پس از انقلاب چه اتفاقی افتاد؟

به گزارش لیسو، یکی از قالب های مستندسازی، آرشیوی است. شاید با شنیدن این نام با خودتان فکر کنید حتما کسی پشت سیستم می نشیند، چند تصویر آرشیوی را کنار هم قرار می دهد و با تدوین به یک مستند آرشیوی می رسد.

پس از انقلاب چه اتفاقی افتاد؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران ؛ در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و مستندسازان آرشیوی به این شکل کار نمی نمایند، بلکه مدت های زیادی را صرف تحقیق و نگارش می نمایند و بعد سراغ آرشیو می فرایند و... بنابراین باید خط بطلان بر چنین تصوراتی کشید. بر همین اساس شبکه مستند برای ایام دهه فجر مستندی به نام پس از طوفان را فراوری نموده که در قالب مستندهای آرشیوی فراوری شده است. این مستند به تهیه نمایندگی و کارگردانی مهدی نقویان فراوری شده و پخش آن از شب گذشته از دو شبکه سه و مستند آغاز شده است. با نقویان درباره جزئیات این مستند به گفت وگو نشسته ایم.

پخش تصاویر منتشرنشده از انقلاب

تهیه نماینده مستند پس از طوفان با اشاره به تصاویر آرشیوی این مجموعه می گوید: ما در این مجموعه مستند به جزئیات وقایع انقلاب پرداخته ایم و تصاویری نشان می دهیم که تا امروز به آن پرداخته نشده بود. در واقع مردم می توانند با تماشای مستند پس از طوفان بیننده تصاویری از انقلاب باشند که تا امروز ندیده اند. در واقع ما کوشش نموده ایم تا یک مستند تماشایی از انقلاب را برای مخاطبان آماده کنیم. گرچه سختی های زیادی هم برای فراوری داشتیم، اما به جان خریدیم تا یک اثر خوب و مخاطب پسند روانه آنتن کنیم. در واقع می گردد گفت یکی از ویژگی های مستند پس از طوفان بهره بردن از تصاویر آرشیوی دیده نشده است.

روایت درست از انقلاب

موضوع مستند پس از طوفان از 22 بهمن 1357 آغاز می گردد و تا دولت موقت ادامه دارد. این مجموعه مستند که پخش آن از شب گذشته آغاز شده، در 12 قسمت تهیه شده است. نقویان در پاسخ به این سوال که با توجه به این که مستندهای زیادی درباره انقلاب ساخته شده، شما از چه زاویه تازه ای به این موضوع نگاه کردید، می گوید: به نظرم تا الان آثار جامع کمتر درباره انقلاب ساخته شده و معمولا سازندگان تکه ای از تاریخ را روایت نموده اند. اما ما سعی نموده ایم در مستند پس از طوفان به جزئیات موضوعات بپردازیم تا تاریخ را درست روایت کنیم. از سوی دیگر در بخش فرم روایت هم از تکنیک هایی بهره برده ایم تا وقتی مخاطبان پای کار می نشینند نه تنها به اطلاعات شان اضافه گردد، بلکه از تماشای کار هم لذت ببرند. بنابراین به بخش تکنیک هم توجه نموده ایم.

تصاویری از زندان مخوف گوهردشت

نقویان درباره بخش های مختلف این مستند شرح می دهد: ما در این مستند تصاویری نشان می دهیم از زندان مخوفی که در گوهردشت کرج بود. این زندان مخوف در یک زمین بسیار عظیم و با شش میلیارد ریال هزینه در سال 57 ساخته شده بود و ما در این مستند به این ماجرا هم پرداخته ایم و به وقایع این زندان هم می پردازیم. البته ما در مستند تلویزیونی پس از طوفان به هیچ وجه تحلیل شخصی به مخاطب تحمیل نمی کنیم، بلکه بدون واسطه فقط تاریخ را روایت می کنیم. این در حالی است که رسانه های معاند مرتب با ساخت آثار متعدد کوشش دارد روایت مغشوشی از تاریخ انقلاب به مخاطبان ارائه بدهد. بنابراین این وظیفه ما سازندگان است که با ساخت آثار قوی، روایتی درست از تاریخ ارائه کنیم.

اولین سیزده به در مردم بعد از انقلاب

همچنین در بخشی از این مستند به دادگاه های سران شاهنشاهی هم می پردازیم. از دیگر بخش هایی که در مستند پس از طوفان مورد آنالیز قرار داده ایم، می توان به اولین سیزده به دری اشاره نمود که مردم بعد از انقلاب داشتند و فضای شادی حاکم بود. ما تصاویری از این سیزده به در را نشان می دهیم. همچنین تصاویری از اولین رای گیری مردم یا این که فضای شهر بعد از انقلاب چطور بوده هم می پردازیم. زیرا مردم بعد از بهمن 57 فضای شهر را برای استقبال از بهار 58 تمیز می نمایند. در مجموع در این مستند به فضای امیدبخش مردم بعد از انقلاب اشاره نموده ایم و این که دیگر خبری از اعتصابات نیست و چرخه کشور امید بخش و پر از انرژی است. صنعت و کشاورزی جان تازه ای گرفته بودند. این در حالی است که رسانه های معاند نشان می دهند فضای مردم ایران بعد از انقلاب به عقب ماندگی گرایش پیدا نموده است. در حالی که تصاویر مغشوشی ارائه می دهند و سعی دارند روایت نادرست را در ذهن مردم بارگذاری نمایند. به همین دلیل ما در مستند پس از طوفان سعی می کنیم بدون سانسور روایت درست از تاریخ داشته باشیم.

بر مبنای فیلم ها، متن ها نوشته شده است

به گفته نقویان، این مستند هر شب ساعت 20 از شبکه سه و ساعت 22 از شبکه مستند پخش می گردد. این مستند در ادامه مستندهای در برابر طوفان ساخته شده است. وی ادامه می دهد: اگر از ما خواسته گردد حتما ادامه مستند پس از طوفان هم می سازیم و دولت ها را مرور می کنیم. بعد از دولت موقت به دولت بنی صدر و... می پردازیم. تحقیق و نگارش این مستند هم از پارسال آغاز شد و مراحل پیش فراوری، فراوری و پس از فراوری یک سال زمان برد. البته ساخت هر کاری سختی های خودش را دارد و ما هم برای ساخت مستند پس از طوفان زحمت زیادی کشیدیم. این طور نبود که پشت سیستم بنشینیم و فقط تصاویر را پشت سر هم قرار بدهیم. همچنین اول فیلم های آرشیوی را پیدا کردیم و بعد متن متناسب با تصاویر نوشته شد. در مجموع جهت ساخت این مستند بر مبنای تحقیق و پژوهش جلو رفته است.

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1473

به "پس از انقلاب چه اتفاقی افتاد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از انقلاب چه اتفاقی افتاد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید