هشدار وزرای دفاع پیشین امریکا درباره ترامپ

به گزارش لیسو، خبرنگاران : حساسیت ها و نگرانی در داخل امریکا نسبت به فرایند تحولات هفته های به جامانده از عمر ریاست جمهوری دونالد ترامپ بالا گرفته است.

هشدار وزرای دفاع پیشین امریکا درباره ترامپ

به گزارش خبرنگاران، ده وزیر دفاع سابق ایالات متحده با ارسال یادداشتی برای واشنگتن پست نسبت به دخالت ارتش و نیروهای نظامی امریکا در مشاجرات انتخاباتی هشدار دادند. آن ها ضمن غیرقانونی خواندن این مسئله، آن را برای دموکراسی خطرناک دانستند.

در شرایطی که دونالد ترامپ در روزهای سرانجامی دوره ریاست جمهوری اش بر شدت رفتارهای نامتعارف و پیش بینی ناپذیرش افزوده و تحرکات در منطقه خلیج فارس به صورت غیرمعمول و تحریک آمیزی افزایش یافته است، انتشار این بیانیه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و حاکی از بالا دریافت حساسیت ها و نگرانی در داخل امریکا نسبت به فرایند تحولات هفته های آینده است.

سوگند وفاداری به ملت

اشتون کارتر، دیک چنی، ویلیام کوهن، مارک اسپر، رابرت گیتس، چاک هیگل، جیمز متیس، لئون پانتا، ویلیام پری و دونالد رامسفلد نویسندگان این یادداشت که همگی سابقه فرماندهی بر پنتاگون را در کارنامه خود دارند، در ابتدا تاکید دارند که به عنوان وزاری دفاع پیشین، دیدگاه مشترکی در خصوص تعهدات رسمی نیروهای مسلح ایالات متحده و وزارت دفاع دارند. از این 10 نفر سه تن در دوره ترامپ مسئولیت پنتاگون را داشته اند با عین حال آنها نیز پای این نامه هشدار آمیز را امضا نموده اند. در متن نامه آمده است:هر یک از ما سوگند یاد نموده ایم که از قانون اساسی در برابر همه دشمنان داخلی و خارجی حمایت و دفاع کنیم. ما هرگز نسبت به یک شخص و یا حزب سوگند وفاداری یاد ننموده ایم.

خدشه ناپذیری انتقال قدرت مسالمت آمیز

به نوشته آن ها انتخابات آمریکا و انتقال قدرت مسالمت آمیز از ویژگی های شاخص دموکراسی ماست. به جز یک مورد استثنایی که بیش از هر جنگی باعث قربانی شدن آمریکایی ها شد، ایالات متحده از سال 1789 سابقه خدشه ناپذیری در چنین انتقال هایی داشته است؛ از جمله در دوره درگیری های حزبی، جنگ ها ، اپیدمی ها و رکود مالی. سال جاری نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد.

زمان چالش در نتایج گذشته

انتخابات ما اتفاق افتاده است فرایند رای شماری و بازشماری به سرانجام رسیده است. دادگاه ها نیز به چالش ها و شکایت ها رسیدگی نموده اند. فرمانداران ایالت ها هم نتایج را تأیید و کالج های انتخاباتی نیز رأی هر ایالت را اعلام نموده اند. زمان به چالش کشیدن نتایج انتخابات گذشته و زمان اعلام رسمی آرای الکترال همان طور که در قانون اساسی تصریح شده، فرا رسیده است.

هشدار به نظامیان و غیرنظامیان

نویسندگان یادداشت تاکید دارند هیچ نقشی برای ارتش ایالات متحده در مشخص نتیجه انتخابات ایالات متحده وجود ندارد. کوشش ها برای مشارکت نیروهای مسلح ایالات متحده در حل اختلافات انتخاباتی ما را به قلمروی خطرناک، غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی می برد. مقامات غیرنظامی و نظامی که چنین اقداماتی را راهنمایی یا اجرا می نمایند، باید در قبال عواقب سنگین اقدامات خود علیه جمهوری ما پاسخ گو باشند.

تسهیل در انتقال قدرت

به عقیده آن ها، خدشه در انتقال مسالمت آمیز قدرت می تواند ملت را در برابر اقدامات دشمنانی که می خواهند از این موقعیت بهره ببرند، آسیب پذیر کند. بدین ترتیب، به ویژه در زمانی که نیروهای ایالات متحده در سراسر جهان به طور بالفعل و بالقوه درگیر عملیات هستند، ضرورت بیشتری وجود دارد که انتقال قدرت در امور دفاعی و نظامی به طور کامل و با همکاری و شفافیت انجام گردد. کریستوفرسی میلر سرپرست وزارت دفاع، مقامات سیاسی، افسران و کارمندان دولت هر یک باید پایبند به سوگند نسبت به قانون و تسهیلگر ورود دولت جدید باشند. در ضمن آن ها باید از انجام اقدامات سیاسی که نتایج انتخابات را تضعیف و یا مانع موفقیت تیم جدید می گردد، خودداری نمایند.

ما با قاطعانه ترین لحن و بیان از آن ها می خواهیم، همان کاری را انجام دهند که بسیاری از نسل های آمریکایی پیش از آن ها انجام داده اند. این رفتار نهایی بر اساس بالاترین سنت ها، مطابق با حرفه ای بودن نیروهای مسلح ایالات متحده و در راستای تاریخچه گذار دموکراتیک در کشور عظیم ما است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1382

به "هشدار وزرای دفاع پیشین امریکا درباره ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزرای دفاع پیشین امریکا درباره ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید