چرا برخی مرورگرها سریع تر از رقبای خود هستند؟

به گزارش لیسو، آیا به مرورگر خاصی علاقه دارید؟ اگر جواب این سؤال مثبت است، چرا چنین نظری دارید؟ برای برخی از کاربران، تنوع افزونه ها اهمیت بسیار زیادی دارد و برخی دیگر به دنبال مرورگری هستند که بهتر از رقبا، از حریم خصوصی آن ها محافظت کند. با این حال، موضوعی که برای بسیاری از کاربران بیشترین اهمیت را دارد، سرعت مرورگر مذکور است. اما چرا برخی مرورگرها سریع تر از رقبای خود هستند؟ می توانیم این موضوع را در دو بخش فنی و بخش های مربوط به کاربر، شرح بدهیم. در ادامه همراه ما باشید.

چرا برخی مرورگرها سریع تر از رقبای خود هستند؟

جنبه های فنی

هرکدام از مرورگرها به نحو خاصی توسعه پیدا نموده اند. روینمودهای مختلف در زمینه برنامه نویسی، نقش مهمی در سرعت بارگذاری صفحات وب ایفا می نماید. در این زمینه باید به دو معینه مهم بپردازیم: موتور مرورگر و موتور جاوا اسکریپت.

موتور مرورگر

موتور مرورگر، مهم ترین عنصر هر مرورگری محسوب می شود. وظایفی مانند اجرای کدهای HTML و CSS و موارد امنیتی بر عهده این موتور است. چنین موتورهایی لااقل باید بتوانند کدهای HTML و XML و عکس ها را نمایش دهند و فونت، رنگ و سایز متن ها را به نحوی که از قبل معین گردیده، نشان دهند. بسیاری از موتورها از پس نمایش فایل های PDF و دیگر اسناد هم برمی آیند.

رایج ترین موتورهای مرورگر

چندین موتور مرورگر وجود دارد اما فقط 4 تای آن ها به کرات مورد استفاده قرار می گیرند: Blink، EdgeHTML، Gecko و WebKit.

Blink یک موتور پیشرفته است که از پلتفرم های مختلف پشتیبانی می نماید و از طرف گوگل، اپرا، ادوبی، اینتل و سامسونگ توسعه یافته است. مرورگرهای کروم و اپرا مبتنی بر این موتور هستند. این موتور در ابتدا انشعابی از موتور WebKit بود که خود آن هم در ابتدا انشعابی از کتاب خانه های KHTML و KJS محسوب می شود. این موتور تحت لیسانس GNU LGPL است و به همین خاطر بدون پرداخت حق انتشار می توان از آن استفاده کرد.

EdgeHTML موتور دیگری است که توسط مایکروسافت برای استفاده در مرورگر اج توسعه یافته است. در سال 2015، این موتور جایگزین Trident شد که اینترنت اکسپلورر مبتنی بر آن بود. از لحاظ تئوری، این موتور با Blink و WebKit کاملاً سازگار است.

Gecko توسط موزیلا توسعه یافته و مرورگر فایرفاکس و نرم افزار Thunderbird و تعداد زیادی از مرورگرهای ناشناخته، از آن بهره می برند.

در نهایت، باید به موتور WebKit اشاره کنیم که توسط اپل توسعه یافته و در مرورگر سافاری، مرورگر آمازون کیندل، تلویزیون های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل تایزن و سیستم عامل بلک بری یافت می شود. تا سال 2013، مرورگر کروم مبتنی بر همین موتور بود.

از دیگر موتورهای نه چندان شناخته گردیده هم می توانیم به Goanna (شاخه ای از Gecko) و Servo (موتور آزمایشی توسعه یافته توسط موزیلا) اشاره کنیم.

اهمیت رو به کاهش

در دهه 2000 میلادی، برای سرعت بارگذاری صفحات وب، موتور مرورگر مهم ترین نقش را ایفا می کرد. با این حال، با توجه به پیچیده تر شدن تکنولوژی های مربوط به مرورگرها، اهمیت موتورها هم رو به کاهش است. حالا از لحاظ فنی، موتور مرورگرها دیگر مهم ترین نقش را ایفا نمی نمایند. در عوض، حالا توجه توسعه دهندگان معطوف به موتور جاوا اسکریپت گردیده است.

موتور جاوا اسکریپت

همه مرورگرها از موتور جاوا اسکریپت هم بهره می برد. در زمینه سرعت بارگذاری صفحات وب، موتورهای جاوا اسکریپت بیشترین تأثیر را دارند. اگر نمی دانید جاوا اسکریپت چیست، باید بگوییم یکی از مهم ترین زبان های برنامه نویسی است که تقریبا همه سایت ها از قابلیت های این زبان بهره می برند. بسیاری از بخش های مربوط به رابط کاربری و انیمیشن سایت ها به لطف این زبان برنامه نویسی امکان پذیر می شود. موتور جاوا اسکریپت، باید این کدها را در سریع ترین زمان ممکن به موارد قابل نمایش تبدیل کند. در این زمینه هم موتورهای متعددی وجود دارد که هرکدام از آن ها قابلیت های خاصی را ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: 9 مشکل رایج مرورگرها و راهکار آن ها

V8

V8 موتور جاوا اسکریپت گوگل است. مرورگر کروم از این موتور بهره می برد و سابقه آن هم به تولد مرورگر کروم در سال 2008 برمی شود. این موتور مجهز به دو کامپایلر است. یکی از آن ها Full-codegen نام دارد که کامپایلر سریعی محسوب می شود و کدهای بهینه نگردیده ای را ایجاد می نماید و دیگری Crankshaft نام دارد که از سرعت پایین تری بهره می برد ولی در عوض کدهای بهینه گردیده ای را به وجود می آورد. کدهای جاوا اسکریپت در ابتدا روانه Full-codegen می شوند و اگر خروجی این کامپایلر احتیاجی به بهینه سازی داشته باشد، Crankshaft وارد عمل می شود.

JavaScriptCore

JavaScriptCore که از تحت عنوان Nitro هم یاد می شود، موتور جاوا اسکریپت مرورگر سافاری است و در بین محبوب ترین موتورها، در رتبه دوم واقع شده است. نحوه عملکرد آن مانند V8 نیست. این موتور به جای بهره گیری از دو کامپایلر، از یک روش واحد برای خوانش کدهای جاوا اسکریپت استفاده می نماید.

SpiderMonkey

SpiderMonkey نخستین موتور جاوا اسکریپت محسوب می شود و توسط نت اسکیپ در دهه 90 ایجاد گردیده است. بعد از افول این شرکت، این موتور به یک پروژه متن باز بدل شد. امروزه، موزیلا وظیفه توسعه این موتور را برعهده گرفته و از آن در مرورگر فایرفاکس استفاده می نماید.

از دیگر موتورهای جستجو باید به Chakra هم اشاره کنیم که مرورگر مایکروسافت اج از آن بهره می برد.

کدام یک از موتورهای جاوا اسکریپت سرعت بیشتری دارند؟

در این زمینه یک پاسخ قطعی وجود ندارد. شاید بخشی از کدهای جاوا اسکریپت در سافاری سریع تر اجرا شوند و شاید مرورگر کروم بتواند بخش های دیگری را سریع تر اجرا کند. بخش اعظم این موضوع به نحوه نگارش کدهای جاوا اسکریپت و ارتباط آن با کامپایلرهای موتورهای مختلف برمی شود. برخی از مرورگرها هم با بهره گیری از الگوریتم های اختصاصی کوشش می نمایند که بهترین سرعت ممکن را برای کاربر ارائه دهند.

جنبه های مربوط به کاربر

در زمینه سرعت مرورگر، برخی از جنبه ها و بخش ها در کنترل کاربر است و در ادامه به مهم ترین آن ها می پردازیم.

به روزرسانی ها

برای استفاده از مرورگرها و در کل انواع و اقسام نرم افزارها، همواره توصیه می شود که از جدیدترین نسخه استفاده کنید. به غیر از موضوع بهره گیری از ویژگی های جدید و امنیت بیشتر، بخش های فنی موجود در پشت صحنه هم همواره در حال بهبود هستند. به همین خاطر با استفاده از جدیدترین نسخه های مرورگرهای مختلف، می توانید از بهترین سرعت ممکن استفاده کنید.

افزونه ها

پلاگین ها یا افزونه ها می توانند هوای تازه ای را برای مرورگر شما به ارمغان بیاورند. اما از طرفی دیگر، همین افزونه ها می توانند سرعت مرورگر شما را هم کاهش دهند. هرچند می دانیم بهره گیری از افزونه های متعدد موضوع وسوسه برانگیزی به حساب می آید، اما توصیه می کنیم که فقط از افزونه هایی استفاده کنید که به وجود آن ها احتیاج دارید.

داده های ذخیره گردیده

در هنگام وب گردی، مرورگرها انواع و اقسام داده ها را ذخیره می نمایند. از تاریخچه وب گردی گرفته تا کوکی ها، اطلاعات مربوط به دانلودهای انجام گردیده و بسیاری از موارد دیگر. به همین خاطر با پاک کردن چنین اطلاعاتی، فضای بیشتری برای عملکرد مرورگر ایجاد می کنید و چنین کاری تأثیر زیادی در افزایش سرعت مرورگرها دارد.

بیشتر بخوانید: 5 مرورگر برتر برای گوشی موبایل

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 68

به "چرا برخی مرورگرها سریع تر از رقبای خود هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی مرورگرها سریع تر از رقبای خود هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید