کاوشگر تیان ون-1 چین در راه مریخ از خود سلفی گرفت

به گزارش لیسو، فضاپیمای تیان ون-1 (Tianwen-1) چین در راستا سفر خود به مریخ با روشی جالب یک سلفی از اعماق فضا به زمین ارسال نموده است.

کاوشگر تیان ون-1 چین در راه مریخ از خود سلفی گرفت

برای دریافت سلفی فضایی، یک دوربین کوچک با لنز واید در هر دو طرف، از فضاپیما به سمت اعماق فضا پرتاب شد که طی این فرآیند، دوربین در هر ثانیه یک عکس می گرفت و داده ها را به تیان ون-1 می فرستاد.

در عکس های ارسالی تیان ون-1 از خود، یک عکس، بدنه طلایی و شش ضلعی مدارگرد تیان ون-1 را به همراه دو آرایه خورشیدی و سپر فضایی دربردارنده مریخ نورد نشان می دهد که در پس زمینه تاریک اعماق فضا قرار گرفته اند. عکس دوم هم نمای دورتری از فضاپیما را به نمایش می گذارد. تیان ون-1 همچنین از دوربین سلفی خود در حالی که به بیرون پرتاب شده بود و دور می شد، تصویربرداری کرد.

سازمان ملی فضایی چین تصاویر جدید را به مناسبت روز ملی چین در روز اول اکتبر (10 مهر) منتشر کرد. تیان ون-1 همچنین در روز آدینه یک مانور فضای عمیق را انجام داد که طی آن موتور اصلی فضاپیما برای تنظیم مدار و جهت حرکت، به مدت 480 ثانیه روشن شد. چِن لیدان (Chen Lidan) طراح ارشد تیم کنترل مأموریت مریخ، به CCTV گفت که این مانور تصحیح مداری، شیب فضاپیما را از 1 به 1.8 درجه تنظیم می نماید تا با جهت رسیدن به مریخ مطابقت داشته باشد.

این فضاپیما روز آدینه 29.4 میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشت و مسافت 188 میلیون کیلومتر را طی نموده بود. تیان ون-1 مأموریتی بلندپروازانه است که شامل یک مدارگرد و نخستین مریخ نشین و مریخ نورد چین است.

این فضاپیما پیش از این هم دو مانور تصحیح مداری کوچک در سفر خود به مریخ انجام داده بود. سفر دوم در 20 سپتامبر (30 شهریور) انجام شد. مدیران مأموریت همچنین ابزارهای فضاپیما را حین پرواز آزمایش و آن ها را سالم ارزیابی کردند.

تیان ون-1 روز 23 جولای (2 مرداد) توسط موشک لانگ مارچ 5 به فضا پرتاب شد. این فضاپیما در ماه فوریه (بهمن) به مریخ می رسد و وارد مدار سیاره سرخ خواهد شد. کوشش برای فرود مریخ نورد هم در حدود آوریل 2021 (فروردین 1400 خورشیدی) صورت می گیرد.

این مریخ نورد شش چرخ که با نیروی خورشیدی کار می نماید، برای 90 روز مریخی (93 روز زمینی) فعالیت روی سطح این سیاره طراحی شده است. مدارگرد شامل هفت ابزار علمی است و انتظار می رود که برای یک سال مریخ یا دو سال زمین به انجام تحقیقات خود بپردازد و در عین حال به عنوان یک راه ارتباطی بین مریخ نورد و زمین فعالیت داشته باشد.

عکس کاور: سلفی فضاپیمای تیان ون-1 از اعماق فضا

Credit: CNSA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1213

به "کاوشگر تیان ون-1 چین در راه مریخ از خود سلفی گرفت" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاوشگر تیان ون-1 چین در راه مریخ از خود سلفی گرفت" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر تیان ون-1 چین در راه مریخ از خود سلفی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید