهتر است میزان دقیق مصرف این دارو توسط پزشک تعیین گردد ولی به طور معمول میزان مصرف در بزرگسالان و بچه ها 12 ساله و بزرگتر به مقدار 200 الی 400 میلی گرم در هر چهار ساعت می باشد. توجه داشته باشید در صورتیکه بیمار مبتلا به بالا، ضربان قلب سریع یا دیگر مسائل شدید قلبی مانند بیماری های قلبی عروقی و خونی باشد باید قبل از مصرف با پزشک مشورت گردد.

عوارض: ، ، ، ، تهوع یا استفراغ، بثورات پوستی، عصبانیت، اختلال خواب، ضعف، و از عوارض این دارو می باشد.

درصورتیکه قصد دارید از این دارو به عنوان شربت ضد سرفه استفاده کنید، بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید:

2 . شربت پکتورامین

شربت پکتورامین (Pectoramin) از داروهای ضد سرفه است که برای رفع علائم سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو تاثیری در سرعت بهبودی بیماری نداشته و تنها می توان برای بهبود علائم روی آن حساب کرد. اگرچه بهتر است دوز مصرفی به صورت دقیق توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول در بزرگسالان میزان 5 تا 10 میلی گرم از دارو هر شش ساعت یک بار مصرف می گردد. مقدار مصرف در بچه ها متفاوت بوده و با توجه به سن آن ها توسط پزشک تعیین می گردد. توجه کنید که این دارو در مبتلایان به ضعف شدید تنفسی نباید مصرف گردد.

عوارض: خواب آلودگی و سرگیجه از عوارض این دارو می باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: شربت پکتورامین چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟

3. شربت دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) یک آنتی هیستامین است که به عنوان شربت ضد سرفه، برای درمان یا پیشگیری مواردی نظیر علائم ناشی از حساسیت و سرماخوردگی مثل آبریزش بینی ، سرفه ، خارش و قرمزی چشم و خارش بدن تجویز می گردد. میزان مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول هر 4 الی 6 ساعت یک بار 6 الی 25 میلیگرم از این دارو در بچه ها با سنین بین 2 تا 6 سال استفاده می گردد. این دارو در بچه ها نباید به طور خودسرانه مصرف گردد، چرا که ممکن است عوارض جدی و خطرناکی به دنبال داشته باشد.

عوارض: خواب آلودگی، گیجی، سردرد، خشکی دهان، تاری دید، دوربینی و ناراحتی های دستگاه گوارشی از عوارض این دارو می باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: شربت دیفن هیدرامین چیست و چه عوارضی دارد؟

4. شربت اکسپکتورانت

شربت اکسپکتورانت (Expectorant) نوعی شربت سرماخوردگی و داروی ضد سرفه است که برای درمان سرفه های ناشی از سرماخوردگی و حساسیت یا عفونت های تنفسی توسط پزشک تجویز می گردد. این دارو برای کاهش غلظت و چسبندگی خلط و تسهیل خروج آن از ریه ها، کاهش موکوس ریوی و تبدیل سرفه های خشک به سرفه ترشحی و خلط آور استفاده می گردد. اگرچه میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول در بزرگسالان 5 تا 10 میلی گرم (5 تا 10 سی سی) از راه خوراکی، هر 6 ساعت تجویز می گردد. از آنجاییکه این دارو باعث خواب آلودگی نیز می گردد مصرف آن هنگام کار با وسایل خطرناک و رانندگی ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

عوارض: در صورت مصرف صحیح و به اندازه عارضه جانبی خاصی ندارد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: موارد مصرف شربت اکسپکتورانت و عوارض آن

5. شربت برم هگزین

شربت برم هگزین (Bromhexine) دارویی است که برای رفع خلط سینه و همچنین درمان سرفه در برای بچه ها بزرگ تر از دو سال و افراد بالغ تجویز می گردد. این دارو تولید خلط در مجاری تنفسی را افزایش داده و خلط را رقیق تر می کند. اگرچه بهتر است دوز مصرفی به صورت دقیق توسط پزشک تعیین گردد، اما به طور معمول در افراد بالغ و یا بچه ها 10 سال یا بزرگتر مقدار 5-20 میلی لیتر شربت سرفه به صورت سه بار در روز (شربت 4 میلی گرم) و یا 2.5-10 میلی لیتر شربت سرفه به صورت سه بار در روز (شربت 8 میلی گرم) مصرف می گردد. توصیه می گردد بیماران مبتلا به و درهای شکمی از مصرف این دارو خودداری کنند.

عوارض: تغییرات گوارشی مثل اسهال، مسائل تنفسی، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، تب، اختلالات پوستی، حساسیت، سرگیجه و عرق کردن از عوارض این دارو می باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: شربت برم هگزین چیست و چه عوارضی دارد؟

درمان سرفه با روش های خانگی

اگر برای رفع سرفه هایی که گریبانگیرتان شده اند علاقه ای ندارید از داروهای شیمیایی استفاده کنید ما به شما مصرف داروهای گیاهی و استفاده از روش های آسان خانگی را پیشنهاد می کنیم. مصرف برخی از خوراکی های قابل دسترس مثل ترکیب عسل و لیمو و آویشن می تواند تا حد زیادی به سرعت بهبودی این بیماری کمک کند. همچنین می توانید از روغن های گیاهی مانند روغن درخت چای یا اکالیپتوس برای ماساژ سینه خود استفاده کرده و سرفه های خلط دار را تسکین دهید. در لینک های زیر با دیگر روش های خانگی درمان سرفه آشنا می شوید.

بیشتر بدانید:

  • 17 روش خانگی برای درمان سرفه
  • معرفی چند داروی ضد سرفه قوی + درمان گیاهی و خانگی
  • درمان سرفه با بهترین راهکارهای گیاهی و خانگی

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف هرکدام این داروها را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1411

به "معرفی شربت ضد سرفه و چگونگی مصرف آن" امتیاز دهید

2 کاربر به "معرفی شربت ضد سرفه و چگونگی مصرف آن" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شربت ضد سرفه و چگونگی مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید