مناقشات دریایی، محور دیدار شی جینپینگ با رهبران ویتنام و فیلیپین

به گزارش لیسو، رئیس جمهور چین در دیدارهایی جداگانه با رهبران فیلیپین و ویتنام تاکید نمود، مناقشات بر سر دریای چین جنوبی باید به صورت چند جانبه میان کشورهای منطقه حل و فصل گردد.

مناقشات دریایی، محور دیدار شی جینپینگ با رهبران ویتنام و فیلیپین

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز این اظهارات موضع پکن درباره مداخله سایر کشورها یا سازمان های بین المللی را در مناقشه منطقه ای دریای چین جنوبی نشان می دهد؛ دریایی که علاوه بر چین، فیلیپین و ویتنام؛ مالزی، برونئی و تایوان نیز از دیگر مدعیان آن هستند. کارشناسان می گویند چین ترجیح می دهد که از تاکتیک ایجاد انشقاق در میان شرکای خود در دریای چین جنوبی استفاده کند و اجازه ندهد تا رقبایش متهد شوند.

پکن همچنین مکررا آمریکا را به دامن زدن به مناقشات در دریای چین جنوبی متهم می نماید و علاوه بر آن با حکم دادگاه بین المللی در ماه ژوئیه مبنی بر رد ادعای چین برای داشتن حق استفاده مالی از سراسر این آبهای ارزشمند، مخالفت می نماید.

شی جیپینگ، رئیس جمهور چین در دیدار با روریگو دوترته در پرو گفت که طرفین باید به صورت فعالانه به همکاری های آبی در دریای چین جنوبی بپردازند و ارتباطات مثبتی را در این آبها ترویج نمایند چرا که این مسئله فرصتی را برای همکاری های محبت آمیز دو جانبه ایجاد خواهد نمود. چنین بیانیه ای نیز از سوی دوترته تکرار شد.

رئیس جمهور فیلیپین از زمان روی کار آمدنش در ما ژوئن در تغییری پیش بینی ناپذیر به سرعت روابط تیره و تار پیشین میان مانیل و پکن را بهبود بخشید.

دوترته در این دیدار گفته است که فیلیپین تمایل دارد تا این اختلاف دریایی را به وسیله گفت وگوهای دو جانبه و رایزنی حل و فصل کند.

رئیس جمهور چین علاوه بر این همزمان با حضور خود در نشست سران آسیا پاسفیک در پرو درباره مناقشه دریای چین جنوبی با ترن دای کوانگ، رئیس جمهور ویتنام دیدار و گفت وگو کرد.

شی جیپینگ در این دیدار تاکید نمود که دو کشور باید مناقشه خود را به وسیله رایزنی ها و گفت وگوهای دو جانبه حل نمایند و به راهی برای کنار گذاشتن اختلافات و مشارکت در توسعه مشترک گام بردارند.

طی روزهای گذشته یک اندیشکده آمریکایی گزارش داده است که ویتنام در مقابل فعالیت های چین برای ساخت تاسیسات نظامی در جزایر مصنوعی در آبهای چین جنوبی، در حال ساخت یک باند فرودگاه در جزیره مورد ادعای خود در این آبهاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 462

به "مناقشات دریایی، محور دیدار شی جینپینگ با رهبران ویتنام و فیلیپین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناقشات دریایی، محور دیدار شی جینپینگ با رهبران ویتنام و فیلیپین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید