4 رشته صنایع دستی منسوخ شده چناران احیا شد

به گزارش لیسو، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران از احیای چهار رشته صنایع دستی منسوخ شده در این شهرستان خبرداد.

4 رشته صنایع دستی منسوخ شده چناران احیا شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان مقدم گفت: رشته های نمدمالی، فرت بافی، دوخت لباس سنتی و سرمه دوزی از مهم ترین صنایع دستی چناران بوده که طی سال گذشته و امسال احیا شده است.

او اضافه کرد: سال گذشته رشته های منسوخ شده شهرستان شناسایی و به منظور حمایت، تشویق و ترغیب هنرمندان برای آموزش و احیای رشته های صنایع دستی چناران به آن ها تسهیلات اشتغال زایی داده شد.

طاهریان اظهار کرد: سرمه دوزی یکی از رودوزی های شاخص و فاخر ایرانی است، نخ سرمه به عنوان مواد اولیه اصلی این هنر با استفاده از طلا یا نقره یا مطلا و آلیاژهایی به شکل لوله ای صاف، محکم یا انعطافی یا به شکل چهارگوش مربعی یا مستطیل تابیده می گردد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران اضافه کرد: امروزه سرمه دوزی برای وسایلی مثل رومیزی، روتختی، سجاده، جانماز به کار می رود و طرح های سرمه دوزی به طور معمول از انواع بته جقه است که در طرح پارچه، ترمه نیز کاربرد دارد. طرح های دیگر شامل گل و بت، گل های شاه عباسی و... بوده و علاقه مندان زیادی در سطح شهرستان پیداکرده است.

چرم، معرق، گلیم، جاجیم بافی، قالی بافی، فرت بافی، سفالگری، زیورآلات، ترمه دوزی، گوهر تراشی ازجمله صنایع دستی معروف شهرستان چناران است.

شهرستان چناران در فاصله حدود 70 کیلومتری از مشهد قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 623

به "4 رشته صنایع دستی منسوخ شده چناران احیا شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "4 رشته صنایع دستی منسوخ شده چناران احیا شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 رشته صنایع دستی منسوخ شده چناران احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید