نارضایتی کاربران از افت کیفیت و سرعت اینترنت

به گزارش لیسو، به گزارش خبرنگار مهر، شرایط سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت طی یک ماه گذشته با مسائل بسیاری همراه بوده است و به دلیل افزایش دو برابری مصرف نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا و ناچاری کاربران به خانه نشینی، شاهد اختلال در کیفیت این سرویس هستیم.

نارضایتی کاربران از افت کیفیت و سرعت اینترنت

وزارت ارتباطات از افزایش مصرف 100 درصد اینترنت خانگی و 40 درصدی حجم اینترنت موبایل طی دو هفته انتهای سال و با توجه به افزایش مصرف، به دلیل دورکاری و خانه نشینی مردم در بحران کرونا اطلاع داده است.

با این وجود به رغم اعلام افزایش ظرفیت شبکه از سوی وزارت ارتباطات، طی چند روز گذشته، شرایط دسترسی به اینترنت مورد رضایت بسیاری از کاربران نیست و با شرایط مطلوب فاصله دارد.

وعده ارائه اینترنت خوب محقق نشد

26 اسفندماه 98 وزیر ارتباطات از آماده سازی شبکه ارتباطی برای ایام نوروز 99 با پیش بینی افزایش مصرف در این ایام اطلاع داد و خاطرنشان کرد که 1400 گیگابیت به ظرفیت هسته شبکه IP زیرساخت اضافه نموده شده است.

وی گفت: پهنای باند ارتباطات بین الملل در 2 هفته منتهی به انتها اسفندماه 20 درصد و پهنای باند ارتباطات داخلی 60 درصد رشد داشته است.

در همین حال حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در تبادل نظر با خبرنگار مهر، اعلام نموده بود که تمامی کوششمان این است که کیفیت اینترنت و ارتباطات را برای ایام عید نوروز بهبود دهیم. در ایام تعطیلات نوروز از شبکه ارتباطی کشور مراقبت نموده و هر منطقه ای که با مشکل و تراکم شبکه روبرو شد، مشکل را به سرعت رفع کنیم.

وی اضافه نمود: افت کیفی اینترنت توسط اپراتورها عمدی نیست و هیچ اپراتوری کیفیت سرویس خود را کاهش نداده است. تمامی اپراتورها کوشششان این است که بهترین کیفیت را در اختیار کاربرانشان قرار دهند و در حال مدیریت شرایط هستند.

فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه رگولاتوری به صورت مرتب در حال آنالیز کیفیت ارائه خدمات است، گفته بود: کیفیت اینترنت در شرایط فعلی به دلیل مصرف بیش از حد کاربران تغییر نموده است و به رغم همه کوشش ها و افزایش ظرفیت اجرا شده، اما همچنان کیفیت اینترنت به قبل از شرایط کرونایی نرسیده است.

تست سرعت اینترنت، کاهش کیفیت را نشان می دهد

با این وجود اما طی 5 روز نخست تعطیلات عید 99 کاربران اینترنت ثابت و موبایل از دریافت سرویس رضایت ندارند و تست های اجرا شده در سامانه نت سنج پلاس وزارت ارتباطات و سامانه اسپیدتست اکلا توسط بعضی کاربران نشان می دهد که کیفیت سرویس با آنچه که انتظار می رفت، متفاوت است.

شرایط سرعت اینترنت اپراتورهای ثابت نشان می دهد که سرویسی که اپراتورها ارائه می دهند با آنچه که در قراردادشان با کاربران وجود دارد، از نظر کیفی فاصله دارد.

برای مثال اپراتور اینترنت ثابت که اینترنت با سرعت 4 مگابیت را باید تضمین کند، اینترنتی زیر یک مگابیت به کاربرانش ارائه می دهد و یا کاربری که تا پیش از این اینترنت با سرعت 8 مگابیت دریافت می کرد، به سرعتی کمتر از 4 مگابیت دسترسی دارد.

این مشکل در سرعت اینترنت اپراتورهای موبایل نیز دیده می گردد و کاربران با افت کیفیت سرویس روبرو هستند و حتی سرعت آپلود بسیار پایین است.

زیرساخت: شبکه به اشباع ظرفیت نرسیده است

در این راستا سجاد بنابی نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در تبادل نظر با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش ظرفیت شبکه گفت: گزارش شبکه نشان می دهد که با وجود افزایش ظرفیت، مصرف به نقطه اشباع نرسیده است تا مسئله ای ایجاد گردد.

وی گفت: در ابتدای شیوع کرونا و آغاز خانه نشینی کاربران، با توجه به افزایش مصرف و ارائه بسته 100 گیگابایتی از سوی اپراتورها، با مشکل کمبود ظرفیت و اشباع اپراتورها روبرو شدیم. اما پس از آن با افزایش طرفیتی که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها صورت گرفت، این اشکال رفع شد و هم اکنون هیچ جای شبکه به ظرفیت اشباع نرسیده است.

بنابی در خصوص دلیل افت کیفیت اینترنت تاکید نمود: کیفیت از نظر ما پایین نیامده و مسئله ای در شبکه ارتباطی دیده نمی گردد. آنالیز نشان می دهد که در حال حاضر سرعت شبکه خوب است و با توجه به افزایش ظرفیت، مسئله ای از بابت زیرساخت ارتباطی وجود ندارد. اما اینکه گفته می گردد کاربر با مشکل کیفیت روبرو است، باید در دریافت سرویس از نظر سرعت دانلود و آپلود اپراتورها مورد آنالیز قرار گیرد.

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: اصولاً رشد ظرفیت شبکه پیوسته است و این طور نیست که افزایش ظرفیت، تنها یک بار اتفاق بیافتد؛ ما هر روز در حال افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی با توجه به احتیاج لایه های مختلف شبکه هستیم و این اقدام سال ها است که اتفاق می افتد. اما اینکه بگوییم هم اکنون ایرادی وجود دارد، نه ایرادی نمی بینیم.

وی گفت: ظرف دو روز گذشته نیز اشکالی در شبکه مشاهده نشده است.

بنابی در خصوص اینکه آیا اپراتورها عمداً کیفیت شبکه را کاهش داده اند، گفت: اپراتور قطعاً این کار را نمی نماید چرا که کاهش عمدی کیفیت باعث ضرر اپراتور شده و کاربر می تواند به اپراتور دیگری مهاجرت کند. ضمن اینکه اپراتور بر مبنای پهنای باند به شرکت زیرساخت هزینه پرداخت می نماید و البته هزینه 100 گیگ اینترنت رایگان نیز از سوی شرکت زیرساخت از اپراتورها دریافت نشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 867

به "نارضایتی کاربران از افت کیفیت و سرعت اینترنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارضایتی کاربران از افت کیفیت و سرعت اینترنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید