مواد غذایی مضر برای بدن

به گزارش لیسو، محققان آمریکایی در یافته اند که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر ناراحتی های قلبی را در بیماران قلبی افزایش دهد. در این مطلب به چند نوع از این مواد غذایی اشاره می کنیم که باید در خصوص مصرف آن دقت کنید!

مواد غذایی مضر برای بدن

مواد غذایی مضر برای بدن

نویسنده:محمود حیدری

محققان آمریکایی در یافته اند که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر ناراحتی های قلبی را در بیماران قلبی افزایش دهد. در این مطلب به چند نوع از این مواد غذایی اشاره می کنیم که باید در خصوص مصرف آن دقت کنید!

گریپ فروت

این میوه ماده یی به نام نارینجنیندارد که اندازه قند خون را متعادل می نماید و با تحریک کبد در سوخت چربی اضافه مانع بروز سندروم سوخت و ساز (که زمینه ساز بیماری دیابت است)می گردد، اما همین میوه می تواند اندازه هورمون استروژن در بدن را افزایش دهد. زنان مسن تری که روزی یک چهارم گریپ فروت را مصرف می نمایند سی درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. این میوه منبع عالی ویتامین C فیبر و فیتونیوترینت ها است و مصرف روزی نصف از آن یا 250 میلی لیتر آب میوه ی آن کافی است. به یاد داشته باشید مصرف بیش از یک لیتر آب گریپ فروت یا دو عدد در روز به بدن ضرر می رساند و باید از آن پرهیز گردد.

سویا

از این دانه در تهیه ی سس و شیر سویا استفاده می گردد. سویا نسبت به گوشت، حاوی چربی اشباع شده کمتری است و مقادیر فراوانی اسید چرب امگا 3(که برای سلامتی قلب مفید است)دارد. دانه ی سویای تصفیه نشده هم حاوی تمامی هفت اسید آمینه ی اساسی لازم برای حفظ و بازسازی تمامی بافت های بدن از عضلات تا مو است. از طرف دیگر سویا حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی است که مانع هضم پروتئین و جذب مواد معدنی می گردد و هم روی سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد.

سویا خطر بروز سرطان سینه را کاهش می دهد، اما تحقیقات نشان داده است مصرف مکمل های سویا می تواند برای افرادی که از این بیماری جان سالم به در بردند، کمی خطرناک باشد. مکمل های سویا حاوی میزان بالای ایزوفلاوانزشبیه به استروژن هستند که سلول های تومور را به تقسیم و تکثیر تشویق می نمایند. کارشناسان، مصرف روزی یک وعده فرآورده ی تصفیه نشده ی سویا را توصیه می نمایند.

ماهی چرب

ماهی های ساردین، آزاد و ماکرو سرشار از امگا 3 هستند که مانع بیماری قلبی می گردد و سلامت مغز را هم تقویت می نماید. ماهی های چرب یکی از مواد غذایی نادر، حاوی ویتامین D و A هستند که معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن فراوری می گردد. ویتامین D سراتونین را (نوعی هورمون که روی روحیه ی فرد تأثیر مثبتی می گذارد) تقویت می نماید، اما سموم موجود در دریاها که در بافت های چربی تجمع پیدا می نمایند، با محدود کردن توانایی فراوری انسولین در بدن، خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می دهند. بنابراین مصرف ماهی های چرب هفته یی 140 گرم به افراد عادی توصیه شده و زنان در سن باروری و بچه ها نباید هفته یی بیش از دو وعده ماهی چرب بخورند.

زردچوبه

کورکومینموجود در این ادویه علاوه بر تسکین علایم سندروم تحریک پذیر روده (IBS)نقش محافظت از کبد، یاری به هضم چربی و خاصیت ضد توموری هم دارد. تحقیقات نشان می دهد مصرف دو وعده ی غذایی حاوی زردچوبه، در پیشگیری از بیماری آلزایمر مؤثر است. گرچه مصرف متعادلی از این ادویه برای بدن مفید است، اما مصرف روزی بیش از صد میلی گرم می تواند منجر به زخم معده گردد.

از آن جایی که زردچوبه باعث رقیق شدن خون می گردد، در صورتی که خون ریزی دارید، قرار است عمل شوید یا داروی رقیق نماینده خون مصرف می کنید از مصرف زیاد آن بپرهیزید. مصرف زیاد زردچوبه، اندازه قند خون را کاهش می دهد. باید مصرف زردچوبه را به هفته یی یک قاشق مربا خوری محدود کنید.

فلفل

کپسیسینموجود در فلفل، درد را تسکین می دهد، گردش خون را بهبود می بخشد، با تومورهای سرطانی مقابله می نماید و باعث کاهش وزن در افراد چاق می گردد، اما محققان دانشگاهی معتقدند، مصرف روزی یک دانه فلفل تند خطر سرطان معده را پانزده درصد افزایش می دهد و سندروم تحریک پذیر روده را هم تشدید می نماید. فلفل با کاهش حفاظ های معده باعث زخم سوء هاضمه یا سوزش سر دل می گردد. برای به دست آوردن حداکثر فایده، هفته یی سه عدد فلفل همراه با رژیم غذایی متعادل بخورید.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 116.

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1768

به "مواد غذایی مضر برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مضر برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید