کرمانشاه- ایران

به گزارش لیسو، کرمانشاه شهری میان کوههای سربه فلک کشیده با شکوه وزیبا .

کرمانشاه- ایران

کرمانشاه(کرمانشان)یکی از شهرهای بزرگ زیبای غربی کشوراست.که پیدایش آن به سده چهارم میلادی برمیگردد .این شهر از شمال به کوه فرخشاه از شمال غربی به کوه طاق بستان و از جنوب به سفید کوه ختم میشود .لذا مجاورت با این کوههای با عظمت وزیبا مناظرزیبایی برای این شهر به ارمغان آورده .ضمناً این شهر بخاطر قدمتش آثار تاریخی ودیدنی راداراست که در ادامه به معرفی تعدادی از معروف ترین آنها میپردازیم .امید است که مورد پسند شما قرارگیرد.

طاق بستان :محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در شمال شرقی حاشیه کنونی شهر کرمانشاه واقع شده است دراین محوطه ، آثاری از دوره ساسانی وجود دارد که شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی بنام های ایوان کوچک و بزرگ است . ایوان کوچک د رسمت چپ سنگ نگاره ادشیر دوم و ایوان بزرگ در سمت راست ایوان کوچک قرار گرفته است .یاحان ، مورخین و جغرافی نویسان دوره اسلامی ضمن توصیف سنگ نگاره های طاق بستان ، از این محوطه با نام های متفاوتی یاد نموده اند ، بطوریکه ابن فقیه و ابن رسته این مکان را شبدیز و یاقوت آن را قصرشیرین نامیده است ، همچنین حمدالله مستوفی آنجا را طاق وسطام عده ای دیگر آن را طاق بهستون ، طاق بیستون و تخت بستان نامیده اند . اهالی محل نیز محوطه را با نام طاق وسان و طاق بسان می شناسند زیرا سان در لفظ محلی به معنی سنگ است و به این ترتیب طاق وسان یعنی طاقی که در سنگ کنده شده است .

محوطه باستانی و مقدس بیستون در طول 5 کیلومتر و عرض 3 کیلومتر در شرق استان کرمانشاه قرار گرفته است و یکی از معتبر ترین آثار باستانی جهان می باشد . که در سال 85 در لیست آثار برجسته جهانی در یونسکو ثبت شد . این محوطه آثاری از پیش از تاریخ تا حکومت های اسلامی در خود جای داده . آثاری همچون : غار شکاچیان - مر خریل - مر تاریک - مر آفتاب - مر دودر - تپه نادری - سراب بیستون - جاده حاشیه سراب - بقایای گورستان قدیمی - دژ تاریخی مدفون - نیایشگاه شانشاهان ماد - نقش برجسته داریوش بزرگ - مجسمه هرکول - نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی - نقش برجسته گودرز - سنگ بلاش - پرستشگاه شاهنشاهان پارتی - بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان - بقایای بناهای ساسانی - کتیبه فرهاد کوه کن - بقایای پل ساسانی - بقایای سد ساسانی - سنگ های تراشیده ساسانیان - کاروانسرای ایلخانی - بنا های ایلخانی - کاروانسرا های صفوی - وقف نامه شیخ علیخان زنگنه - پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار گرفته است .

دلیل آن که همه این آثار در یک جای قرار داشته این بوده است که این محل بدون تردید از مکان های مقدس ایرانی شناخته می شده زیرا آب مظهر پاکی و روشنانی فراوان از دل کوه بیستون به بیرون روان است و داریوش بزرگ هم به دلیل اهمیت موقعیت کرمانشاه و کوه های صخره ای آن و آثار بزرگ نیاکان آریایی اش این مکان را برای کتیبه ارزشمند بیستون انتخاب نموده است .

غار دو اشکفت: غار باستانی دو اشکفت شامل دو غار مجاور هم در شمال شهر کرمانشاه، در دامنه جنوبی کوه میوله قرار گرفته است و کهن ترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه است. با توجه به مطالعات باستان شناسی اجرا شده، غار شرقی در دوران پارینه سنگی میانی (بین حدود 120 تا 40 هزار سال پیش) محل سکونت انسان نئاندرتال بوده است. ساکنان این غارها بیشتر به شکار بز کوهی، میش وحشی، گورخر و اسب وحشی می پرداختند. این غار در ارتفاع حدود 300 متری از دشت و مشرف بر پارک کوهستان می باشد.

سراب قنبر: این سراب در جنوب شهر کرمانشاه و در دامنه کوه سفید واقع شده و آب مصرفی قسمتی از شهر را تأمین می کند.این منطقه به برکت آبش سرسبز و زیباست.

تکیه معاون الملک :یکی از بناهای بسیار زیبا و تاریخی شهر کرمانشاه که به حدود 120 سال پیش و دوره قاجار برمی گرددتکیه معاون الملک باشد که در محله قدیمی شهر به نام آبشخوران واقع شده است. تکیه های بنا به رسم قدیم و حال بیشتر برای برگزاری مراسم ساخته می شده، به دست حسین خان تعیین الرعایا (پدر شاعر معاصر تعیینی کرمانشاهی) برای امور مذهبی احداث شده است. درست 7 سال پس از احداث یعنی در سال 1327 و در گیر و دار مبارزات مشروطه خواهی و تجمعات آن ها در این مکان، این محل با گلوله توپ به ویرانه ای مبدل شد و مجددا پس از آرامش بعد از جنگ، دوباره حسن خان تعیین الرعایا مشهور به معاون الملک باز سازی شد. از خصوصیات تکیه معاون الملک قرار دریافت در گودی (در قدیم به خاطر سرما و گرما) و کاشی کاری هایی با نقش کربلا و حضرت ابوالفضل است.

دیدن این شهر زیبا را ازدست ندهید.

منبع: سفرگو
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 706

به "کرمانشاه- ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمانشاه- ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید