42 گسل در کمین ، 72 درصد خانه های روستایی مقاوم سازی نشده اند

به گزارش لیسو، استان زنجان در منطقه زلزله خیز واقع شده و 42 گسل از هر سو این استان را تهدید می نماید اما 72 درصد از خانه های روستایی روی گسل در این استان هنوز مقاوم سازی نشده اند.

42 گسل در کمین ، 72 درصد خانه های روستایی مقاوم سازی نشده اند

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از تسنیم، کشور ایران از جمله کشورهای زلزله خیز جهان است و سالانه چندین زلزله عظیم و کوچک را تجربه می نماید. در این بین استان زنجان بر روی کمربند زلزله کشور نهاده شده است. این استان در دهه 60 شاهد اوج تخریب و ویرانی در زلزله رودبار بود که جان هزاران زنجانی را گرفت.

دو گسل خطرناک

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به این که دو گسل مهم، شهر زنجان را تهدید می نماید، اظهار کرد: یکی از این گسل ها، گسل جنوب غرب زنجان است که از سمت مناطق ثمین و نانوایان شهر تا روستای وننق ادامه دارد.

صفی الله کرامتی اضافه نمود: گسل خطرناک دوم تحت عنوان گسل سلطانیه است که از روستای مروارید شهر زنجان آغاز شده و به سلطانیه، ابهر، خرمدره رسیده است. هر دو گسل مذکور می توانند زلزله ای به قدرت 6/5 تا 7/8 ریشتر را ایجاد نمایند.

وی ادامه داد: هر دو گسل برای کل استان زنجان تهدید محسوب می گردد و اگر انرژی هر یک از این آن ها آزاد گردد شرایط مهیبی را برای استان رقم خواهد زد.

مدیر کل مدیریت بحران زنجان با بیان این که این استان تنها به وسیله دو گسل مذکور مورد تهدید نیست، گفت: 40 گسل دیگر از سمت های مختلف از جمله گسل تبریز، آوج، شاهین دژ و رودبار استان را احاطه نموده اند که حرکت هر یک از آن ها بی تاثیر بر زنجان نخواهد بود.

مقام سازی خانه های روستایی

کرامتی با تاکید بر این که مقام سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان ضعیف بوده است، اعلام کرد: با وجود قرارگیری 153 روستا با بیش از 18 هزار واحد مسکونی روستایی بر روی گسل، تنها 28 درصد از این خانه ها مقاوم سازی شده است.

وی با اشاره به زلزله روبار در سال 1369، مطرح نمود: این استان تحت تاثیر زلزله بویین زهرا در سال 1342 نیز نهاده شد و عده ای از هم استانی ها به دلیل شرایط فرسوده خانه های خود به کام مرگ فرو رفتند.

  • آشنایی با تاریخچه زلزله های مخرب در ایران

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان اضافه نمود: بعد از زلزله رودبار، بنا به تصویب دولت سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد تا ساخت ساختمان ها بر اساس ضوابط انجام بگیرد، اما با این وجود گاهی مردم برای کاهش هزینه ها، سعی بر دور زدن قانون دارند.

به گفته وی، ساختمان های ساخته شده در سال های 1370 تا 1390 در برابر زلزله تاحدودی مقاوم هستند، اما واحدهای ساخته شده در طول دهه 90 قطعا در مقابل تخریب مقاومت بیش تری خواهند داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1071

به "42 گسل در کمین ، 72 درصد خانه های روستایی مقاوم سازی نشده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "42 گسل در کمین ، 72 درصد خانه های روستایی مقاوم سازی نشده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید