ملاقات هیأت پارلمانی ایران با رؤسای هیأت های پارلمانی کامبوج، اندونزی، روسیه، ویتنام و چین

به گزارش لیسو، هـیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی به کامبوج به منظور شرکت در نهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی،در حاشیه نشست با هیأت های پارلمانی کشورهای کامبوج، اندونزی، روسیه، ویتنام و چین دیدار و گفت وگو کردند.

ملاقات هیأت پارلمانی ایران با رؤسای هیأت های پارلمانی کامبوج، اندونزی، روسیه، ویتنام و چین

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران فاطمه ذوالقدر، رئیس هـیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی به کامبوج به منظور شرکت در نهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی، روز گذشته (پنجشنبه) به همراه علی کاظمی و هاجر چنارانی، دو نفر از دیگر نمایندگان عضو گروه APA مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست، با هیأت های مجلسی کشورهای کامبوج، اندونزی، روسیه، ویتنام و چین دیدار و گفت وگو کردند.

ذوالقدر در دیدار انهم تاوی رئیس گروه دوستی مجلسی کامبوج با ایران، ضمن تشکر از مهمان نوازی و برگزاری شایسته مجمع عمومی نهم مجمع مجالس آسیایی، ابراز امیدواری کرد که با گشایش سفارتخانه های دو کشور، مناسبات تهران، پنوم پن به سطح مطلوب گسترش یابد.

وی همچنین با سپاسگزاری از موضع کامبوج در دادن رأی منفی به قطعنامه شورای حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران، خواهان گسترش مناسبات مجلسی میان دو کشور و تحرک بیشتر گروه های دوستی، مجلسی شد.

رئیس گروه دوستی- مجلسی کامبوج با ایران نیز با ابراز خشنودی از ایجاد فضای مناسب پسابرجام، زمینه را برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور بسیار مناسب دانست و بر آمادگی مجلس و گروه دوستی کامبوج، ایران برای گسترش مناسبات مجلسی تأکید و از گروه دوستی ایران برای دیدار از پنوم پن دعوت کرد.

وی در خاتمه مراتب همدردی مجلس، دولت و مردم کشورش را با بازماندگان شهدای عملیات تروریستی داعش در عراق و همچنین قربانیان حادثه تصادف قطار بیان کرد.

سپس ذوالقدر در دیدار جولیاری باتوبارا نایب رئیس کمیته همکاری های بین مجلسی مجلس نمایندگان اندونزی، از جمهوری اسلامی ایران و اندونزی به عنوان دو کشور بزرگ و تأثیرگذار دنیا اسلام یادکرد و با اشاره برطرف بسیاری از موانع گسترش روابط اقتصادی، پس از امضای برجام، به ویژه در زمینه های اقتصادی و بانکی، عرصه را برای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و اقتصادی بسیار مناسب ارزیابی کرد.

وی همچنین با اشاره به صندلی مجلس شورای اسلامی، گسترش روابط مجلسی، به ویژه گروه های دوستی را زمینه ساز توسعه روابط همه جانبه دانست و بر آمادگی مجلس شورای اسلامی برای ارتقای روابط مجلسی، تأکید کرد.

در ادامه رئیس هیأت اندونزیایی با اشاره به نقش و صندلی دو کشور اندونزی و ایران در قاره آسیا، به علائق مشترک فراوان دو کشور پرداخت و با ناکافی دانستن سطح کنونی مبادلات اقتصادی،خواهان گسترش روابط دو جانبه در کلیه زمینه ها شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گسترش مناسبات مجلسی را در پیشبرد روابط در سایر زمینه ها بسیار مؤثر دانست و بر آمادگی مجلس متبوع خود برای توسعه روابط مجلسی و گروه های دوستی، تأکید کرد.

ذوالقدر در ادامه دیدارهایش با استفان ژیریاکوف نایب رئیس کمیته بهداشت و محیط زیست شورای فدراسیون روسیه نیز مصاحبه کرد.

در این دیدار ذوالقدر ضمن ارائه تحلیلی پیرامون ضرورت روابط نزدیک و گسترده میان تهران و مسکو، ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور را بسیار گسترده خواند و خواهان ارتقای سطح روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در همه زمینه ها شد.

وی از مبارزه با تروریسم و افراط گری عنوان یکی از زمینه های همکاری میان دو کشور یاد کرد و همسوئی و اتخاذ مواضع مشترک را در جلوگیری از گسترش تروریسم بسیار مهم دانست.

ذوالقدر در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت همکاری بیشتر مجلسی و فعال کردن گروه های دوستی در چاچوب بین المجالس دنیای و مجمع مجالس آسیایی ، تأکید کرد و آمادگی مجلس شورای اسلامی را در این راستا بیان کرد.

در ادامه این ملاقات ژیریاکف نیز جمهوری اسلامی ایران را کشوری قدرتمند و تأثیرگذار در مسائل منطقه ای و بین المللی خواند و بر همکاری مجلس روسیه با هـیأت های مجلس شورای اسلامی در تمامی مجامع مجلسی تأکید کرد.

وی تماس ها و دیدارهای مکرر رؤسای جمهور، وزرای خارجی و سایر مقامات بلند پایه دو کشور را دلیل گستردگی روابط و همکاری های دو کشور دانست و بر ادامه همکاری ها تأکید کرد.

رئیس هیأت مجلسی روسیه در خاتمه سخنانش از یاری های مجلس شورای اسلامی به دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی برای استمرار فعالیت این نهاد مهم مجلسی آسیا، تقدیر و تشکر کرد.

پس از این ملاقات فاطمه ذوالقدر در دیدار با فان سوان زونگ رئیس کمیسیون علوم و فناوری مجلس ملی ویتنام، که ریاست هیأت مجلسی این کشور را به عهده دارد، با اشاره به انجام نشدن سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ویتنام، به دلیل شهادت تعدادی از زوار ایرانی در عراق به دست تروریست های مزدور داعش و همچنین جان باختن تعداد دیگری از هموطنان در حادثه تصادم قطار، اظهار امیدواری کرد که این سفر در آینده نزدیک انجام گردد.

وی در ادامه به ظرفیت های فراوان دو کشور برای گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی پرداخت و خواهان کوشش بیشتر مسؤلین ذیربط دو طرف برای ارتقاء مناسبات به سطح مطلوب شد.

وی همچنین بر تأثیر فراوان روابط مجلسی بر مناسبات کلان دو کشور تأکید کرد و آمادگی مجلس شورای اسلامی را برای گسترش همکاری های مجلسی بیان کرد.

ذوالقدر در این راستا از گروه دوستی، مجلسی ویتنام با ایران برای سفر به تهران دعوت کرد.

در ادامه این دیدار رئیس هیأت مجلسی ویتنام ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران به خاطر حوادث اخیر، بر اشتیاق رئیس مجلس ویتنام برای استقبال از دکتر لاریجانی در هانوی تأکید کرد و اظهار امیدواری کرد که سفر ایشان هر چه زودتر انجام پذیرد.

در این ملاقات طرفین بر ضرورت اجتناب از طرح جزئیات در نشست های مجمع و پرداختن به مسائل کلان قاره آسیا تأکید کردند.

ذوالقدر در آخرین دیدار خود با ژانگ ژیاکو نایب رئیس کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق چین دیدار کرد.

وی در این دیدار از چین به عنوان کشوری مهم و تأثیر گذار در عرصه های بین المللی نام برد و خواهان مشارکت بیشتر این کشور در حل مناقشات غرب آسیا، به ویژه عراق، سوریه و یمن شد.

ذوالقدر آمادگی تهران را برای هر گونه همکاری با پکن، در این راستا، بیان کرد.

وی همچنین از علاقه مجلس شورای اسلامی برای گسترش مناسبات مجلسی با چین سخن گفت و همکاری در مجمع مجالس آسیایی و عرصه گروه های دوستی مجلسی را زمینه مناسبی برای اینگونه همکاری ها دانست.

در ادامه این ملاقات رئیس هیأت مجلسی چین نیز با اشاره به سابقه دیرینه روابط چین و ایران، جاده ابریشم را نماد این روابط خواند و توسعه کنونی غرب را وامدار آن دانست.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که مناسبات دو تمدن کهن، چین و ایران متناسب با تاریخ و تمدن دو کشور به سطح مطلوب ارتقاء یابد.

علی کاظمی و هاجر چنارانی نیز در ملاقات های مذکور نقطه نظرات خود را پیرامون راه های گسترش روابط مجلسی و ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی و فرهنگی، ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 449

به "ملاقات هیأت پارلمانی ایران با رؤسای هیأت های پارلمانی کامبوج، اندونزی، روسیه، ویتنام و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات هیأت پارلمانی ایران با رؤسای هیأت های پارلمانی کامبوج، اندونزی، روسیه، ویتنام و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید