چگونه از افراد مبتلا به کرونا پرستاری کنیم؟

به گزارش لیسو، سیناپرس/این روزها و با شیوع موج نو کرونا در کشور که بر اثر ورود سویه های نو و انواع جهش یافته این ویروس به وجود آمده، بسیاری از افراد در خانواده خود با مبتلایان به کرونا روبرو شده و یا به واسطه شغل خود با این بیماران سر و کار دارند.

چگونه از افراد مبتلا به کرونا پرستاری کنیم؟

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به کرونا در کشور با افزایش زیادی رو به رو شده و این موضوع احتیاجمند بهره بردن از ترفندهای خاصی است که به یاری آن ها می توان علاوه بر ارائه یاری به این بیماران، از ابتلا به بیماری مصون ماند. در این گزارش به آنالیز بعضی از این راهکارها می پردازیم:

چگونه باید روتختی، حوله و ملحفه های آلوده و استفاده شده به وسیله بیماران مبتلا به کرونا را تمیز کرد؟

بر اساس دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی، کلیه افرادی که با روتختی، حوله و لباس بیماران کرونایی سروکار دارند، باید این موارد را مدنظر قرار دهند:

از وسایل محافظ شخصی مناسب بهره ببرید. این تجهیزات شامل دستکش های مقاوم، ماسک، ابزار های محافظت از چشم شامل محافظ صورت / عینک، لباس های آستین بلند و در صورتی که لباس شما ضد آب نیست، پیش بند، چکمه یا کفش کاملاً رو بسته هستند. توصیه می گردد پیش از لمس بیمار یا وسایل مورد استفاده وی به ویژه درصورتی که خیس باشند، خود را به این تجهیزات مجهز کنید.

هرگز پارچه های کثیف را لمس ننموده و با دست حمل نکنید. ملحفه های آلوده را در ظروفی مانند کیسه یا سطل با برچسب نوشته کاملاً واضح ضد آب، قرار دهید.

در صورت وجود آلودگی هایی مانند مدفوع و یا استفراغ روی پارچه های مورد استفاده بیمار، آن را با دقت به وسیله یک شیء صاف کاردک مانند تمییز نموده و داخل سرویس بهداشتی اتاق یا ظروف ویژه ای که از قبل برای این کار معین شده قرار دهید. اگر سرویس بهداشتی در اتاق بیمار وجود ندارد، حتماً پارچه های آلوده را در سطل دربسته قرار داده و به نزدیک ترین توالت منتقل کنید.

شستشو و ضدعفونی لباس زیر و پارچه های پنبه ای: شستشو به وسیله ماشین لباسشویی با آب گرم (60 الی 90درجه سانتی گراد) و مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن ملحفه ها و لباس زیر بیماران کرونایی توصیه می گردد. اگر شستن به وسیله ماشین لباس شویی امکان پذیر نیست، البسه و ملحفه های پنبه و کتان را می توان در آب داغ و صابون در یک سطل عظیم خیسانده و با استفاده از چوب یا میله ای بلند، ظرف را هم زد. به گزارش سیناپرس، توجه کنید که در حین هم زدن سطل، قطرات آب به اطراف ترشح نکند. اگر آب گرم در دسترس نیست، کتان را در محلول 05/0 درصد کلر برای مدت 30 دقیقه غوطه ور نموده و در آخر با آب تمیز شسته و اجازه دهید ملحفه کاملاً در نور آفتاب خشک گردد.

کارکنان بخش های مراقبت بهداشتی که معاینه و نمونه برداری از مخاط دهان و بینی بیماران مشکوک یا مبتلا به کووید 19را انجام می دهند، باید از چه تجهیزاتی استفاده نمایند؟

جمع آوری نمونه های بینی و دهان بیماران احتمالاً موجب تحریک آن ها شده و منجر به سرفه کردن بیمار می گردد به همین علت پرسنل این مراکز باید به طور کامل از تجهیزات بهداشتی شخصی استفاده نموده و سعی نمایند در اتاق های نمونه گیری تهویه مناسب هوا انجام گردد.

کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی که نمونه برداری از دهان و بینی بیماران مشکوک یا تأیید شده کووید 19 را انجام می دهند، باید از قبل به خوبی آموزش دیده باشند. این افراد باید از لباس آستین بلند غیر استریل، ماسک پزشکی، تجهیزات محافظت از چشم، نقاب محافظ صورت و دستکش مناسب استفاده نمایند. به گزارش سیناپرس، معاینه و نمونه گیری باید در یک اتاق جداگانه انجام گردد و کارکنان مراقبت های بهداشتی در طول عملیات نمونه گیری باید از بیماران بخواهند که دهان خود را با ماسک پزشکی یا دستمال بهداشتی بپوشانند.

آیا مراکز نمونه گیری و آزمایش خون باید به طور مرتب محصولات خونی ویروس کووید 19را غربال نمایند و آیا احتمال انتقال کرونا به وسیله خون وجود دارد؟

خیر، اگرچه بخش های آر ان ای (RNA) ویروس SARS-CoV-2 در نمونه های خون بیماران مبتلا به کووید 19 مشاهده شده است؛ اما این موضوع بدان معنی نیست که این ویروس قابلیت زنده ماندن و ایجاد عفونت را دارد. به طورکلی، ویروس های تنفسی به وسیله خون منتقل نمی شوند.به گزارش سیناپرس، البته در مراکز انتقال خون برای جلوگیری از اهدای خون افراد مبتلا به علائم تنفسی یا تب باید اقدامات معمول غربالگری اهدا نماینده انجام گردد. به اسم یک اقدام احتیاطی، مراکز خون باید در غربالگری و مصاحبه اولیه خود از اهدا نمایندگان بخواهند درصورتی که طی 14 روز گذشته سابقه سفر به منطقه ها یا کشورهای درگیر بیماری کووید 19 را داشته یا این بیماری در خود آن ها یا اطرافیانشان تشخیص داده شده، اعلام نمایند.

آیا استفاده از چکمه، پیش بند های ضد آب و غیر قابل نفوذ، یا لباس های پوششی ویژه که به اسم تجهیزات روتین محافظ شخصی برای کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی استفاده می گردد، برای بیماران مبتلا یا مشکوک به کووید 19نیز ضروری است؟

خیر، دستورالعمل فعلی سازمان بهداشت جهانی در رابطه با مراقبت از کارکنان بخش های بهداشتی که با بیماران مشکوک یا مبتلا به بیماری تنفسی حاد کووید 19 سروکار دارند، این است که علاوه بر موارد احتیاطی استاندارد که همیشه باید به وسیله کارکنان بخش بهداشتی در مواجهه با کلیه بیماران استفاده گردد، اقدامات احتیاطی ویژه جهت اجتناب از قطرات و ذرات معلق را به کار ببندند.

از نظر تجهیزات حفاظتی فردی، اقدامات احتیاطی جهت اجتناب از تماس مستقیم با بیمار و ترشحات بدن وی و ذرات معلق حاوی این ترشحات، توصیه می گردد. این اقدامات شامل پوشیدن دستکش یک بارمصرف برای محافظت از دست ها، استفاده از لباس تمییز، غیر استریل و آستین بلند، روپوش برای محافظت از لباس در برابر آلودگی، ماسک های پزشکی برای محافظت از بینی و دهان و تجهیزات محافظت از چشم مانند عینک هستند که باید پیش از ورود به اتاقی که در آن بیمار مبتلا یا مشکوک به کووید 19بستری است، استفاده شوند. ماسک های تنفسی خاص (به اسم مثال ماسک های N95) فقط برای جلوگیری از آلودگی به وسیله ذرات معلق در هوا مورد احتیاج است.

آیا بیماران مبتلا به بیماری کووید 19و افراد مشکوک به این بیماری، می توانند در یک اتاق بستری شوند؟

در حالت ایده آل، افراد مبتلا به بیماری تنفسی کرونا و افراد مشکوک به این بیماری باید در اتاق های مجزا نگهداری شوند. با این حال، هنگامی که این امر امکان پذیر نیست (به اسم مثال، به علت تعداد محدود اتاق های یک نفره)، گروه بندی و جداسازی بیماران مبتلا و مشکوک، گزینه قابل قبولی است. در حقیقت بعضی از بیماران مشکوک به کووید 19 ممکن است درواقع بیماری های تنفسی دیگری داشته باشند، از این رو، این افراد باید از بیمارانی که به طور قطع به ویروس کرونا مبتلا هستند، جدا شوند. در هر صورت، به خاطر داشته باشید که همیشه باید حداقل یک متر فاصله بین تختخواب های بیماران حفظ گردد.

آیا افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا که علائم بیماری در آنها خفیف است، باید در بیمارستان بستری شوند؟

خیر. برای بیمارانی که دارای نشانه های خفیف هستند، بستری شدن در بیمارستان لزومی ندارد. به اسم مثال بیماران دارای نشانه هایی چون تب درجه پایین، سرفه بدون ضعف، خونریزی یا مسدود شدن مجاری تنفسی به وسیله مخاط! گلو درد بدون علائم هشدار دهنده از قبیل تنگی نفس یا مسائل تنفسی همانند تنفس سریع و منقطع، عدم وجود خلط یا خون ریزی، علائم گوارشی مانند مسائل روده، تهوع و یا اسهال، احتیاجی به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

با توجه به اینکه نگرانی در خصوص وخیم شدن سریع شرایط بالینی بیماران وجود دارد. باید از این افراد که در منزل استراحت می نمایند خواسته گردد تا در صورت بروز هر گونه نشانه های وخیم شدنبیماری، به بیمارستان باز گردند.

چه نوع مواد ضد عفونی نماینده ای برای تمییز کردن محیط مراکز بهداشتی و درمانی یا خانه هایی که بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا در آن ها نگهداری می شوند، توصیه می گردد؟

برای تمیز کردن محیط مراکز بهداشتی و درمانی یا خانه هایی که بیماران مبتلا یا مشکوک به کووید 19در آن ها نگهداری می شوند، باید از ضد عفونی نماینده هایی استفاده گردد که در برابر ویروس های پوشش دار، مانند ویروس کرونا و سایر ویروس های مشابه مؤثر باشند. در حال حاضر بسیاری از مواد ضد عفونی نماینده ازجمله ضد عفونی نماینده های بیمارستانی که در برابر ویروس های پوشش دار فعال هستند، وجود دارد.

در حال حاضر توصیه های سازمان بهداشت جهانی، شامل موارد زیر است:

الکل اتیلیک 70 درصد برای ضدعفونی کردن تجهیزات اختصاصی قابل استفاده مجدد (مثلاً دما سنج ها) پس از هر بار مصرف.

هیپوکلریت سدیم به اندازه 05/0 درصد (معادل 5000 ppm) برای ضد عفونی کردن سطوحی که اغلب در خانه ها یا مراکز بهداشتی و درمانی به وسیله افراد مختلف لمس می شوند.

به خاطر داشته باشید هنگامی که صابون یا ضد عفونی نماینده های دارای الکل وجود ندارد، محلول ضعیف شده کلر (05/0 درصد) می تواند برای ضدعفونی کردن دست ها استفاده گردد. به طور کلی، استفاده از محلول کلر رقیق در هنگام وجود صابون و ضدعفونی نماینده های الکلی، توصیه نمی گردد زیرا احتمال ایجاد تحریکات پوستی به وسیله محلول کلر و بروز اثرات نامطلوب در سلامت افراد، وجود دارد.

از سوی دیگر، محلول های کلر باید به صورت روزانه تهیه شده، در جای خشک و خنک و ظروف در دار و به دور از نور آفتاب نگهداری گردد. در غیر این صورت، احتمال از بین رفتن قدرت ضد عفونی نماینده و اثربخشی این ماده وجود دارد. استفاده از محلول (5/0 درصد) کلر به اسم یک ماده ضد عفونی نماینده مناسب برای تمیز کردن محیط (سطح زمین) مؤثرتر از شستشوی آن با آب و صابون است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1709

به "چگونه از افراد مبتلا به کرونا پرستاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از افراد مبتلا به کرونا پرستاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید